2008-04-11, 23:30
Medlem
666_s avatar
Har funderat på att skaffa mig dvärgvaktlar. Dock har jag en fråga; Trivs dom om man har dom i ett akvarium?
Såklart kommer det inte vara fyllt med vatten...

Varför just ett akvarium? Tycker att burar är så jäkla fula. Vill ha något lite snyggare med bättre insikt.
Citera
2008-04-11, 23:55
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666_
Har funderat på att skaffa mig dvärgvaktlar. Dock har jag en fråga; Trivs dom om man har dom i ett akvarium?
Såklart kommer det inte vara fyllt med vatten...

Varför just ett akvarium? Tycker att burar är så jäkla fula. Vill ha något lite snyggare med bättre insikt.

Akvarium, bökigt och otympligt. Dessutom har jag för mig att kinesiska dvärgvaklar mår bäst av att ha 3 skyddade sidor. Varför inte köpa ett terrarium eller snickra ihop en själv av plywood, lister och sedan ett glas som front för att få bra insyn. Elle bara byta ut frontnätet på en bur med glas?

Ger dävrgvaktlar bra ägg?
Citera
2008-04-14, 03:00
Medlem
666_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Akvarium, bökigt och otympligt. Dessutom har jag för mig att kinesiska dvärgvaklar mår bäst av att ha 3 skyddade sidor. Varför inte köpa ett terrarium eller snickra ihop en själv av plywood, lister och sedan ett glas som front för att få bra insyn. Elle bara byta ut frontnätet på en bur med glas?

Ger dävrgvaktlar bra ägg?

Såklart menade jag terrarium

Vad bör man ha för storlek på terrariumet?
Citera
2008-04-14, 15:23
Medlem
Jack BauerCTUs avatar
VAdå, är itne terrarium och akvarium samma sak? Samma glaslåda alltså?
Citera
2008-04-14, 15:36
Medlem
ubersantas avatar
Sen är det väldigt lätt att fixa insynskydd på ett akvarium. Ofta kan man hitta billiga akvarier som läcker lite, och dessa passar utmärkt som terrarier. bara att måla 3 sidor - och vips är det fixat
Citera
2008-04-14, 20:11
Medlem
Scanlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack BauerCTU

Båda är en glaslåda, men med akvarium menas en glaslåda fylld med vatten och terrarium är en glaslåda fylld med jord (typ). Så ett akvarium är alltså fyllt med vatten och fåglarna drunknar.
Citera
2008-04-14, 21:29
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scanline
Båda är en glaslåda, men med akvarium menas en glaslåda fylld med vatten och terrarium är en glaslåda fylld med jord (typ). Så ett akvarium är alltså fyllt med vatten och fåglarna drunknar.

Nja, ett terrarium kan vara gjort av trä också och behöver inte vara vattentät. Ett terarium är mer praktiskt också efter som de har öppningen längd väggarna istället för genom taket.

Terrarium
http://www.amphibiancare.com/frogs/caresheets/images/terrarium04.jpg

Akvarium
http://www.prylbanken.se/images/Prylbanken.se-sold_Djur-Akvarium_720_L-Saljes_Pris_2500_kr_6957_732x549.jpg
Citera
2008-04-14, 22:01
Medlem
Scanlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Nja, ett terrarium kan vara gjort av trä också och behöver inte vara vattentät. Ett terarium är mer praktiskt också efter som de har öppningen längd väggarna istället för genom taket.

Terrarium
Länk

Akvarium
Länk

Men det viktiga är väl vad som finns i dem? Det var det jag försökte säga, om än på ett osmidigt sätt. Terrarium = låda med jord, akvarium = låda med vatten, sen att de brukar vara olika utformade är för att förbättre deras funktion.
Citera
2008-04-15, 15:57
Medlem
666_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack BauerCTU

OT: Det tycker jag med. Men nu är vi på flashback. Då ska det minsann märkas ord

Åter till topic!

Citat:
Ursprungligen postat av 666_
Vad bör man ha för storlek på terrariumet?

?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in