2008-04-06, 02:38
Medlem
Jag är invandrare men hade ett svenskt efternamn. Svensk farfar. Själv är jag bara 25% svensk. Det kändes jättekonstigt att heta samma sak som tusentals andra så jag bytte till min mammas efternamn. Många stavar det fel men jag tycker att det är väldigt intressant att se vilka det är som gör det - det brukar vara low achievers.
Citera
2008-04-06, 03:13
Medlem
bra tråd

men bad är svenskt, vad är nationalistiskt?
om man vågar konfrontera människor och ifrågasätta det som kan problematisera det man tycker. jag är packad, men fråga hela tiden. uppskatta/ifrågasätt.
Citera
2008-04-07, 12:49
Medlem
Mandic!s avatar
Om du inte är Svensk ska du väl inte ha ett Svenskt efternamn?
Citera
2008-04-07, 14:01
Medlem
KarlPs avatar
Nej behåll ditt utländskt klingande namn.
Det har ingen betydelse för hur du blir bemött.
Om det skulle ha det så skulle det inte finnas massor av människor i Sverige som har utländska namn men ändå har jobb och lever ett normalt liv i samhället.

Att många invandrare tror att namnet har en negativ betydelse beror på att man gärna vill hitta en anledning till att man blir dåligt bemött för att man inte kan acceptera att det är en själv som det är fel på.
Och då tar man till sitt utländska namn som en ursäkt när den egentliga anledning kanske är att man har ett ovårdat språk eller ovårdat utseende eller har betett sig dumt.

Om man talar svenska bra och sköter sig som folk i allmännhet så spelar det ingen roll om man har ett utländskt namn eller är mörkhårig eller färgad.
Det är bara saker som man skyller på för att man inte kan acceptera att man själv gjort fel.

Tänk vad skönt det måste vara för invandrare att alltid kunna skylla på att det är för att dom är invandrare som dom blivit dåligt bemött när dom har råkat ut för något negativt. Dom behöver på så sätt aldrig ta ett eget ansvar för det dom gör eller inte gör.

Så länge allt fungerar och är postivt så kan dom fortsätta uppföra sig som dom vill men om något blir negativt, som tex att dom inte får det jobb dom sökt, så kan dom bara skylla på att det var pga att dom är invandrare. Praktiskt, eller hur!
Senast redigerad av KarlP 2008-04-07 kl. 14:06.
Citera
2008-04-07, 14:05
Medlem
Vargen1972s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Millepille
Kanske inte så viktigt! Men ibland, eller rättare sagt oftast så är det svårt för svenskar att t.ex. skriva namnet rätt, och man måste bokstavera o.s.v. ... och jag tänkte om det kanske skulle underlätta i vardagen? Eller så kanske det inte är så viktigt?

Äh, behåll ditt namn. Jag är född och uppvuxen i Sverige, men har ett efternamn som kommer från Tyskland, det är det fanimej ingen som kan stava till, varken svenska eller andra och jag tänker inte byta för att förenkla för dem. Dessutom har vi många invandrare i landet och de kanske har lättare att stava ditt namn än Evelina Oscarssons eller Lucas Ohlssons. Det jämnar med andra ord ut sig...
Citera
2008-04-07, 17:29
Medlem
Badsectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Millepille
Kanske inte så viktigt! Men ibland, eller rättare sagt oftast så är det svårt för svenskar att t.ex. skriva namnet rätt, och man måste bokstavera o.s.v. ... och jag tänkte om det kanske skulle underlätta i vardagen? Eller så kanske det inte är så viktigt?

Många kineser och japaner - kanske alla? - har både ett asiatiskt namn och ett västerländskt, för att underlätta interaktion med den nya nation de invandrat till.

Kineser och andra östasiater är förmodligen världens mest lyckade invandrare i västerländksa samhällen.

You do the math.
Citera
2008-04-07, 17:55
Medlem
Äspens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badsector
Många kineser och japaner - kanske alla? - har både ett asiatiskt namn och ett västerländskt, för att underlätta interaktion med den nya nation de invandrat till.

Kineser och andra östasiater är förmodligen världens mest lyckade invandrare i västerländksa samhällen.

You do the math.
All A is B.
All A is C.
B is C...

Nej tyvärr, det stämmer inte.
Citera
2008-04-07, 18:09
Medlem
Badsectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Äspen
Konkretisera, statarättling.
Citera
2008-04-07, 18:41
Medlem
the_dude82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Äspen
All A is B.
All A is C.
B is C...

Är det inte formulerat tvärtom vanligtvis?
Citera
2008-04-07, 18:51
Medlem
Äspens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the_dude82
Är det inte formulerat tvärtom vanligtvis?
Jag delade upp hans argument i syllogismer för att visa att det han sa inte var rätt. Syllogismer kan formuleras på otroligt många sätt, men alla kombinationer utgör inte ett giltigt argument; vilket jag försökte visa. Om du applicerar syllogismerna till hans första inlägg kommer du att se vad jag menar.
Citera
2008-04-07, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berraaaa
Iranier i allmänhet är ambitiösa och storhjärtade, om jag generaliserar utifrån min egna erfarenhet. Sen agerar/värdesätter man ju alltid utifrån olika premisser. Diskutera din bakgrund med andra och var stolt tycker jag.

Myten om de underbara iranierna fortsätter spridas ser jag. Det finns ett starkt uppkomlingselement bland iranier som strävar efter status och prylar, de vill försöka bli "vita". Det har diskuterats många gånger att de ofta bara lär sig innantill och nästan alltid helt saknar förmåga till djupare förståelse och analys. Dessa skötsamma uppvisar ofta en i mitt tycke otrevlig småborgerlig uppkomlingsmentalitet och det skär sig ofta med svenskar pga deras dåliga attityd. Förutom alla dessa ingenjörer och tandläkare så finns det massor av kriminella iranier. Iranier är en av de mest kriminella grupperna av alla och endast negrer och araber, och zigenare såklart, är värre har jag för mig att statistiken utvisade. Jag har träffat många läskiga kriminella och otrevliga iranier och det har nog de flesta som är uppväxta i någon av Sveriges större städer och har erfarenhet av mångkulturen. Överlag så har ingen utomeuropeisk invandring varit av godo för det svenska folket, så enkelt är det.
Citera
2008-04-07, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badsector

Mer "lyckade" än negrer, araber och zigenare, visst, men överlag så har deras närvaro inte inneburit något positivt för de vita värdfolken. Överallt där de finns i större mängder har de fört med sig organiserad brottslighet, narkotikasmuggling, människorhandel, ekonomisk brottslighet och faktiskt även en hel del våldsbrottslighet och gatugäng på sina håll. Även om man bortser från dessa fakta så är det inte på något sätt positivt för t.ex. svenskar att asiater i stora mängder finns inom riket och att de påverkar samhället i en riktning som inte gynnar eller intresserar svenskarna. Om de tar över delar av ekonomin och bildar egna enklaver har man ett fett jävla problem på halsen. Hur svårt kan det vara att fatta att oavsett hur "lyckade" vissa invandrargrupper eventuellt är så utgör deras närvaro alltid en påverkan på våra samhällen. Oftast är det en negativ påverkan som vi inte har bett om eller vill ha. Vill svenska folket leva som en svensk vit minoritet i ett land kontrollerat av kineser?! Vill svenska folket att kineser starkt skall påverka vår inrikespolitik, vår kultur och vår möjligeht att bestämma över vårt folks öde i framtiden? Endast en idiot undgår att inse att all etniskt och kulturellt främmande invandring är problematisk och nästan alltid negativ för oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in