2008-04-09, 15:47
Medlem
one_sizes avatar
Tänkte vända mig till FBs hundeliten för tips, idéer samt nya tankar kring mitt arbete. Ska precis börja så jag har gott om tid och hoppas att ni kan vara till stor hjälp.

Huvudsakligen vill jag undersöka den mjuka och den hårda träningsmetoderna och hitta både för- och nackdelar med båda. Än så länge har jag hittat ett par sidor vars instruktörer jag vill kontakta och intervjua:
http://www.sverigeshundskola.se/index.php
http://www.skk.se/
Vill även få kontakt med en brukshundsklubb, någon snäll "hundpsykolog" samt de hundförare som jobbar inom FM eller ännu bättre Polisen för mer nyanserade bild av uppfostring och lydnadsträning.

Texten ska vara utformad som en tidning (helst en datatidning, alltså funkar på datorer) och vända sig främst till blivande ägare eller andra människor som är intresserade av hundar.

Tänkte även ta med vissa problem som kan förekomma vid dålig skötsel av hundar:
Problemhundar (skäller, okontrollerbara osv)
Kamphundar (Varför och vilken påverkning på samhället)
Vanliga sjukdomar och andra hälsoproblem
och Vilka egenskaper har olika raser samt vilken hund passar vem (väldigt generaliserat)

En tanke om hälsoproblem slog mig när jag läste denna länk: http://www.karolinska.se/templates/Page.aspx?id=55854&epslanguage=SV

Citat:
Svenska Kennelklubben
Han hoppas också på ett samarbete med Svenska Kennelklubben. Övergivna hundar ska bli ett promenadstöd för människor som behöver röra på sig. Eftersom deltagarna också tar hand om hunden, har detta naturligtvis även en social funktion.
– Vi har främst tänkt rekrytera halvtidsarbetslösa ensamma personer till studien. Vårt mål är att via kostnadseffektiva stödprogram få människor att bli självgående vardagsmotionärer.

Här ser vi både hur hundar kan förbättra människornas sociala och hälsomässiga tillstånd (vill ju självklart få med mycket om fördelar med hundar) men även tanken att kolla upp hur det blev och ifall det blev en förändring eller om vissa "testpersoner" ist anpassade hundar till deras levnadsstil, alltså mindre motion och sämmre underhåll av hunden. Detta kan nämligen leda till ett av de vanligaste (nåja, vad jag har hört) problem hos hundar: övervikt och understimulering. Kanske lite ironiskt om överviktiga människor som fick hundar för att förbättra hälsan ist försämrade hundarnas hälsa och ledde dem till övervikt (och om det stämmer kan man påpeka vikten av att sköta hunden rätt och skriv om övervikt bland hundar)

Så, Jag tackar alla som orkade läsa igenom hela texten och gav mig lite tips om både mina idéer, bättre länkar eller personer/klubbar man ska kontakta eller rent av har egna förslag för ett intressant arbete.

PS: länk om övervikt bland husdjur http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet?ReadForm&url=http://www.agria.se/agria/text.nsf/id/2188
Ska väl även prata med agria om bl.a. hälsan och övervikten
Citera
2008-04-12, 22:47
Medlem
one_sizes avatar
Bump

Vill inte bumpa så tidigt men jag skulle vara väldigt tacksam om någon kom med lite förslag på vilka andra ämnen som kan passa in i arbetet. Eller kanske vem man bör kontakta(om ni känner till intressant uppfödare/tränare) för mer information som rör mina frågor.

Alla synpunkter är välkommna, även om ni anser att några ämnen är dåliga eller behöver förbättras.
Citera
2008-04-13, 11:07
Medlem
nevads avatar
Tycker du ska reda ut begreppet dominans. Du kanske får några idéer om du läser lite här: http://www.freewebs.com/barzaja/fretagetflock.htm (finns fler intressanta texter där)
Citera
2008-04-14, 08:16
Medlem
StrangersCandys avatar
Kul projektarbete du valt!

Tänker på det du skrev om hundars förmåga att "förbättra människors sociala och hälsomässiga tillstånd".
Förutom det självklara i att söka lite på ledarhundar odyl, kan du kanske göra en sökning på dom gamla 80-tals idolerna Lili & Sussie. Dom har ett stort projekt igång där dom tar med hundar till fängelser som tex Hall, och det har gett mycket positiva resultat hos dom intagna. (Läste detta i en artikel i tidningen "Härliga Hund") Tanken är att såsmåningom skall dom intagna kunna ta hand om herrelösa hundar, innan dom adopteras till en ny familj. Så att våra fängelser också skall bli som ett slags hundhärbärgen ungefär.

Kanske kan vara en vinkel?

Du får söka själv om det låter intressant, för det är alldeles för tidigt på morgonen för mig

Lycka till!
Citera
2008-04-14, 15:48
Medlem
"Sveriges Hundskola" skulle jag inte ge mycket för, inte ens tiden det skulle ta mig att gå deras kurs, än mindre ge dem pengar.

Föreslår att du tar en titt på www.immi.nu, där hittar du branschorganisationen för de moderna hundinstruktörer som vi har i sverige.

Anders Hallgren är en svensk som du bör läsa på om, han är en av de personer som grundlagt den nya skolan i Sverige.
Citera
2008-04-14, 17:01
Medlem
one_sizes avatar
Nevad: det var en mycket intressant sida du länkade till, finns en hel del att läsa om när det gäller hundar, deras beteende och deras liv. Har dessvärre inte hunnit kolla allt men jag tackar för en utmärkt sida.

StrangersCandy: Har inte hittat artikeln än men ska kolla upp både på nätet och tidningen "Härliga Hund" för det låter väldigt spännande, specielt att det gynnar båda dem intagna och herrelösa hundarna. Det kan verkligen funka i mitt arbete.

Den där Mary: Bra sida, ska undersöka både organisationen allmänt och förmodligen ta kontakt med ett par som instruktörer för mer detaljerad bild. Dock får jag inte glömma bort att ha en motpol, det funkar inte att enbart prata om belöningssystemet och totalt ignorera bestrafningen. En del av projektarbetet ligger ju i att jämföra dessa olika skolor och förklara vad skiljer sig, hur det skiljer sig och varför. Därför vore det bra att få träffa instruktörer som inriktar sig på bestraffningen så man får en kotrast och något att jämföra med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in