2008-04-16, 18:56
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Assyriska, inte "syrianska". Syrianerna kan dra åt helvete. De måste få in i deras tröga skalle att det heter assyrier. Tack för länken. Något särskilt citat du tänker på? För en mer detaljerad diskussion alltså.
Det var ett tag sen jag läste den, kanske får läsa den en gång till..
Citera
2008-04-16, 19:14
Medlem
-Zet-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Bismillah

Tror du verkligen - verkligen - att kristna skulle tillstå vad som hände? Självklart inte. Så det har säkerts finslipats. Precis som med annat i kristen tro. Borttagande av evangelium och jag vet inte allt pysslande som har tagit plats. Tyvärr jag litar inte alls på den sidan när det gäller sånt här. Nope.

Du får kanske inse att du inte har ensamrätt på vissa ting. Utan får dela med dig av rätten till sunt förnuft. Vare sig du gillar det eller inte.

Vad har finslipats i kristen tro? Vilket evangelium är borttaget menar du?
Citera
2008-04-16, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Zet-
Vad har finslipats i kristen tro? Vilket evangelium är borttaget menar du?
Bismillah

Är det inte så att kyrkan har valt bort apokryfer som de anser inte hör hemma i kristen tro? Jag har alltid undrat varför man tar bort. Vad är anledningen?
Citera
2008-04-16, 19:38
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Bismillah

Är det inte så att kyrkan har valt bort apokryfer som de anser inte hör hemma i kristen tro? Jag har alltid undrat varför man tar bort. Vad är anledningen?
Nog måste väl du ändå ha tillräckligt med sunt förnuft för att inse att alla religiösa texter som skrivs inte är ansedda vara autentiska? Islam anser ju att hela bibeln är apokryfer, så jag skulle inte kasta sten i glashus om jag vore du.

Det finns dock bra argument till att det skulle ha varit Bahira eller någon annan kristen munk som hjälpte till med att skriva koranen.
Citera
2008-04-16, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Nog måste väl du ändå ha tillräckligt med sunt förnuft för att inse att alla religiösa texter som skrivs inte är ansedda vara autentiska? Islam anser ju att hela bibeln är apokryfer, så jag skulle inte kasta sten i glashus om jag vore du.

Det finns dock bra argument till att det skulle ha varit Bahira eller någon annan kristen munk som hjälpte till med att skriva koranen.
Bismillah

Det beror nog på att det är så stor skillnad när det gäller bevarandet av text mellan Bibeln och Koranen. Det är vad jag jämför utifrån. Ok lite påverkad av det i det fallet, erkännes.

Nej inte som jag ser det. För hur kan man missa det viktigaste utifrån kristen tro då? Låter ju helt flängt.
Citera
2008-04-16, 20:08
Medlem
-Zet-s avatar
Citat:
Bismillah

Under den allra första tiden levde kyrkan mest på muntlig undervisning (liksom var faller med Gamla Testamentet): Petrus, Paulus och de andra apostlarna förkunnade och undervisade i församlingarna och lärde upp dem som tog över det lokala ansvaret. Allteftersom tiden gick så dök det upp nya tankar och läror, ofta med gnostiska inslag och andra nyandliga strömningar.

Då uppstod behovet att bestämma vilka skrifter som sanna och inspirerade av Gud och vilka som var falsarier och egenhändiga hopkok. Detta gjordes genom några tydliga kriterier:

• Skriften i fråga måste ha apostolisk auktoritet, dvs vara skriven av en apostel eller ha tillkommit på uppdrag av eller i samarbete med en apostel (hit räknas de tolv lärjungarna samt Paulus).

• Den måste vara allmänt erkänd av församlingarna i större delen av kyrkan, särskilt av den församling där den tillkommit, som den var skriven till eller där aposteln i fråga verkat.

• Den fick inte innehålla undervisning som stred mot "den sunda läran", dvs det som NT som helhet står för.

Det var alltså inga godtyckliga val det handlade om.
Citera
2008-04-16, 20:23
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Det beror nog på att det är så stor skillnad när det gäller bevarandet av text mellan Bibeln och Koranen. Det är vad jag jämför utifrån. Ok lite påverkad av det i det fallet, erkännes.
Vad menar du är de stora skillnaderna mellan bibeln och koranen?
Citat:
Nej inte som jag ser det. För hur kan man missa det viktigaste utifrån kristen tro då? Låter ju helt flängt.
Vad anser du vara det viktigaste i bibeln som koranen har missat?

Jag personligen tror inte för fem öre på att Muhammed skrev koranen. Han fick med stor sannolikhet hjälp. Antingen av Bahira eller personer med liknande bakgrund som Bahira.
Citera
2008-04-16, 20:32
Medlem
Giorgis avatar
Tror inte någon kristen skulle ha hjälpt Muhammed skriva koranen då kristna accepterade Jesus som Messias, då skulle det vara ganska idiotiskt att utelämna det. Kanske var det en kristen som konverterade till Islam eller en jude?
Citera
2008-04-16, 21:21
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Tror inte någon kristen skulle ha hjälpt Muhammed skriva koranen då kristna accepterade Jesus som Messias, då skulle det vara ganska idiotiskt att utelämna det. Kanske var det en kristen som konverterade till Islam eller en jude?
Det kan ju ha varit som så att Bahira var en kristen munk som försökte påverka Muhammed att konvertera till kristendomen genom att diskutera religion, och sedan gick Muhammed och hittade på Islam av det han lärde sig. Att tro att Islam är en helt unik religion som har skapats genom total isolation från kristendomens religiösa inflytande är väl ändå något som vi får reservera åt muslimsk dogma.
Citera
2008-04-16, 21:49
Medlem
Muhammed influerades säkert av judendomen och kristendomen, mest indirekt dock. Bland araberna fanns det monoteister (araber var i regel polyteister) som tillhörde en "proto-islamisk" religion, som Muhammed var en anhängare av:

Citat:
Ḥanīf (Arabic حنيف, plural ḥunafā' حنفاء) is an Arabic term that refers to pre-Islamic non-Jewish or non-Christian Arabian monotheists.[1] More specifically, in Islamic thought it refers to the Arabs during the (pre-Islamic) period known as the Jāhiliyya or "Ignorance", who were seen to have rejected Shirk (polytheism) and retained some or all of the true tenets of the monotheist religion of Ibrahim (Abraham)[1] that, according to Islamic view, has preceded Judaism and Christianity.[2]

http://en.wikipedia.org/wiki/Hanif
Citera
2008-04-16, 21:59
Medlem
Muhammed kunde ju varken läsa eller skriva så koranen har följaktligen nertecknats av andra. Han dikterade den. Som jag minns det är den dikterad under 21 års tid och det fanns säkert flera olika personer som skrev.

Det var nog ungefär som Hitlers bordssamtal. Hitler tyckte under sina middagar om att hålla låda, delge sällskapet sina tankar och åsikter, om diverse ämnen. Han var ju inte så högt utbildad men allmänintresserad och hade tagit till sig delar av kunskap om olika saker. Hitler var inte korkad men hade som sagt ingen riktig utbildning om det han pratade om.

Hitler förbjöd nerteckningar av samtalen men två personer gjorde det ändå, en som kunde stenografi och en som skrev ner minnesbilder efteråt. (Jag har en bok om detta någonstans).

Muhammed hade väl troligen samma blandade och lösa kunskaper om allt möjligt, däribland den kristna och den judiska läran, och delgav på samma sätt som Hitler sina åsikter til omgivningen om allt möjligt, med den skillnaden att Muhammed faktiskt ville att det skulle skrivas ner.
Citera
2008-04-16, 22:01
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Muhammed kunde ju varken läsa eller skriva så koranen har följaktligen nertecknats av andra. Han dikterade den. Som jag minns det är den dikterad under 21 års tid och det fanns säkert flera olika personer som skrev.

Det var nog ungefär som Hitlers bordssamtal. Hitler tyckte under sina middagar om att hålla låda, delge sällskapet sina tankar och åsikter, om diverse ämnen. Han var ju inte så högt utbildad men allmänintresserad och hade tagit till sig delar av kunskap om olika saker. Hitler var inte korkad men hade som sagt ingen riktig utbildning om det han pratade om.

Hitler förbjöd nerteckningar av samtalen men två personer gjorde det ändå, en som kunde stenografi och en som skrev ner minnesbilder efteråt. (Jag har en bok om detta någonstans).

Muhammed hade väl troligen samma blandade och lösa kunskaper om allt möjligt, däribland den kristna och den judiska läran, och delgav på samma sätt som Hitler sina åsikter til omgivningen om allt möjligt, med den skillnaden att Muhammed faktiskt ville att det skulle skrivas ner.
Tillsätt lite hasch i en grotta på det med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in