2012-03-08, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwarta
Är det någon som vet något om Movant/Byggsoft i Umeå? någon som gått där, när det är kurstarter osv, Annan information om Umeå tas emot tacksamt =)

Tjena!

Jag har har kollat med komvux i min hemkommun (Härnösand) angående att söka till Movant i Umeå/Skövde.

Men det det verkar som att Umeå inte kommit igång än i allafall inte med utbildningen till Plattsättare(vet inte hur det är med de andra yrkena)

Verkar som dom kommer att köra igång inom några månader
Citera
2012-03-11, 20:49
Medlem
Hyde_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Lärde ut på olika sätt? Utveckla gärna.

Jag gick till plattsättare och vi fick kakla mellan 2-4 badrum och sedan göra ett badrum från grunden eller hur man ska säga. Alltså spackla golvet och putsa väggarna med betong och vilket jävla arbete det var. Det funkade inte riktigt för mig för jag fick klåda i ögonen av luften i det sista badrummet. Sen får man även kakla ett kök som var det roligaste för det gick på 2-3 dagar.

Men däremot dom 2-4 första badrummen är inte så svåra att göra, man gör väl ett badrum som nybörjare på 10-12 dagar från grunden i dom där båsen som man sitter i. Nu har dom flyttat lokalerna till området där eleverna bor så jag vet inte hur många bås dom har nu men vid deras tidigare lokaler vid ICA MAXI i Skövde så hade dom nio badrum på undervåningen och nio till tio badrum på övervåningen.

Jag har ingenting negativt att säga om utbildningen i sig eller om lärarna, dom är bra men det måste läggas mer kraft på att hjälpa dom som söker och kommer in på utbildningen att få lärlingsplats. Det som vore det bästa är att företaget har färdiga avtal med byggföretag i olika städer runt omkring i Sverige. Att till exempel, om det kommer en kille från Luleå och ska studera till Golvläggare, då finns det en person på utbildningen som sköter kontakter och han sätter sig ner och ringer runt till alla företag i Luleå som lägger golv och presenterar utbildningen och vad dom ställer för krav på eleverna och sedan hör personen efter om det finns möjlighet till plats som lärling.

Systemet som är nu, tjänar företaget stora pengar på utan någon motprestation.

Tror dom har börjat lite smått med just detta,typ ha kontakt med större byggföretag t.ex Peab..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in