Citat:
Ursprungligen postat av
devafanda
Inte? Hur kan man då ta reda på det?
Jag hade en BMW som var från hösten 1995 som då räknades som 96a, fastän den bilen med den motorn inte ens tillverkades då. Vilket blev lite lustigt.
Jag hade tidigare två saabar som var tillverkade 1999, den ena i juni den andra i augusti. Den sistnämnda är en 00a, och har stora skillnader jämfört med 99an, så som katten på annat ställe och två lambdasonder, och EOBD-stöd. Så mycket kan hända på ett par månader.
När man söker runt lite på nätet om när biltillverkare byter modellår får man upp väldigt konstiga svar, att BMW byter vid september (efter semestern), vilket inte alls stämmer i det här fallet då bilen verkar vara från innan juni.
Saab ska enligt de uppgifterna också byta i september, men i mitt fall var det ju någonstans mellan juni och augusti.
Men att BMW skulle byta modellår innan sommaren låter lite lustigt, så i det här fallet med en bil registrerade första gången i trafik redan 1 juni, så låter det som att det skulle vara en 05a istället för 06a. Dock skiljer det inget i de här fallen på 05 och 06, utan är samma modell 05-07 med exakt samma reservdelar. Därför är det inte så viktigt i det här fallet.