2008-04-21, 17:17
Medlem
Jensofswedens avatar
Stämingsstabiliserande betyder tyvärr ofta känslodödare. Jag vet folk som gått på litium och blivit totalt likgiltiga, det verkar inte vara nån höjdare.

Varför ska du äta en tredje medicin? Har du provat att trappa ut medicinen?

Några frågor till TS:

Motionerar du regelbundet? (medlemskap i gym etc)
Träffar du vänner/människor regelbundet?
Äter du bra mat? (multivitamin, omega-3 osv)
Är du sjukskriven? (isf hur länge har du varit det)
Sover du bra?
Citera
2008-04-22, 13:34
Medlem
fentssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jensofsweden
Stämingsstabiliserande betyder tyvärr ofta känslodödare. Jag vet folk som gått på litium och blivit totalt likgiltiga, det verkar inte vara nån höjdare.

Några frågor till TS:

Sover du bra?

Jag svarar gärna på dina frågor.

Jag har ett väldigt fysisktarbete som kan kallas att motionera, nu när jag är sjukskriven så blir det minst en timmes promenad per dag.

Jag har få vänner så de orkar jag inte med att träffa för tilfället. Träffar olika medlemmar i min familj 2-3gånger i veckan varjre sig jag orkar eller ej!

Jag försöker att äta som vanligt, dock så blir det oftast det snabbaste alernativet här hemma. Tar ej extra vitaminer eller andra tillskott.

Ja, jag är sjukskriven. Jag började arbeta i måndags men det hela slutade i en panikångest attcak på tisdag kväll som krävde akut hjälp. Jag minns inte så mycket avdet utan !piggnade" till på Torsdags förrmiddag! Ska till doktorn nu i eftermiddag om en eventuell förlängning av sjuskrivningen.

Jag sover bra så länge jag äter remeron på kvällen, brukar bli mellan 6-9 timmar per natt. Tar jag inte remeronet så sover
jag knappt något alls!

Jag uplever själv att jag blivit mer robot lik utan känslor den senaste tiden. När jag är själv så tycker jag allt är okej men så fort folk börjar ställa krav på mig så blir det kortslutning på något sätt! Får panik i olika annars lugna ställen. Som i kassan på ica, står i kö för att vänta på min tur att betala samtidigt får jag en känsla av att ettstort djur ska anfalla mig och jag måste fly! Ibland biter jag ihop men det har hänt att jag fått lämna jund vagnenen och gå där ifrån! Så helt okej är jag inte!
Citera
2009-07-15, 20:54
Medlem
Jag tar Ergenyl och du får det endast om du är bipolär eller epileptiker (jag är bipolär) Det skrivs inte ut till folk som enbart har depression eller såna humörsvägningar som typ folk med Borderline har, det skrivs endast ut till epileptiker och folk som är bipolära och möjligen i vissa speciella fall skrivs det ut till schizofrena då det ökar kraften på dom antipsykotiska mediciner dom tar. Däremot så hjälper det ju mot depression, det ska ju förhindra att du inte blir deprimerad eller manisk.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Valproinsyra Där kan ni läsa lite mer,
Senast redigerad av Shtoops 2009-07-15 kl. 21:02.
Citera
2009-07-16, 00:01
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jensofsweden

Några frågor till TS:

Sover du bra?

Ptja, jag tar Lamictal sedan ett år och mitt känsloliv är allt annat än dött. Tvärtom är jag högst funktionell, mer än jag någonsin varit tidigare i mitt liv. Jag fungerar för första gången i ett förhållande utan ständiga bråk, irritationer, utskällningar out of the blue och så vidare. Jag hanterar livet i övrigt med mycket större stabilitet, jag lyckas hålla i sär händelser och en skitdag på jobbet färgar inte av sig på mitt privatliv (eller vice versa) som det gjorde förut.

För övrigt, jag är hellre likgiltig än att gå tillbaks till den jag var, det var inte ett värdigt liv. Och då är jag ändå inte manodepressiv, men min moster är och min mor var.

Men det finns så klart de som medicin faller annorlunda ut på, men få det inte att låta som att det är ett livsförstörande medel bara för det.
Senast redigerad av Delira 2009-07-16 kl. 00:04.
Citera
2009-07-17, 17:49
Medlem
Jobbar på demensboende, och där har vi en snubbe som får ergenyl. Luktar för jävligt. Men de jag jobbar med kallar det för "lugnande".. så vi ger det till snubben så fort han går upp i varv.
Citera
2009-07-18, 09:07
Medlem
Aspsusas avatar
Bara för att komma med något aningens mer vettigt här i tråden:

Valproat (Ergenyl), lithium m.fl. är visserligen i första hand just stämningsstabiliserande, men det är inte riktigt sant som Shtoops skriver att de _enbart_ skulle skrivas ut åt bipolära. Just kombinationer med ADn är inte något ovanligt att testa som "nästa steg" för svårbehandlade "vanliga" depressioner.
Den allmänna åsikten verkar vara att ett litet tillägg av ngt i den här klassen ofta kan förbättra effekten av rena anti-depp ganska så rejält.

(Men detta är nog ingen förskrivning som allmänläkare sysslar med - här skall det vara experter.)

Vad Banadora skriver är bara ruskigt skrämmande.

Lång tid sedan trådstarten - kan vi få veta hur det gick?
Citera
2011-12-19, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shtoops
Jag tar Ergenyl och du får det endast om du är bipolär eller epileptiker (jag är bipolär) Det skrivs inte ut till folk som enbart har depression eller såna humörsvägningar som typ folk med Borderline har, det skrivs endast ut till epileptiker och folk som är bipolära och möjligen i vissa speciella fall skrivs det ut till schizofrena då det ökar kraften på dom antipsykotiska mediciner dom tar. Däremot så hjälper det ju mot depression, det ska ju förhindra att du inte blir deprimerad eller manisk.

Jag har Borderline och har precis fått utskrivet Ergenyl idag. Hoppas det hjälper mig. Hade Lamotrigin innan och dom funkade okej men blev akut allergisk på dom, så nu fick jag detta.
Citera
2012-06-18, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruben rubin
Du förstår att du måste äta citalopram och remeron och acepterar biverkningarna?
Fast du kanske läst att de ej fungerar, att det enda du får är biverkningar, ändå acepterar du att äta/köpa Citalopram och Remeron?
Då hade jag i alla fall mycket hellre (tveklöst) provat med tex en svag dos ergenyl som du frågar om, den fungerar i alla fall.

Hjälp mig är ni snälla, min fru är precis satt på Ergenyl, hon var inlagd ett par dagar för att se hur kroppen reagerade på medicinen. Nu är hon mer eller mindre ett kolli som knappt kan hålla sig vaken! När hon väl är vaken ser hon påverkad ut och kan knappt kommunicera normalt. Är det någon som kan säga hur lång insättningsperioden normalt sett är på Ergenyl! För så som det är nu stjälper medicinen mer än vad den hjälper. Hon har diagnosen bipolär och är även satt på litium...

Vad ska vi göra?
Citera
2012-06-20, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RizlaXX
Hjälp mig är ni snälla, min fru är precis satt på Ergenyl, hon var inlagd ett par dagar för att se hur kroppen reagerade på medicinen. Nu är hon mer eller mindre ett kolli som knappt kan hålla sig vaken! När hon väl är vaken ser hon påverkad ut och kan knappt kommunicera normalt. Är det någon som kan säga hur lång insättningsperioden normalt sett är på Ergenyl! För så som det är nu stjälper medicinen mer än vad den hjälper. Hon har diagnosen bipolär och är även satt på litium...

Vad ska vi göra?

Det slutade med ett besök på akuten då tillståndet blev värre och värre. Ligger på MAVA nu och är inte i ngt vidare skick! De halverade dosen direkt och förmodligen kommer den att sättas ut helt!
Citera
2013-03-15, 21:02
Medlem
Ska dra upp en gammal tråd: Ska börja med ergenyl mot min epilepsi (300mg) använder mig av lamotrigin just nu, undrade bara hur ergenyl har påverkat er med epilepsi.. Svar med biverkningar etc vore trevligt
Senast redigerad av mp4-12c 2013-03-15 kl. 21:03. Anledning: asf
Citera
2019-01-14, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shtoops
Jag tar Ergenyl och du får det endast om du är bipolär eller epileptiker (jag är bipolär) Det skrivs inte ut till folk som enbart har depression eller såna humörsvägningar som typ folk med Borderline har, det skrivs endast ut till epileptiker och folk som är bipolära och möjligen i vissa speciella fall skrivs det ut till schizofrena då det ökar kraften på dom antipsykotiska mediciner dom tar. Däremot så hjälper det ju mot depression, det ska ju förhindra att du inte blir deprimerad eller manisk. Såhär 9 år efter så kan jag säga att jo det skrivs ut. Är varken bipolär eller epeleptiker men får ergenyl utskrivet

Såhär 9 år efter så måste jag bara säga att jo, jag är varken bipolär eller epeleptiker men får ergenyl utskrivet. Kanske har ändrats med tiden vad vet jag
Citera
2019-01-14, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lagkapten
Såhär 9 år efter så måste jag bara säga att jo, jag är varken bipolär eller epeleptiker men får ergenyl utskrivet. Kanske har ändrats med tiden vad vet jag

Har precis börjat. 5 dagar nu...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in