Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-19, 04:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snygg-Hasse
Lånar tråden, för att få lite tips angående denna bil:
http://www.blocket.se/angelholm/Rover_75_2_5_V6_Svensksald_Skinn_45243469.htm?ca=1 8&w=3

Rent allmänt; hur mycket prutmån brukar det finnas? Bättre att köpa från privatpersoner eller bilhandlare?

Kan ju rekommendera att inte köpa en Rover då det är ont om reservdelar och dem är oftast lite dyrare, och sen är det många mekaniker som helst inte tycker om och pilla på sådana bilar.

Bilhandlare fifflar rätt mycket och döljer rätt mycket då dem själva lagar o snyggar till sina bilar, och fuskar gärna med det då dem vill tjäna så mycket som möjligt, o andra sidan har du 6 månaders bilgaranti, hos privatperson är lite som att köpa grisen i säcken, ett gott råd är att köpa en bil som rullat så lite som möjligt då oftast en bil som inte rullat så långt med anledning att andra delar inte såsom stötdämpare, remmar , styrleder osv inte brukar vara utslitna medans det är tvärtom på en bil som rullat många mil, men det behöver ju inte heller alltid vara så , bilen kan ju ha ägts av någon som kört som en idiot trots få mil. men ett tips är att köpa en bil med så få ägare som möjligt och helst av någon som ägt bilen i ett x antal år vilket tyder på att det inte varit någon problem bil.

Bilen jag tittade på igår hade 11 ägare och det är en -00 vilket att den i snitt haft ny ägare varje år vilket också tyder på att det är en problem bil.
Citera
2013-02-19, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esse88
Kan ju rekommendera att inte köpa en Rover då det är ont om reservdelar och dem är oftast lite dyrare, och sen är det många mekaniker som helst inte tycker om och pilla på sådana bilar.
Just det är inga problem. Reservdelsföretaget finns fortfarande kvar, och verkstäder som mekar Rover finns det också.
Men tack för input. 5 ägare känns lite i högsta laget. Själv har jag en bil där jag är andra ägaren, efter min mormor... jobbigt om ett byte innebär att jag får en skitbil.
Citera
2013-02-19, 21:21
Medlem
Citat:
Just det är inga problem. Reservdelsföretaget finns fortfarande kvar, och verkstäder som mekar Rover finns det också.
Men tack för input. 5 ägare känns lite i högsta laget. Själv har jag en bil där jag är andra ägaren, efter min mormor... jobbigt om ett byte innebär att jag får en skitbil.

Det beror helt och hållet också vad du är ute efter, vill du ha en en rolig bil och känna körglädje kan jag ju inte rekomendera en Rover, 5-6 ägare däremot för en bil som har några år på nacken är inte särskillt mycket.
Citera
2013-02-19, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esse88
Det beror helt och hållet också vad du är ute efter, vill du ha en en rolig bil och känna körglädje kan jag ju inte rekomendera en Rover, 5-6 ägare däremot för en bil som har några år på nacken är inte särskillt mycket.
Jag är inte ute efter en sportig bil alls. Jag är oerhört gubbig för att vara 25. Jag vill ha komfort! Därför vill jag ha en 75:a. Lyx- och kvalitékänsla, automat, skinnstolar, tyst kupé o.s.v.
Jag vet inte riktigt vilka andra bilar som har dessa förmågor. Audi och BMW vill jag hålla mig borta ifrån, för de verkar så dyra. Automat och skinn går ju att få på de flesta modeller. Men en som går så mjukt och tyst som en Rover 75? Jaguar S/X-type kanske.
Citera
2013-02-19, 23:34
Medlem
Grooms avatar
Följande är jag väldigt intresserad av.
Är det värt att lägga 100k på den?
Samt vad tror ni att resten av kostnaderna kommer att hamna på (försäkring, etc)?

Hade tänkt ha den som första bil (är 29 år gammal).

Så de bilar jag söker efter är VW Golf och Toyota Corolla.
Ska ha dem förhoppningsvis som första och andra bil.

Tack på förhand.
Citera
2013-02-20, 09:42
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

V6-motorn tillverkas fortfarande vilket gör att det inte är några problem att få fram delar till den. Övriga slitagekomponenter är standardkomponenter och inga problem att få tag på.

Dock är priset väldigt optimistiskt satt eftersom andrahandsvärdet på Rover är ganska lågt numera då bilarna är svårsålda.
Citera
2013-02-20, 13:32
Medlem
Grooms avatar
Sorry, glömde lägga till min länk i förra inlägget (pga min ADD sjukdom):

http://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Golf_GTI___lagmilare_44891457.htm?ca=11 &w=1&last=1

Samt vad tror ni att resten av kostnaderna kommer att hamna på (försäkring, etc)?

Tack på förhand.
Citera
2013-02-20, 18:36
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groom
Sorry, glömde lägga till min länk i förra inlägget (pga min ADD sjukdom):

http://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Golf_GTI___lagmilare_44891457.htm?ca=11 &w=1&last=1

Tack på förhand.

Golfen verkar ligga rätt OK i pris, till och med lite under listpriset. Verkar ju fin också, kolla bara så den inte är direktimporterad med skruvad mätare. Försäkringspremien blir nog rätt hög gissar jag...
Citera
2013-02-20, 21:39
Medlem
PastorPrimariuss avatar
http://www.blocket.se/malmo/Volvo_S80_Dragkrog_Svensksald_45446444.htm?ca=14&w =3

Tittar efter företaget på allabolag. Får söka på adressen för att få fram det riktiga namnet. "Arlövsvägens auto" har en tjej med icke svenskt namn född 93 som ägare. Enskild firma reggad 2012.
Är jag fördomsfull eller luktar det problem? Eller både och?
Citera
2013-02-20, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PastorPrimarius
http://www.blocket.se/malmo/Volvo_S80_Dragkrog_Svensksald_45446444.htm?ca=14&w =3

Tittar efter företaget på allabolag. Får söka på adressen för att få fram det riktiga namnet. "Arlövsvägens auto" har en tjej med icke svenskt namn född 93 som ägare. Enskild firma reggad 2012.
Är jag fördomsfull eller luktar det problem? Eller både och?

Ofräsch S80, och ett företag som jag skulle vilja kalla lite osäkert... Jag skulle då inte köpa därifrån iaf.
Citera
2013-02-20, 21:52
Medlem
PastorPrimariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas12345
Ofräsch S80, och ett företag som jag skulle vilja kalla lite osäkert... Jag skulle då inte köpa därifrån iaf.
Det är en bil som är utlagd för 20'000. Bilen verkar okej för pengarna men företaget verkar märkligt. Kan givetvis vara en mycket driftig 20årig tjej bakom men...
Citera
2013-02-20, 22:06
Medlem
utan.att.stannas avatar
Volvo s60, toputrustad;

http://mobil.blocket.se/helsingborg/Volvo_S60_R__2_5T_AWD__MYCKET_FIN__44315488.htm?ca =23&w=1

Importerad från Italien i november. 4 service stämplar senaste vid 4000 mil... Nu nästan 10k. Företaget i fråga ägs av en man som tidigare haft fler bilföretag som han "sålt"( dock stog det oå ett annat forum att dom är kursade).

Finns ingen hemsida för företaget.
Vad får ni för lukt av detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in