2008-04-06, 03:47
Medlem
Den senaste tiden har jag börjat ha väldigt konstiga drömmar.
Eller dom är inte så konstiga egentligen, men jag förstår dom inte.
Kan det vara mitt undermedvetna som försöker ge mig hintar till något,
eller vad är det som står på?

Det är såhär att jag har drömt detta ett par veckor nu,
och allt mina drömmar består av är korta korta sekvenser
med att jag gör saker som jag av ren ovana inte gör när jag är vaken.
Så som att stänga skåpsluckorna efter mig i köket,
komma ihåg att borsta tänderna och
lämna igen filmer till den lokala shell-macken.

Finns det någon här som har ett vettigt svar på varför det kan vara såhär,
eller är det bara så simpelt att mitt undermedvetna försöker lära mig saker i sömnen?
Citera
2008-04-06, 08:40
Medlem
Cpt Tuttles avatar
Du har inte haft dåligt samvete över att du är såpass slarvig med sånt på sistone då?
Citera
2008-04-06, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt Tuttle
Du har inte haft dåligt samvete över att du är såpass slarvig med sånt på sistone då?

Nej gud. Sånt håller inte jag på med. har inte ens fått tillsägningar om att jag missköter dessa saker.
Citera
2008-04-06, 21:39
Medlem
Det finns olika sätt att se på drömmar. Judarna ansåg att det var Guds sätt att tala genom människorna, vilket var vanligt i många kulturer. Men allteftersom, emellertid efter en lång tids uppehåll, uppdagades nya rön och drömtydning blev alltmer vanligt inom psykologin.

Freud menade att de omedvetna önskningarna får sitt utlopp i drömmarna, och hans symbolspråk är gravt sexualiserat, t ex kan ridning innebära samlag, runda föremål symboliserar det kvinnliga könsorganet; ljus, träd, knivar och spetsiga föremål betecknar penisen, och så vidare. Dessutom kan en auktoritär, anonym människa eller rentav ett monster representera fadern, om jag minns korrekt.

Jung menade att det omedvetna är till vår hjälp. Genom anima och animus avslöjas sidor hos oss som vi är ovetande om. Drömmar uttrycker dock inte bara det undermedvetna på ett personligt plan, utan också, vilket CG Jung benämner som det kollektivt omedvetna, på ett samfälligt. Det vill säga att det förekommer symboler djupt rotade i hela mänsklighetens omedvetna, som namnges som arketyper. Arketyper är framförallt av mytologiskt kynne, exempelvis fenomen som Moder Jord, syndafallet, och så vidare.

Modern drömtydning tar likväl avstånd från Jungs kollektivt omedvetna och arketyper, tillika från Jungs överdrivet sexuella teorier. Som jag har sagt tidigare, så tror jag dock inte att man ska följa drömtydningsteorier slaviskt och följaktligen svälja allt. Det är tämligen korkat och, kort och gott, ganska naivt.

Om jag inte missminner mig ska ett skåp symbolisera att du exempelvis döljer något. Tandborstning ska tydligen tyda på att man är känslig för kritik och vill skydda sig från allsköns faror. Men personligen tror jag det är mer komplicerat än så.

Såvida det är upprepade drömmar kan det vara posttraumatiskt betingat eller så kan det ha rot i vardagens trångmål. Och vad detta beror på, menar modern drömteori, kan ju naturligtvis variera. Om vi tänker oss att vi vaket tillstånd förtränger problem, så är det något som inte görs i drömmar. Följaktligen tänker man sig att drömmar avslöjar vardagliga problem och påminner oss om det vi annars undantränger.
Senast redigerad av Herr Haddock 2008-04-06 kl. 21:41.
Citera
2008-04-07, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Haddock
Om jag inte missminner mig ska ett skåp symbolisera att du exempelvis döljer något. Tandborstning ska tydligen tyda på att man är känslig för kritik och vill skydda sig från allsköns faror. Men personligen tror jag det är mer komplicerat än så.

Ja, det måste vara mer komplicerat än så, för jag har alltid kunnat ta kritik och är väldigt öppen utav mig, och så vitt jag vet så har jag inga hemska hemligheter som ligger och ruvar, men mitt undermedvetna kanske säga annat
Citera
2008-04-07, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maghe
Ja, det måste vara mer komplicerat än så, för jag har alltid kunnat ta kritik och är väldigt öppen utav mig, och så vitt jag vet så har jag inga hemska hemligheter som ligger och ruvar, men mitt undermedvetna kanske säga annat

Självfallet är det mer komplicerat. Annars har jag inget problem med teorin om hur vårt undermedvetna förtäljer verkliga fenomen genom våra drömmar. Det är svårt att sitta på Flashback dock, eftersom vi inte känner varandra, och för mig att berätta varför du drömmer som du gör. Det blir följaktligen upp till dig själv att försöka ställa frågor kring ditt drömmande, kanske med hjälp av modernt symbolspråk inom drömtydningen.

Kanske du, i själva verket, besvarar din fråga genom ditt föregående inlägg, där du förnekar att du vore känslig för kritik? Du döljer - självförnekelse - och du tål inte kritiken som riktas mot att du möjligen inte tål kritik.

Citat:
Ursprungligen postat av maghe
Nej gud. Sånt håller inte jag på med. har inte ens fått tillsägningar om att jag missköter dessa saker.
Har du övervägt möjligheten att det är ditt undermedvetna, inte din omgivning, som påpekar ditt slarviga hanterande av dessa saker? Så kan det mycket väl vara. Du kanske har varit noga med det förr, du kanske har haft en tämligen pedant uppväxt, som orsakar att ditt samvete ropar på hjälp? Ditt liv har hamnat i moralisk obalans, i brist på självklara rutiner, ja, i degeneration av något slag, och att det är det som föranleder dina “ovanedrömmar”?
Senast redigerad av Herr Haddock 2008-04-07 kl. 02:02.
Citera
2008-04-07, 13:47
Medlem
Citat:
Kanske du, i själva verket, besvarar din fråga genom ditt föregående inlägg, där du förnekar att du vore känslig för kritik? Du döljer - självförnekelse - och du tål inte kritiken som riktas mot att du möjligen inte tål kritik.

I sådanna fall är det något väldigt djupt som jag inte känner av, för jag ber mina vänner att vara väldigt kritska, för jag vill veta vad jag gör rätt och vad jag gör fel så fort jag gör de, så jag kan ta kritik väldigt bra. Jag har vänner som är medlem här på flashback som kan intyga

Citat:
Har du övervägt möjligheten att det är ditt undermedvetna, inte din omgivning, som påpekar ditt slarviga hanterande av dessa saker? Så kan det mycket väl vara. Du kanske har varit noga med det förr, du kanske har haft en tämligen pedant uppväxt, som orsakar att ditt samvete ropar på hjälp? Ditt liv har hamnat i moralisk obalans, i brist på självklara rutiner, ja, i degeneration av något slag, och att det är det som föranleder dina “ovanedrömmar”?

Njae, pedantisk uppväxt är inget jag har haft, varken min mor eller far har städat särskillt mycket, så jag har tagit efter dom i de läget tror jag. Men faktumet att jag inte har några självklara rutiner är däremot sant. Äter sälan frukost, och äter aldrig middag på samma tid som dagen innan. och det är bara ett exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in