Den kvinna som misstänks vara mor till ett spädbarn som hittades mördat norr om Stockholm för drygt fem år sedan söks nu av svensk polis i Finland. Spädbarnet påträffades i en gångtunnel i Kungsängen den 21 december 2002.
/.../
På torsdag kommer den finska motsvarigheten till det svenska tv-programmet Efterlyst att visa en intervju med en finsk polis som för fram informationen från svensk polis i hopp om att hitta kvinnan.
Hoppas detta till slut får sin lösning. Med ett DNA-register hade polisen troligtvis fått reda på vilka de båda föräldrarna är. Ett identitetslöst spädbarn i byråkrati-Sverige.
Minns fallet men har glömt detaljerna. Saknades inget barn från BB eller BVC? Nog för att kontroller på barnavårdscentralen är friviliga, men var det aldrig någon som reagerade på att ett spädbarn i deras närhet försvann? Grannar?
Flyttade kanske paret till Finland direkt efter mordet så att ingen hade anledning att reagera?
Dom hitta ett spädbarn i samma kommun vid Bro pendeltågs station året efter men om jag minns rätt hade dom inte samma dna och hade inget med varandra att göra.
Just ja, nu minns jag att de hittade två spädbarn på ganska kort tid där. Tydligen var det två år emellan.
Finsk media har lite mer info. T ex att fyndplatsen låg nära en bibelskola med många finska elever. Länkar till en svenskspråkig tidning nedan. Någon finsktalande kanske kan kolla upp media på finska?
Citat:
Obduktionsrapporten visar att barnet hade fötts friskt och att det dog genom yttre våld. Det framgick också klart att barnet inte hade fötts på sjukhus.
/.../
– Min tanke är att kvinnan som ringde kan vara i 40-50 års åldern. Hon har kanske försökt dölja graviditeten, men någon upptäcker att hon är med barn och hon bestämmer sig för att åka till Sverige och föda barnet här, säger Olovsson.
– Nu hoppas vi att kvinnan ringer oss en gång till eller någon person som har information om henne. Någon som sett en kvinna vänta barn, men aldrig själva barnet.
/.../
Två år efter barnamordet i Brunna hittades en annan nyfödd som sannolikt också hade dödats genast efter födseln vid en liknande gångtunnel i närheten.
Just ja, nu minns jag att de hittade två spädbarn på ganska kort tid där. Tydligen var det två år emellan.
Finsk media har lite mer info. T ex att fyndplatsen låg nära en bibelskola med många finska elever. Länkar till en svenskspråkig tidning nedan. Någon finsktalande kanske kan kolla upp media på finska?
Vad är det för bibelskola vi talar om? Det finns en extremt introvert sekt, tror de håller till någonstans i Bro/Bålsta/Enköping-området, som heter Finlands Förebedjare, finns det någon koppling? Vill bestämt minnas att man även fann en bibel vid kroppen.
Vad gäller det andra spädbarnet har jag för mig att man hittade föräldrarna, eller iaf mamman, till detta.
Senast redigerad av Troian 2008-04-01 kl. 16:40.
Igår efterlystes föräldrarna i finska Efterlyst. Någon finsktalande som kan kolla tidningarna och se om det gav något direkt? Det fanns en del duktiga översättare i Stryplekar-tråden minns jag.
Nej, tyvärr. Men jag hittade videoklippet på nätet. Klippet finns här om nån vill titta på det. http://areena.yle.fi/toista?id=1180230
Inslaget om barnet finns ungefär efter 18 min. Tycker inte att det kom fram något nytt, dom berättade ungefär samma saker som i kvällstidningarna i Sverige.