• 43 679 online
  • 1 193 943 medlemmar
  • 61 865 473 inlägg
2007-07-25, 21:39
Medlem
Clarence Worleys avatar
Tjenare!
Är en kille från gbg som precis tagit studenten och funderar nu på vad jag vill göra med mitt liv! jag har kollat i genom en del alternativ, det senaste alternativet var lärare. Jag har nu börjat blicka vidare på min barndoms drömyrke - POLIS! Jag kmr från en samhällsinriktad linje, vg i snittbetyg, A och B av matte, svenska och engelska i bagaget. Ingen lumpenutbildning om det är ngt värt att veta.
Vart ligger polishögskolorna? vad är kraven för att komma in? hur lång är utbildningen? Hur ser lönerna ut för en nybliven polis? Är det lätt att få jobb som polis?

har även hört att polisskolorna nuförtiden vänder sig mycket till kvinnor/invandrare/homosexuella, en polare som sade det till mig, hur mkt sanning är det i det? Försämrar det mina chanser avsevärt att jag inte är bög?

tacksam för svar.
MVH
Citera
2007-07-25, 21:47
Medlem
bakis avatar
Det finns något som dessvärre talar mot din ambition och det är din ålder. Det är väldigt få som lyckas komma in på polishögskolan innan man är ungefär 25 år. Visst finns det undantag, men det är vad jag hört/läst.

Kan dessvärre inte skriva något mer. Det finns mycket info på www.polisen.se
Citera
2007-07-25, 21:52
Medlem
grens avatar
Det jag läst, är detsamma som står i bakis () inlägg. Det verkar inte lätt att ta sig in om man är i din ålder.

Ovanpå det kan jag komplettera med www.phs.se.
Citera
2007-07-25, 22:01
Medlem
Dan-Banans avatar
Som sagt var, du är för ung. En vän som är 23 år gammal klarade alla intagningsproven, men han "behövde mer livserfarenhet". Jag råder dig att glömma det där med att bli polis just nu och återkomma om 5 - 10 år.
Citera
2007-07-25, 22:05
Avstängd
Börja som väktare istället och jobba med det i några år. Det är 18 år för att få utbilda sig till det.
Citera
2007-07-25, 22:09
Medlem
bakis avatar
Det här innebär givetvis inte att du ska ge upp tanken. Finns massvis som du kan göra under tiden. Att jobba som väktare är nog en bra ide. En annan ide kan vara att studera psykologi eller juridikkurser på högskola. En tredje ide kan vara Nordic Battle Group utlandstjänst (om du gjort lumpen). Det räknas nog långt på livserfarenhet, och då kan du nog lugnt komma in när du kanske är 22-23.
Citera
2007-07-25, 22:11
Medlem
Revolvers avatar
En av mina äldsta vänner påbörjar sin polisutbildning nu i höst, och hon fyllde tjugo i april. Iofs kan det bero på att hon kom in eftersom hon är tjej och de vill ha fler töser i kåren? Men däremot så har jag även två polare, pojks denna gång, och den ena är tjugoett och den andra tjugotvå, och de påbörjar sin polisutbildning samtidigt och på samma skola som den här tösen.

Nåväl, konstigt det där.. Måste ha med klimathotet och göra.

Hursomhelst så får du ett simpelt tips och det är att söka och se om du kommer in eller ej, vad har du att förlora?
Citera
2007-07-25, 22:20
Medlem
Är väl personligheten som avgör men yrkeserfarenhet och ett par år extra på nacken skadar säkerligen inte, dessutom tror jag att man gärna ser att du pluggat lite på högskola/universitet även om det inte ställs som något krav.
Citera
2007-07-25, 22:30
Medlem
Revolvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porter
Är väl personligheten som avgör men yrkeserfarenhet och ett par år extra på nacken skadar säkerligen inte, dessutom tror jag att man gärna ser att du pluggat lite på högskola/universitet även om det inte ställs som något krav.

Kom också och tänka på högskolan nu, måste man inte ha gjort högskoleprovet för att söka polisutbildning?
Citera
2007-07-26, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan-Banan
Som sagt var, du är för ung. En vän som är 23 år gammal klarade alla intagningsproven, men han "behövde mer livserfarenhet". Jag råder dig att glömma det där med att bli polis just nu och återkomma om 5 - 10 år.

Varför ska han glömma? Han kan väl söka ändå? Om inte annat är det sånt man får "livserfarenhet" av.
Bara för att din 23:årige polare inte lyckades betyder inte det att den här killen har samma kvalifikationer och erfarenheter. Jag har exempelvis själv en god vän som kom in när han var 20. Det är svårt, men det går.

Det råder lite delade meningar om hur bra erfarenhet det är att ha jobbat som väktare. Visserligen säger de på PHS att det ska vara en bra erfarenhet, men vi vet ju alla vad poliser tycker om väktare. Mitt förslag är att du försöker fixa ett jobb inom polisen, vaktmästare, arrestvakt eller liknande. Då får du riktigt goda referenser inom polisväsendet, som du stolt kan visa upp i din ansökan.

Sen en annan grej... Gör lumpen. Det underlättar.

Man måste vara 20 när utbildningen börjar, och man måste ha gjort högskoleprovet. Det är dock inget krav på något resultat. Du ska också ha fullgod syn och du ska kunna simma. (Och lämna intyg på det. Det var för övrigt pga det intyget jag struntade i att söka )
Citera
2007-07-26, 09:04
Medlem
pellepoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardumanish
Varför ska han glömma? Han kan väl söka ändå? Om inte annat är det sånt man får "livserfarenhet" av.
Bara för att din 23:årige polare inte lyckades betyder inte det att den här killen har samma kvalifikationer och erfarenheter. Jag har exempelvis själv en god vän som kom in när han var 20. Det är svårt, men det går.

Det råder lite delade meningar om hur bra erfarenhet det är att ha jobbat som väktare. Visserligen säger de på PHS att det ska vara en bra erfarenhet, men vi vet ju alla vad poliser tycker om väktare. Mitt förslag är att du försöker fixa ett jobb inom polisen, vaktmästare, arrestvakt eller liknande. Då får du riktigt goda referenser inom polisväsendet, som du stolt kan visa upp i din ansökan.

Sen en annan grej... Gör lumpen. Det underlättar.

Man måste vara 20 när utbildningen börjar, och man måste ha gjort högskoleprovet. Det är dock inget krav på något resultat. Du ska också ha fullgod syn och du ska kunna simma. (Och lämna intyg på det. Det var för övrigt pga det intyget jag struntade i att söka )

Lumpen, är precis som väktare, kan vara merit, men behöver inte vara det. En del poliser tycker att det är bra att man har bakgrund som väktare eller ordningsvakt. Man är van vid konstiga arbetstider och man har "känt" på buset... Lumpen, ja, till mig sa de att det var lika bra att jag inte gjort lumpen, det är så svårt att ändra på personers beteenden när de lärt sig massa dumheter där.
Så det beror nog mycket på vilken polis man snackar med och hur man fungerar som person.

Referenter inom polisen kan man undvara. Man får ingen "bonus" bara för att referenten man angivit arbetar inom myndigheten. Snarare tvärtom.
Citera
2007-07-26, 10:44
Medlem
Svampfests avatar
Skadar ju aldrig att söka men det är grymt svårt att komma in och hela ansökningsgrejen kan nästan liknas lite vid ett lotteri.

Förra omgången var det ~7000 sökande och det fanns 850 platser så lätt är det inte men det skadar aldrig att försöka..
Citera