Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-04-06, 16:38
Medlem
Isidors avatar
Hej!

Har slitit mitt hår i timmar nu och vore mycket tacksam om någon kunde hjälpa mig med mitt problem. Har ett mindre kontorsnätverk med fyra datorer anslutna via en Dlink-router.

Alla datorers internet fungerar utmärkt förutom en, som ger felmeddelandet "Limited or no connectivity", det verkar alltså som att den känner av routern men att någonting är knas. Datorerna funkar utmärkt att ansluta till internet med om man kopplar in dem i andra nätuttag.

Problemet blir än värre eftersom det inte är jag som har satt upp nätverket (den personen finns öht inte att tillgå) så har ingen aning vad som har gjorts eller ens exakt hur kablarna är dragna eftersom de från routern försvinner in i paneler och liknande :S

Börjar nästan känna mig desperat nu vid det här laget. Nån som har någon idé?

edit: för att förtydliga: nätverkskablarna går från routern in i paneler och kommer sedan ut vid de olika kontorssektionerna, förutom vid den här datorn där dom kommer ut en liten dosa med två nätverksuttag - det ena uttaget ger ingen anslutning alls och det andra uttaget ger "Limited connectivity"

Från routern går fem sladdar - uttag numrerade 1-4 och "Uplink". Alla fem går det sladdar från, och jag gissar att nr. 1 och Uplink är dom som går till uttaget där det nu är problem. Har nämligen stått en switch där tidigare. Har provat alla möjliga kombinationer med båda uttagen och med/utan switch utan att ha fått det att funka.
Senast redigerad av Isidor 2008-04-06 kl. 16:43.
Citera
2008-04-06, 16:59
Medlem
Isidors avatar
Oj, jag är en idiot. Kan det här flyttas till nätverksforumet?
Citera
2008-04-06, 21:39
Medlem
Norrloaders avatar
Låter som den datorn har en statisk ip adress som krockar med annan dator alt. routern.
check ?
Citera
2008-04-07, 02:18
Medlem
Isidors avatar
Hmm.. har provat med två olika datorer, båda fungerar utmärkt i andra uttag men man får limited connectivity när man kopplar till det här uttaget
Citera
2008-04-07, 09:15
Medlem
Norrloaders avatar
Sitter det uttaget på porten "uplink" ?
Citera
2008-04-07, 20:17
Medlem
Isidors avatar
Har genom att dra ut och sätta in routersladdar identifierat de två sladdar som går just dit; den ena sitter i Uplink och den andra sitter i porten bredvid uplink (port 1). De här sladdarna går sedan till ett uttag, som jag utan framgång har försökt joxa med olika kombinationer i.
Citera
2008-04-08, 09:24
Medlem
Norrloaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isidor
Har genom att dra ut och sätta in routersladdar identifierat de två sladdar som går just dit; den ena sitter i Uplink och den andra sitter i porten bredvid uplink (port 1). De här sladdarna går sedan till ett uttag, som jag utan framgång har försökt joxa med olika kombinationer i.

Det är förmodligen på uplink-porten du har ditt problem
port 1-4 är "vanliga" nätverksportar.
Uplink är för att ansluta din router vidare till en annan router.

Vissa routers kan ha denna justerbar, mao-antingen uplink eller vanlig port.
Kolla om detta är möjligt i ditt fall (eftersom du inte uppgivit modell)

Om jag förstått din kofiguration (se bild: http://img182.imageshack.us/my.php?image=nume9.jpg )

Så har du 2 alternativ:
skaffa en extrearouter:
http://img107.imageshack.us/my.php?image=alt1rj8.jpg

Eller en ny router:
http://img107.imageshack.us/my.php?image=alt2pb9.jpg

Notera även: det kan gå kablar till din patchpanel, men ej är ansluta till router. (dessa bör dock märkas upp, annars e det jobbigt)
Citera
2008-04-12, 01:10
Medlem
Isidors avatar
Hej! Har inte tillgång till datorerna just nu (blev bara inkallad till ett kontor för att försöka fixa det här, gick inte så bra men ska tillbaka dit snart)

Vet inte riktigt om jag förstår dina kopplingsscheman riktigt, är inte så haj på sånt här.. vad är en patchpanel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in