Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Crowley
Tack för ett bra svar.
Var ute i helgen och satte dit stereon, en billig Avant från Netonnet. Blev rätt överraskad när den gamla stereon, en bandare från Philips, satt med ISO-kablar så att min nyinköpta ISO-adapter var helt onödig.
Hittade ingen högtalaradapter på Biltema och eftersom jag vägrar köpa två plastbitar för 200:- så får jag hitta på någon annan lösning där. Verkar ju inte omöjligt att bygga något själv. Tänkte vänta med det och se om jag nöjer mig med ett par 6.9or bak. Dom gamla högtalarna lät rätt okej så länge man inte vred upp volymen förjävla högt.
Bygga ny hatthylla verkar som överkurs? Är det inte bara att såga hål i hatthyllan och skruva fast ett par 6x9?
Är det förresten någon större idé att slänga upp 1000:- för ett par JVC högtalare eller funkar dom för 600:- i första posten lika bra för mig?
Kikade på Biltema.se och de verkar ha slutat med högtalaradaptrarna.
Köp adaptrarna på öppet köp och lägg dessa på en tunn träskiva och rita av.
Grejen med hatthyllan är den att den är som ett krondike. Den är för smal för att 6X9orna ska ligga plant och tätt emot, dessa rider i fram- och bakkant, därför är det enklare att göra en ny hatthylla (enligt mig själv) än att göra ett
par distanser som sluter tätt. 6X9or i bak är kanske rätt för dig, många förståsigpåare vurmar för en ljudbild framifrån och risken är stor att bakhögtalarna spelar ifrån framsystemet men har man en budget så är det så.
Prova, blir du nöjd så är det inga problem. Jag har letat men får skylla på min ålder, vilka högtalare för 600:- menar du?