2008-04-09, 23:24
Medlem
_c2h5ohs avatar
Har rkat ut fr ett minst sagt konstigt fel. Min dator vgrar ladda mitt nyinstallerade XP om jag inte har XPskivan i cdlsaren.

Startar jag datorn utan str det NO BOOT DISK (typ), jag har rtt hrddisk p rtt plats i BIOS bootordning. Har ven testat att ha den som first boot device, men samma fel d.

Det konstiga r att om jag har XPskiva i cdn, sger den "Tryck enter fr att starta frn skivan" men det gr jag inte datorn startar mitt windows frn hrddisken.

Mste jag formatera om datorn igen? Ideer?
Citera
2008-04-09, 23:27
Medlem
Pu-g-s avatar
lter ju onekeligen som om du kr den frn skivan.... men om det r som du sger att den startar upp det frn hrddisken men bara nr du har skivan i borde du nog testa att formatera om den igen.. aldrig varit med om det felet. men en ominstallation brukar kunna vara p sin plats
Citera
2008-04-09, 23:40
Medlem
Frbannads avatar
Titta s att du bara har en windows-katalog. Boota med cdn och vlj att du vill reparera mha terstllningskonsolen. Vid "c:\" skriver du "fixboot c:" starta om datorn och vid upprepande fel tar du dig till terstllningskonsolen igen och skriver istllet "fixmbr c:" sen startar du om datorn. Fungerar det fortfarande inte s prova terstllningskonsolen igen och skriv denna gngen "bootcfg /rebuild" och testa starta om.

Vrt ett frsk.

EDIT: Tack fr korrigeringen Ondkvist.
Senast redigerad av Frbannad 2008-04-10 kl. 00:24.
Citera
2008-04-10, 00:01
Medlem
Ondkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Förbannad
skriv denna gngen bootcfg/rebuild och testa starta om.

Mellanslag mellan bootcfg och /rebuild. Allts BOOTCFG /REBUILD
Citera
2008-04-10, 00:09
Medlem
_c2h5ohs avatar
Har bara en windowskatalog.

Dock r mitt Windows installerat p D: Har 3 SATA diskar och en IDE, IDE disken fr ju C: hur jag n beter mig...

...men det ska vl inte spela ngon roll vilken enhetsbeteckning windows r installerat p?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in