Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-04-11, 22:15
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Kapar tråden lite.

Jag har en 740 -90 som skulle behöva bättre ljud. Nu sitter det bara en bandare och orginalhögtalarna i framdörrarna. Nu i helgen ska jag byta ut bandaren mot en stereo jag har liggandes hemma.

Så långt är det inga problem, frågan är vad jag ska göra åt högtalarna. Dom i framdörren tänkte jag helt enkelt byta ut mot ett par nya, visst är det 5,25"?
Bak är jag mer osäker. Ska jag göra på det lätta sättet och bara sätta ett par i bakdörrarna där kablarna är dragna eller ska jag sätta ett par 6x9:or i hatthyllan? Om jag väljer 6x9 kan jag driva dom direkt från stereon eller måste jag sätta in ett slutsteg till dom? I så fall blir det nog den enkla lösningen med dom gamla framhögtalarna i bakdörrarna.

Billigt och enkelt är ledorden. Kostnaden för hela operationen får gärna stanna runt tusenlappen. Jag är inte ute efter massa dunk utan jag vill kunna njuta av Maidenlåtar på behaglig volym utan att högtalarna börjar skorra.
Citera
2008-04-11, 23:14
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Crowley
Kapar tråden lite.

Jag har en 740 -90 som skulle behöva bättre ljud. Nu sitter det bara en bandare och orginalhögtalarna i framdörrarna. Nu i helgen ska jag byta ut bandaren mot en stereo jag har liggandes hemma.

Så långt är det inga problem, frågan är vad jag ska göra åt högtalarna. Dom i framdörren tänkte jag helt enkelt byta ut mot ett par nya, visst är det 5,25"?
Bak är jag mer osäker. Ska jag göra på det lätta sättet och bara sätta ett par i bakdörrarna där kablarna är dragna eller ska jag sätta ett par 6x9r i hatthyllan? Om jag väljer 6x9 kan jag driva dom direkt från stereon eller måste jag sätta in ett slutsteg till dom? I så fall blir det nog den enkla lösningen med dom gamla framhögtalarna i bakdörrarna.

Billigt och enkelt är ledorden. Kostnaden för hela operationen får gärna stanna runt tusenlappen. Jag är inte ute efter massa dunk utan jag vill kunna njuta av Maidenlåtar på behaglig volym utan att högtalarna börjar skorra.

5,25" i framdörrarna stämmer utmärkt. För det du ska lyssna på så funkar väl 6x9 i hatthyllan, men satsa på ett ordentligt framsystem också, annars lär du bara höra dom där stackars 6x9orna.
Slutsteg måste du inte sätta för att driva dom, men du får ett klart mycket kraftigare ljud ur dom om du stegar dom.
Men jag tycker ändå att du ska dra nytt kablage bakåt. Originalen är inte alltför kaxiga.

Allt handlar om hur kräsen du är med ljudet?
Citera
2008-04-12, 03:29
Medlem
Citat:
Kapar tråden lite.

Bak är jag mer osäker. Ska jag göra på det lätta sättet och bara sätta ett par i bakdörrarna där kablarna är dragna eller ska jag sätta ett par 6x9r i hatthyllan? Om jag väljer 6x9 kan jag driva dom direkt från stereon eller måste jag sätta in ett slutsteg till dom? I så fall blir det nog den enkla lösningen med dom gamla framhögtalarna i bakdörrarna.

Ja, det är 5,25 man byter till men originalet är 5,5 fram. Därför behövs en adapter för att få ner storleken på högtalarhålet. Den köper du endera färdig i plast på Brl, Mds eller Biltema. Hos de första två heter den SAK-3205. Eller så gör du egna. Beror på hur bekväm du är. I bakdörrarna är det 5,25 både oem och eftermarknad. Det finns färdiga adaptrar även för 6X9or i hatthyllan på sedanerna men dessa ser anskrämliga ut. Gör hellre en ny hatthylla i MDF eller spån. Väldigt många klankar ner på 6X9or, jag tillhör skaran som tycker att dessa är ett utmärkt sätt att få mycket ljud för pengarna. Okej det blir oftast mycket diskant bakifrån, men stör man sig på det så är det ju enkelt att koppla bort diskanterna. Å andra sidan så basar det bättre i bakdörrarna än fram på en 740, gäller även 850/V70. Du behöver ej steg till några av högtalarna men det blir helt klart roligare. Fördelen med steg är ju dessutom att du kan nyttja filterfunktionen för att på så sätt skära bort de lägsta frekvenserna på framsystemet kanske runt 65 Hz och de högsta frekvenserna på baksystemet så att du får ljudbilden mer framifrån. Byta kablar skulle jag inte göra såvida de inte är skavda eller av. Det snackas mycket om att de åldras, men frågan är ju hur länge kopparn legat i backen innan det blev en kabel av det hela. Och vad det gäller grovleken på kablarna så räcker de mer än väl till för stereons effekt. Vad har du för huvudenhet?
Citera
2008-04-12, 13:54
Medlem
IMPlicits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stig88
fast än att andra svarat så tar jag mig friheten att svara. Jag jobabde på en firma där vi byggnde högtalre till bilar. Dvs customiserade billjud. Och jag har en del bra tips tror ja

1. Ang 6x9orna. Vissa ÄLSKAR dem. andra HATAR dem... varför vet jag inte. jag är av den typen att jag tycker dom duger till en vanlig bil som inte skall tävlas med.
Och gladeligen behövs inte 6 sladdar till dem! då de har inbyggt delningfilter (förhoppningsvis) Så 6x9or i hatthylla är en riktigt bra början. Och i de flesta fall kan dessa kopplas direkt på högtalarna som ersätts sladdar (beror på huvudenhet)

2. ang Slutsteg. Du behöver troligtvis inte driva 6x9orna på steg. Men ta reda på vad du har för stereo orginal och uteffekten på denna. vad har du för bil btw? kan hjälpa en hel del!

3. Ang den svarta luringen. det är ett delningsfilter.

4. Ang högtalare. Att dom passar. fabriks monterade högtalare sitter offtast i special fästen och har onormalt konstiga storlekar (normala storlekar på högtalare är 4", 5.25", 6" och i vissa fall 8") men fästen finns att köpa och olika adaptrar för dörrhögtalare etc.

5. Ang huvudenheter. det som oftast skiljer är ju möjligheten att koppla in steg via lågnivå. Och så brukar orginalare ha mindre inställningar och JA dom är svagare. men ta gärna reda på vad du har för modell. skulle underlätta.

Så där. Nu har jag sagt mitt. Kan passa på att skryta lite med ett av mina egna byggen:

Bilen: http://www.garaget.org/?car=81442&image=747167
Basarna: http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Steel88&cat=43501&image=266444
Skuffen: http://www.garaget.org/?car=81442&image=749277 observera att det saknas matchande portar på denna bild.
Skuffen Inge: http://www.garaget.org/?car=81442&image=750676 senaste bilden. med Toyota Devil och lite text.
Huvudenhet(erna): http://www.garaget.org/?car=81442&image=750669 ja det var en lite lagom konsig lösning då stereon sitter bakom skärmen.. men men!

finns ju fler bilder där sen
Jag tackar och bockar för svaret. Det visade sig att detta blir mycket enkelt. Jag kan helt enkelt byta ut alla högtalare och små diskanter mot nya diton och driva dem med originalenheten.

Bilen är en Lexus IS200 och jag har förstått att GAS är ett dåligt märke. Ljudet är alldeles utmärkt i bilen nu, så jag bör nog satsa på ordentliga grejer om jag vill ha förbättring, känns det som.

Originalhögtalarna i framdörrarna är 6,5" stora och i hatthyllorna är de 6x9", vilket passar utmärkt. Diskanterna i A-stolparna återstår att mäta. Impedansen har jag inte heller full koll på, men den går också lätt att mäta.

Tack igen!

Projekttråd här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=80163
Senast redigerad av IMPlicit 2008-04-12 kl. 13:56.
Citera
2008-04-13, 13:05
Medlem
core_s avatar
Jag kan förresten passa på att fråga jag också.

Har två 10"-rackare liggandes i skuffen på sjuförrtin, och jag råkade av olika anledningar ha sönder mitt steg häromdagen (note to self: slutsteg gillar inte vätska och fall från högre höjder)

Någon som har något vettigt förslag på någon billig skit som behöver driva typ 800W RMS? Notera att det här är en bruksbil, så jag ska inte bygga seriöst i den, så det behöver inte vara något fyrkanals Rockford Fosgate som ska pryda den platsen. Så länge det orkar driva basarna och är av någorlunda kvalitet så blir jag nöjd.
Citera
2008-04-14, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Jag kan förresten passa på att fråga jag också.

Har två 10"-rackare liggandes i skuffen på sjuförrtin, och jag råkade av olika anledningar ha sönder mitt steg häromdagen (note to self: slutsteg gillar inte vätska och fall från högre höjder)

Någon som har något vettigt förslag på någon billig skit som behöver driva typ 800W RMS? Notera att det här är en bruksbil, så jag ska inte bygga seriöst i den, så det behöver inte vara något fyrkanals Rockford Fosgate som ska pryda den platsen. Så länge det orkar driva basarna och är av någorlunda kvalitet så blir jag nöjd.
Vad är billigt då?
Kör på Rf P3001 om du har två 4 ohmsbasar. Det steget lämnar i 2 ohm 300 watt. Sök på brl.se efter 510P300107. Det kostar 2498:-.
Citera
2008-04-14, 22:42
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rödeby
Vad är billigt då?
Kör på Rf P3001 om du har två 4 ohmsbasar. Det steget lämnar i 2 ohm 300 watt. Sök på brl.se efter 510P300107. Det kostar 2498:-.

Ptja den ska ligga i en olåst skuff, så det ska vara så billigt som möjligt (inom rimliga gränser givetvis). Har den som bruksbil så det bekommer mig inte så mycket med design och överdriven kvalitet, så länge det orkar driva mer eller mindre så är jag nöjd.

2498:- blir lite saftigt att ha i skuffen som inte går att låsa
Citera
2008-04-14, 23:05
Medlem
Citat:
Ptja den ska ligga i en olåst skuff, så det ska vara så billigt som möjligt (inom rimliga gränser givetvis). Har den som bruksbil så det bekommer mig inte så mycket med design och överdriven kvalitet, så länge det orkar driva mer eller mindre så är jag nöjd.

GAS alphaX4100, 4-kanalssteg som du bryggar. 1798:- på Brl.
Edit: Kolla på Blocket efter nåt begagnat steg istället.
Citera
2008-04-15, 18:23
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rödeby
Ja, det är 5,25 man byter till men originalet är 5,5 fram. Därför behövs en adapter för att få ner storleken på högtalarhålet. Den köper du endera färdig i plast på Brl, Mds eller Biltema. Hos de första två heter den SAK-3205. Eller så gör du egna. Beror på hur bekväm du är. I bakdörrarna är det 5,25 både oem och eftermarknad. Det finns färdiga adaptrar även för 6X9or i hatthyllan på sedanerna men dessa ser anskrämliga ut. Gör hellre en ny hatthylla i MDF eller spån.

Tack för ett bra svar.

Var ute i helgen och satte dit stereon, en billig Avant från Netonnet. Blev rätt överraskad när den gamla stereon, en bandare från Philips, satt med ISO-kablar så att min nyinköpta ISO-adapter var helt onödig.

Hittade ingen högtalaradapter på Biltema och eftersom jag vägrar köpa två plastbitar för 200:- så får jag hitta på någon annan lösning där. Verkar ju inte omöjligt att bygga något själv. Tänkte vänta med det och se om jag nöjer mig med ett par 6.9or bak. Dom gamla högtalarna lät rätt okej så länge man inte vred upp volymen förjävla högt.

Bygga ny hatthylla verkar som överkurs? Är det inte bara att såga hål i hatthyllan och skruva fast ett par 6x9?

Är det förresten någon större idé att slänga upp 1000:- för ett par JVC högtalare eller funkar dom för 600:- i första posten lika bra för mig?
Citera
2008-04-15, 21:25
Medlem
Citat:
Tack för ett bra svar.

Var ute i helgen och satte dit stereon, en billig Avant från Netonnet. Blev rätt överraskad när den gamla stereon, en bandare från Philips, satt med ISO-kablar så att min nyinköpta ISO-adapter var helt onödig.

Hittade ingen högtalaradapter på Biltema och eftersom jag vägrar köpa två plastbitar för 200:- så får jag hitta på någon annan lösning där. Verkar ju inte omöjligt att bygga något själv. Tänkte vänta med det och se om jag nöjer mig med ett par 6.9or bak. Dom gamla högtalarna lät rätt okej så länge man inte vred upp volymen förjävla högt.

Bygga ny hatthylla verkar som överkurs? Är det inte bara att såga hål i hatthyllan och skruva fast ett par 6x9?

Är det förresten någon större idé att slänga upp 1000:- för ett par JVC högtalare eller funkar dom för 600:- i första posten lika bra för mig?
Kikade på Biltema.se och de verkar ha slutat med högtalaradaptrarna.
Köp adaptrarna på öppet köp och lägg dessa på en tunn träskiva och rita av.
Grejen med hatthyllan är den att den är som ett krondike. Den är för smal för att 6X9orna ska ligga plant och tätt emot, dessa rider i fram- och bakkant, därför är det enklare att göra en ny hatthylla (enligt mig själv) än att göra ett
par distanser som sluter tätt. 6X9or i bak är kanske rätt för dig, många förståsigpåare vurmar för en ljudbild framifrån och risken är stor att bakhögtalarna spelar ifrån framsystemet men har man en budget så är det så.
Prova, blir du nöjd så är det inga problem. Jag har letat men får skylla på min ålder, vilka högtalare för 600:- menar du?
Citera
2008-04-16, 00:11
Medlem
orvarens avatar
Citat:

Klura lite på ett egen tillverkat stöldskydd typ-svets+stång/plåt+bultar och knåpa ihop det så du knappt får bort det själv! (har gjort ett par "idiot" installationer i forna bilar..)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in