2008-05-06, 19:02
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Det har inte gått så bra, f-secure kan inte köra hela sin scanning men hittar 8st virus. Den stannar efter en stund med meddelandet "not enough memory".
Bredbandet ringde idag igen och sa att det var ett mailvirus som skickade 35000 mail om dagen.
Jag googlade lite och antog att det var swen.a så jag kör fixswen nu.
Mannen på bredbandet hade rekommenderat ett gratis antivirus som heter AVG som jag har laddat ner och ska installera efter fixswen. Hoppas bara att den lämnar kvar macafee annars får jag installera om det igen, jag ska även ringa macafee support för att se varför mina program inte kan registreras...
Vad säger hijackthis om min dator?
Bredbandet ringde idag igen och sa att det var ett mailvirus som skickade 35000 mail om dagen.
Jag googlade lite och antog att det var swen.a så jag kör fixswen nu.
Mannen på bredbandet hade rekommenderat ett gratis antivirus som heter AVG som jag har laddat ner och ska installera efter fixswen. Hoppas bara att den lämnar kvar macafee annars får jag installera om det igen, jag ska även ringa macafee support för att se varför mina program inte kan registreras...
Vad säger hijackthis om min dator?
Jag tycker att du ska säkert kolla om det är din dator som drar iväg alla de mejlen (för du bor i ett hyreshus el dyl?), vilken process det är etc.
Ladda ner å kör (behövs inte installeras) CurrPorts, http://www.nirsoft.net/utils/cports.zip
Med det kan du kolla alla processer som jobbar ut mot nätet, vilka portar de har, adress m.m. Med den mängden mejl lär du snabbt hitta vilken process det är. Hittar du en process som kommunicerar mycket, använder protokollet TCP och remote porten 25, så har du träffat rätt. Tänk på bara att ditt vanliga mejlprogram också använder port 25 men det kommunicerar inte lika mycket.
Högerklicka på processen och välj "Properties" så får du mer info om själva filen och var den finns någonstans.
Med den kunskapen lär du säkert få bort skiten! Lycka till!
Trojaner som snor lösenord är 2000-talet!
Det är är nog 2000-tal det med...