2008-04-11, 18:00
Medlem
eyyYos avatar
Tjenare! Har just beställt en Gamucci e-cigg, vilket är en elektronisk cigarett som vaporiserar flytande smaksatt nikotin, för att simulera en cigarett och ge 'rökaren' nikotin utan att ge dom andra ämnena som en vanlig cigarett ger, som tjära och kolmonoxid. Enligt tillverkaren så räknas det inte som en rökvara och får därför helt lagligt rökas på ställen där man vanligtvis inte får röka. Den är även CE och RoHS-godkänd. Nu då till min fråga, hur ser det ut i Sverige? Om man nu använder en sådan på en krog, restaurang eller liknande, får dom kasta ut en?
Citera
2008-04-11, 18:39
Avslutad
Det finns ju knappast några lagar som tagit ställning till detta när man införde rökförbudet. Men tänker man logiskt en stund är det ju just röken som gjort att man förbjudit med den traditionella cigaretten - snus är ju fullt tillåtet. Intag av nikotin är alltså inte förbjudet i sig, och denna e-cigg ryker inte men innehåller nikotin.

Jag skulle jämställa den med snus, kan inte tänka mig att det skulle falla in under rökförbudet, det strider mot allt sunt förnuft gällande syftet med rökförbud.
Citera
2008-04-12, 01:34
Medlem
eyyYos avatar
Okej, tack för svaret! Hur är egentligen reglerna för en skola (gymnasium)? Så som jag har förstått det så är det tobaksförbud i kommunala byggnader avsedda för folk som inte nödvändigtvis är myndiga, men samtidigt har ingen något problem där med att man snusar. Inte för att det är något större problem med att gå ut för att röka, men att veta att man kan göra det inne utan att åka i skiten för det.
Citera
2008-04-12, 08:48
Medlem
Slupens avatar
De dar typen av cigaretter avger bara vattenanga va?

I sadana fall ar det bara att puffa pa, annars skulle rumsfuktare vara olagliga pa allman plats =)
Citera
2008-04-12, 14:39
Medlem
Paladias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyyYo
Om man nu använder en sådan på en krog, restaurang eller liknande, får dom kasta ut en?
Självklart, så länge de inte är diskriminerande så får näringsidkaren sätta upp vilka ordningsregler han vill.
Citera
2008-04-13, 13:05
Medlem
eyyYos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paladia
Självklart, så länge de inte är diskriminerande så får näringsidkaren sätta upp vilka ordningsregler han vill.
Okej. Fast dom borde vara förstående om man förklarar Måste denne sätta upp reglerna innan, eller kan han göra det 'on-the-fly'?
Citera
2008-04-13, 23:03
Medlem
CocZs avatar
Tror ju ändå att de flesta krog- och restaurangägare kommer förbjuda e-cigg. Folk kommer att missuppfatta att det bara är en "låtsas" ciggarett och anta att det är okej att röka där, och, dessutom så tror jag inte personalen har kraft eller ork att gå och berätta för varje kund att mannen/kvinnan där borta bara röker på låtsas och att du däremot och tvungen att släcka din ciggarett. Kan bli onödigt med en massa gnäll, så lika bra förbjuda den från början.

För det andra är det inte så bra publicitet för krogen eller liknande om förbipasserande ser en massa personer som röker inomhus trots att det är mot lagen.

Kortfattat; för mycket missuppfattning kommer att få denna ciggaretten förbjuden på allmäna platser.
Citera
2010-08-11, 01:21
Medlem
saffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CocZ
Tror ju ändå att de flesta krog- och restaurangägare kommer förbjuda e-cigg. Folk kommer att missuppfatta att det bara är en "låtsas" ciggarett och anta att det är okej att röka där, och, dessutom så tror jag inte personalen har kraft eller ork att gå och berätta för varje kund att mannen/kvinnan där borta bara röker på låtsas och att du däremot och tvungen att släcka din ciggarett. Kan bli onödigt med en massa gnäll, så lika bra förbjuda den från början.

För det andra är det inte så bra publicitet för krogen eller liknande om förbipasserande ser en massa personer som röker inomhus trots att det är mot lagen.

Kortfattat; för mycket missuppfattning kommer att få denna ciggaretten förbjuden på allmäna platser.
Det tror jag också..har använt min e-cigg i ett halvår och det är fanimej det bästa. Har inte tagit fram den på krogen, hade man nu fortsatt att röka gammelcigg, så hade man ju inte rökt inne? Det bästa sättet att bli av med röksuget..och det är såå gott
Citera
2010-08-11, 01:47
Medlem
Funderarmusens avatar
Är för lat för att googla rätt på skiten, men vad kostar en såndär elektronisk fimp? Är refill'n dyr?
Citera
2010-08-11, 17:35
Medlem
MaZtoRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funderarmusen
Är för lat för att googla rätt på skiten, men vad kostar en såndär elektronisk fimp? Är refill'n dyr?

http://www.elcigg.se/startpaket-ecigarett-89mm-ec0112a-p-169.html
kostar 195kr

Refill
http://www.elcigg.se/refill-v%C3%A4tska-f%C3%B6r-ecigarett-10ml-p-173.html?osCsid=187775e786079add2d36e9af31a0bb3b
kostar 75kr och ska räcka till 50 påfyllningar.
Citera
2010-08-11, 20:59
Medlem
ceziums avatar
Vad jag har förstått är det inte tillåtet att sälja e-cigg med nikotin i Sverige. Finns det något sätt att kringgå detta (tex genom att beställa från utlandet)? Och vad gäller när paketet passerar tullen i så fall? Känns ju ganska meningslöst att beställa en e-cigg om det inte går att få tag i nikotin.
Citera
2010-09-01, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaZtoR
http://www.elcigg.se/startpaket-ecigarett-89mm-ec0112a-p-169.html
kostar 195kr

Refill
http://www.elcigg.se/refill-v%C3%A4tska-f%C3%B6r-ecigarett-10ml-p-173.html?osCsid=187775e786079add2d36e9af31a0bb3b
kostar 75kr och ska räcka till 50 påfyllningar.

ska ta och prova det verkar spännande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in