2008-04-06, 17:49
Medlem
randomkids avatar
Hallå jag håller på att plugga Fysik B på gymnasiet. Jag har nu fått en uppgift som jag behöver hjälpt med

frågan lyder "Ett smalt knippe parallella solstrålar får infalla vinkelrätt mot ett gitter med gitterkonstanten 2,00 um. Sedan de passerat gittret, träffar de en skärm, som är uppställd parallelt med gitterplanet, 40 cm bakom gittret.
Och nu mitt problem att hitta längden mellan violett ljus(Vågländ 400nm) och rött ljus(Våglängd 750nm) på skärmen vid andra ordningens spektrum".
Vore tacksam för svar
Citera
2008-04-07, 05:34
Medlem
toomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randomkid
Hallå jag håller på att plugga Fysik B på gymnasiet. Jag har nu fått en uppgift som jag behöver hjälpt med

frågan lyder "Ett smalt knippe parallella solstrålar får infalla vinkelrätt mot ett gitter med gitterkonstanten 2,00 um. Sedan de passerat gittret, träffar de en skärm, som är uppställd parallelt med gitterplanet, 40 cm bakom gittret.
Och nu mitt problem att hitta längden mellan violett ljus(Vågländ 400nm) och rött ljus(Våglängd 750nm) på skärmen vid andra ordningens spektrum".
Vore tacksam för svar
Ta fram gitterekvationen. Stoppa in allt du har och ta reda po resten :P Pythagoras kanske moste anvandas. Glom inte att det ar 2a ordningen
Citera
2008-04-07, 16:19
Medlem
randomkids avatar
Okej, tack. ska göra ett försök
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in