2008-04-22, 21:53
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akleja
Det beror väl på hur nödig katten ifråga vad?

Som jag skrev ovanför, så jämför jag det med mat. Ta bort maten i 5 timmar. För en katt som är van vid det, och inte är hungrig, lär det knappast vara några problem. Men vägra ge en hungrig katt som inte är van vid det mat i 5 timmar, det är djurplågeri enligt mig.

I sitt första inlägg skriver TS att katten redan då vill ut och kissa, vilket gör att jag tycker det är djurplågeri att då inte ge katten ett alternativ till att gå ut, när katten inte är van och kanske inte riktigt förstår den nya luckan.

Det handlar alltså om att katten plågas inte för sitt eget bästa, utan för att ägaren inte vill ha en låda inne under en övergångsperiod (skulle gissa på att det högst skulle ta ett par dagar-en vecka) då katten vänjer sig vid den nya luckan.

och jag håller inte med dig.
Citera
2008-04-22, 22:20
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akleja
Det beror väl på hur nödig katten ifråga vad?

Som jag skrev ovanför, så jämför jag det med mat. Ta bort maten i 5 timmar. För en katt som är van vid det, och inte är hungrig, lär det knappast vara några problem. Men vägra ge en hungrig katt som inte är van vid det mat i 5 timmar, det är djurplågeri enligt mig.

I sitt första inlägg skriver TS att katten redan då vill ut och kissa, vilket gör att jag tycker det är djurplågeri att då inte ge katten ett alternativ till att gå ut, när katten inte är van och kanske inte riktigt förstår den nya luckan.

Det handlar alltså om att katten plågas inte för sitt eget bästa, utan för att ägaren inte vill ha en låda inne under en övergångsperiod (skulle gissa på att det högst skulle ta ett par dagar-en vecka) då katten vänjer sig vid den nya luckan.

Det där köper inte jag alls. Om jag byter mat och mina inte vill äta de för dom vill ha "dyr" mat tex om nån har passat dom. Så får dom inget annat tills dom äter det punkt slut.
Sen bra att det löste sig med luckan hade lite av samma problem förut då en av mina inte fatta hur det funka med en lucka in till kattlådan.
Men min sambo satt där och prata och uppmuntra. Höll upp den lite på glänt så tillslut så fatta till med katten med downssyndrom hur det funka. tog ifs 5 dagar.
Citera
2008-04-23, 02:07
Medlem
Katten uträttar sitt behov inne om den inte kan komma ut eller hitta en sandlåda. Det är väl snarare ägaren som får lida över att den inte kan kissa och bajsa på det sätt den är van vid.
Citera
2008-04-24, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Det där köper inte jag alls. Om jag byter mat och mina inte vill äta de för dom vill ha "dyr" mat tex om nån har passat dom. Så får dom inget annat tills dom äter det punkt slut.
Sen bra att det löste sig med luckan hade lite av samma problem förut då en av mina inte fatta hur det funka med en lucka in till kattlådan.
Men min sambo satt där och prata och uppmuntra. Höll upp den lite på glänt så tillslut så fatta till med katten med downssyndrom hur det funka. tog ifs 5 dagar.

Well... för det första tycker jag inte det är samma sak. Även om jag skulle sett till att katterna fått samma mat hela tiden, då foderbyte inte är speciellt bra och har man otur kan sabba magarna på katterna. Om man ska jämföra med toalettbestyr så skulle jag använda jämförelsen om man haft låda, och bytt sand. Då skulle jag inte heller vidta några speciella åtgärder. Om du däremot ställde maten högt uppe på en hylla där katten inte vågade hoppa upp, och inte ger den mat förrän den hoppar upp, det är jämförbart.

Citat:
Ursprungligen postat av Athoz
Katten uträttar sitt behov inne om den inte kan komma ut eller hitta en sandlåda. Det är väl snarare ägaren som får lida över att den inte kan kissa och bajsa på det sätt den är van vid.

Fast katter är mycket renliga djur om de mår bra, och det ska gå långt om en katt skulle uträtta sina behov inte. Tills dess den inte kan hålla sig längre. Och jag tycker det är ganska elakt om det går så långt att tvinga katten att göra det. En katt har egentligen extremt få viktiga behov -den behöver äta, gå på låda och dricka. Om man då tvingar katten att göra något den tycker är obehagligt för att få utlopp för dessa behov tycker jag man plågar katten.

Enligt mig finns det inga ursäkter alls för att plåga djur om det inte är för djurets bästa -t ex kan en tur till veterinären vara plågsam, men nödvändig. Har man husdjur så är det ju ens ansvar att se till att de är så lyckliga som möjligt, även om det ger merjobb för en själv. För mig är det så enkelt, men uppenbarligen inte för andra. (med det inte menat att ni är för att plåga djur...)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in