2008-04-17, 13:37
Medlem
dempa69s avatar
Nyhetstorka eller???

Det här tog tydligen DN upp redan under Februari i år, murvlarna verkar ha för lite att skriva om just nu!
Men okey ord som KRÄNKT säljer antar jag!

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=741698
Citat:
Ursprungligen postat av DN
"Zigenarpack", "arabfitta" och "negerhora" är några av orden som finns inlagda i Sony Ericssons mobiler. De kan komma fram när användaren vill skriva sms-meddelanden. T9 fungerar så att om man matar in bokstäver på mobilen känner stavningskontrollen igen olika ord. Systemet gör att man besparas många knapptryckningar.

I Tyskland rasade för några år sedan en debatt om T9. Då visade det sig att systemet lyckats med bedriften att lägga in en späckad nazistisk terminologi i T9-ordlistan, däremot fanns knappt något om arbetarklass och kommunism. För att få fram frekventa ord lät det amerikanska företaget skanna av en massa webbsidor, inklusive chattsidor. Efter alla skriverier i Tyskland avnazifierades senare versioner av ordlistorna.

// Dempa
Citera
2008-04-17, 13:59
Moderator
Falukropps avatar
Haha, de har aldrig tänkt på att T9-funktionen sätter samman ord automatiskt efter bästa förmåga när det inte finns något annat längre ord som inleds med samma tangentkombination? Det räcker med att man har rumän och svin med i listan för att det där ska kunna hända.

Med bakgrund av detta måste vi även stryka alla ord som möjliggör kränkande kombinationer ur samtliga uppslagsverk också. Folk skulle ju kunna hitta både "neger" och "fitta" i Nationalencyklopedin och sättta samman det till något alldeles fruktansvärt kränkande.

När vi ändå är i farten kanske vi ska ge oss på alla bokstäver som kan användas i nedsättande ord. Bara för att vara på den säkra sidan, så vi verkligen omöjliggör kränkningar.

Ibland undrar man om inte Expo och liknande tidskrifter bevisar teorin kring oändligt många apor med varsin skrivmaskin.
Citera
2008-04-17, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Ibland undrar man om inte Expo och liknande tidskrifter bevisar teorin kring oändligt många apor med varsin skrivmaskin.

Nä, nu börjar jag känna mig riktigt jävla trög, vad har expo med det här att göra? Vad har det med integration och invandring att göra? Varför förstår jag inte? Är jag så hjärntvättad av pekåetablissemanget att jag inte inser den rena ondska som ligger bakom att ta bort ord ut T9-listan? Hjälp mig!

Citera
2008-04-17, 14:06
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Haha, de har aldrig tänkt på att T9-funktionen sätter samman ord automatiskt efter bästa förmåga när det inte finns något annat längre ord som inleds med samma tangentkombination? Det räcker med att man har rumän och svin med i listan för att det där ska kunna hända.

Aha, är det så det funkar. Dubbelfitta är alltså inget ord som finns med i en ordlista utan en olycklig slump när dataprogrammet som ska vara smart och hjälpa till att förenkla gör en liten miss. Programmeringsproblem alltså?

Kan man slå av den här smarta funktionen? Kan man det och man känner sig kränkt av vad som föreslås så är det väl bara att stänga av funktionen och sedan är det problemet ur världen.
Citera
2008-04-17, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Aha, är det så det funkar. Dubbelfitta är alltså inget ord som finns med i en ordlista utan en olycklig slump när dataprogrammet som ska vara smart och hjälpa till att förenkla gör en liten miss. Programmeringsproblem alltså?

Jag fattade det som att dubbelfitta, negerhora, zigenarpack och några roliga ord till faktiskt fanns med i en ordlista, nu har jag inte T9 på min Motorola, men prova med enkelkuk, svennehora eller arabpack, jag tror inte att det funkar. Om det bara hade rört sig om sammansatta ord tror jag inte ens CMR i sina glassigaste (höhö) glansdagar hade blivit upprörda.
Citera
2008-04-17, 14:16
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reference
Jag fattade det som att dubbelfitta, negerhora, zigenarpack och några roliga ord till faktiskt fanns med i en ordlista, nu har jag inte T9 på min Motorola, men prova med enkelkuk, svennehora eller arabpack, jag tror inte att det funkar. Om det bara hade rört sig om sammansatta ord tror jag inte ens CMR i sina glassigaste (höhö) glansdagar hade blivit upprörda.

Det låter ju lite otroligt att ett ord som negerhora skulle finnas med i en ordlista för en mobiltelefon. Det måste vara en riktigt korkad jävel som har lagt in det.
Citera
2008-04-17, 14:19
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Nä, nu börjar jag känna mig riktigt jävla trög, vad har expo med det här att göra? Vad har det med integration och invandring att göra? Varför förstår jag inte? Är jag så hjärntvättad av pekåetablissemanget att jag inte inser den rena ondska som ligger bakom att ta bort ord ut T9-listan? Hjälp mig!

Läs trådens inledande post så kopplar du nog.

Citat:

Kan man slå av den här smarta funktionen? Kan man det och man känner sig kränkt av vad som föreslås så är det väl bara att stänga av funktionen och sedan är det problemet ur världen.

Ja, det är i alla fall så jag uppfattat det. Och nej, ord som "dubbelfitta" finns definitivt inte med i grundordlistan. Den är relativt begränsad för att spara lagringsutrymme.

Man kan åtminstone stänga av hela T9-funktionen. Något de med så liten verklighetsförankring att de känner sig kränkta av outputen från ett datorprogram förslagsvis också borde göra.
Citera
2008-04-17, 14:19
Medlem
Citat:
Det låter ju lite otroligt att ett ord som negerhora skulle finnas med i en ordlista för en mobiltelefon. Det måste vara en riktigt korkad jävel som har lagt in det.

Ja, visst gör det! Så jag fattar inte hur någon kan bli upprörd och skylla på Expo när företaget som ligger bakom det insett sitt misstag och tar bort de här korkade orden. Tror att det var någon slags webbrobot som gick igenom de största svenska chatterna och diskussionsforumen (forana?) för att sammanställa den inbyggda ordlistan. kanske härstammar zigenarpack härifrån (flashback)?
Citera
2008-04-17, 14:26
Medlem
Citat:
Läs trådens inledande post så kopplar du nog.

Ja, det är i alla fall så jag uppfattat det. Och nej, ord som "dubbelfitta" finns definitivt inte med i grundordlistan. Den är relativt begränsad för att spara lagringsutrymme.

Ja, TS har hittat ett samband mellan det här och Expo? jag hittar det inte, vägledning plz? (Det står inget om expo i länken, eller på länkarna på länken, det ingår inte i expos arbete att hålla på med sån't här. länken är till Metro.)

Nej, alltså - om det inte funnits perversa små troll som nattetid tagit sig in i min lägenhet (och alla mina vänners med t9-utrustade mobiltelefoner lägenheter) och lagt in de aktuella orden så ingick de ta mig fan i grundordlistan. Därav skriverierna.

OBS! det handlar inte om att det ska bli omöjligt att skriva "dubbelfitta" på sin mobil. (ps. samtidigt fanns inte ordet "mobilen, det blev "mobileo" wtf! liksom. Och, försök skriva "Hobert"...)
Citera
2008-04-17, 14:31
Medlem
Kapt3n Rövskäggs avatar
Behåller dom "rövsmör" tro?
Citera
2008-04-17, 15:11
Medlem
Doncos avatar
Citat:

Det är ihopskrivningar av 2 ord. Nej, om man kan kalla Pippi Långstrump och Black Nogger för rasistiska, då är ju steget otroligt långt att klaga på T9-ordlistor som låter användaren sätta ihop 2 olika ord...
Citera
2008-04-17, 15:22
Medlem
Nej, det är inte ihopskrivna ord! Prova själv. Varför går det att skriva hästkista, men inte griskista i så fall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in