2008-04-10, 21:07
Medlem
timpwns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minderbinder
Inget som är värt att lyssna på, och det har ingen annan här heller. Det flesta är totala idioter när det gäller aktievärdering och det är svårt att på internet skilja dem från dem som har koll, eftersom även idioterna TROR att de har koll. Många resonerar enligt följande: Man känner till att framtiden ser ljus ut för ett visst företag, försäljningen ökar och produkterna är bra. Därifrån drar man slutsatsen att aktien kommer gå upp. Det är dock är en felaktig slutsats eftersom marknaden nästan alltid känner till samma saker, vilket betyder att de redan är diskonterade (inprisade) i kursen. Ska man köpa en aktie, ska man ha kunskap som marknaden INTE har.

Kolla på hur vanliga idioter resonerar när ett företags aktie faller efter en rapport. "Ericsson visar fyra miljarder i vinst och ändå rasar aktien. Sjukt!" I själva verkar är sådana ras oftast helt självklara. Hade marknaden förväntat sig SEX miljarder i vinst är det den förväntningen aktiekursen bygger på. Då SKA aktien falla om rapporten kommer in under det.

Ingen aning om HM, men det är alldeles klart att det är en aktie med hög risk.

Intressant läsning!
Är det en pik att jag inte fick svar på eventuella lättlästa alster om aktier, aktiehandel, osv? You don't need to answer!
Citera
2008-04-10, 21:37
Medlem
Minderbinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timpwn
Intressant läsning!
Är det en pik att jag inte fick svar på eventuella lättlästa alster om aktier, aktiehandel, osv? You don't need to answer!

Det är ingen pik. Jag har helt enkelt ingen koll och är inte intresserad. Har inte tid eller intresse att sätta mig in i det så pass att jag slår de bästa förvaltarna, och då är det bättre att låta dem göra jobbet.
Citera
2008-04-10, 21:37
Medlem
Lebensangsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingOfMoon
Att en aktie ska fortsätta i samma riktning som den har gjort inom en angiven tidigare tidsenhet är ALLTID större än att den ska vända, det är ju bara när den vänder som den bryter mönstret.

Nja, det där stämmer väl inte riktigt? Vore det så så kan jag snickra ihop mer än ett par strategier som gör mig till miljardär på ett par års sikt.

Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Random_Walk_Hypothesis

"The random walk hypothesis is a financial theory stating that stock market prices evolve according to a random walk and thus the prices of the stock market cannot be predicted."
Citera
2008-04-10, 21:43
Medlem
timpwns avatar
Citat:
Det är ingen pik. Jag har helt enkelt ingen koll och är inte intresserad. Har inte tid eller intresse att sätta mig in i det så pass att jag slår de bästa förvaltarna, och då är det bättre att låta dem göra jobbet.

Hehe, jag förstår.
Citera
2008-04-10, 22:53
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Hehe, sant. Såg nu med att aktien var lite dyrare än vad jag trodde, räcker ju knappt till två aktier .
Fonder har jag två av. En som jag slutat sätta in pengar på, och en ny som jag ska börja spara i en halv tusing i månaden i i 3-5 år. Får hoppas det går bra för den.
Du har inte tips på andra aktier som är lite billigare, så man i alla fall får en 10-20 stycken för en tusing? Som förväntas gå bra? Annars blir det väl tusen spänn i H&M. Vad tror du om det? Du verkar ju uppenbart mer kunnig och insatt än mig.
Avslutar med att fråga om du vet vart man kan hitta relativt lättläst litteratur för en renodlad n00b? Så slipper jag tracka dig mer!
Du ska inte handla i mindre än åtminstone en börspost.
Då är det bättre att du vänder dig till www.aktieinvest.se.

Gå med i www.aktiespararna.se, de har en hel del bra information till nybörjare.
Citera
2008-04-11, 11:57
Medlem
KingOfMoons avatar
Citat:
Intressant läsning!

Akta dig, de där "totala idioterna" som han beskriver, han är en sådan själv!

Markanden anpassar sig INTE direkt till information.
Marknaden är ALLA handlare gemensamnt, och om man inte skulle "hinna före" marknaden så innebär det att ALLA investerare skulle ha ALL information samtisigt, vilket naturligtvis är bullshit.
Citera
2008-04-11, 12:50
Medlem
Starvids avatar
Placera inte i akiter om du har en kortare placeringshorisont än fem år, eller om du på andra sätt kan sänka din risk.
Citera
2008-04-11, 15:51
Medlem
KingOfMoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebensangst

"The random walk hypothesis is a financial theory stating that stock market prices evolve according to a random walk and thus the prices of the stock market cannot be predicted."

Randomwalk är det största skitsnacket sedan Karl Marx skrev "kapitalet"
Citera
2008-04-11, 22:54
Medlem
timpwn: Angående litteratur är Tradingguiden av Jonas Bernhardsson en väldigt bra bok som från grunden lär ut som aktieköp, handelns historia, aktiepsykologi m.m.

Vad gäller ditt sparande så tycker jag att du ska börja med att investera ditt månadssparande i en eller flera fonder. Gör det fram till dess att du lärt dig tillräckligt mycket om bolaget du tänker investera i samt att du fått ihop så mycket pengar att du i alla fall kan köpa en börspost (kostar ca 5kkr-10kkr beroende på bolag).

Under tiden kan du ju handla med aktier med låtsaspengar för att lära dig lite, så slipper du kanske de värsta misstagen med riktiga pengar. Detta kan du göra på t.ex. dn.se.

Lycka till!
Citera
2008-04-12, 09:43
Medlem
KingOfMoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebensangst
Nja, det där stämmer väl inte riktigt? Vore det så så kan jag snickra ihop mer än ett par strategier som gör mig till miljardär på ett par års sikt.

Se mitt inlägg ovan i denna tråd för min syn på random walk.

Men låt oss säga att du tror på skiten.
Du skulle ju kunna bygga en formel som klarar av att random walk exsisterar på marknaden, vilket den inte gör, att vissa personer blir miljadärer och andra urfattiga beror på kunskap och inte tur, tur är något som vi människor skapar när vi inte kan se något annat mönster som passar in.
Citera
2008-04-12, 11:18
Medlem
PGriffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben2006
Jag gick in på www.Avanza.se och öppnade en depå kostnadsfritt.
www.nordnet.se funkar också

500 kr är för lite, det kostar ju minst 99 kr att bara köpa aktier hos ett bolag.

Bytt Avanza Micro depå. Min. courtage 39 kr. Så länge du inte gör affärer över 25-30 eller vad det var så tjänar du på det.

Fö övrigt inledde även jag min aktiekarriär med Assa Abloy B. Än så länge 3 % eller något, går åt rätt håll:P
Senast redigerad av PGriffin 2008-04-12 kl. 11:21.
Citera
2008-04-12, 11:26
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ingen aning om HM, men det är alldeles klart att det är en aktie med hög risk.
HM är inte högrisk. Vad grundar du det på? Skulle säga att HM är bland det stabilaste pappret på Stockholmsbörsen..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in