Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-12, 17:30
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulAmazin
Är på jakt på min första bil och mina krav är först och främst driftsäkerhet samt att den är billig i drift. Jag stötte på den här Hyundai i30 under mitt sökande och den känns nästan lite för bra för att vara sann - eller har jag missat något?

Bilhandlaren säljer den för under rekommenderat pris (t.o.m. under privatpris enligt biluppgifter.se), få tidigare ägare, inte alltför gammal (2012) samt så har bilen rullat relativt få mil.

Jag är inte den kunnigaste när det gäller bilar, men mitt första intryck utifrån den kunskap jag besitter så verkar det här vara en relativt bra deal utifrån mina kriterier? Främsta svagheten jag hittar är att bilen inte är nybesiktad.

https://www.riddermarkbil.se/annons/CRA402/
Vad är det för nåt som är gjort med bilen? Är den krockad?
Citat:
Verkstad
Bilen har nyligen varit inne på verkstad. Fråga din säljare för mer information.

Citat:
Cirkapris vid köp av handlare
59 000 - 84 900 kr
Citera
2018-11-13, 10:50
Medlem
Bara jag som får dåliga vibbar av Riddermark bil? Känns sliskigt.
Citera
2018-11-19, 20:55
Medlem
SoulAmazins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ICanHas
I princip ingen utrustning, manuell låda, diesel, 2,5 år sedan senaste servicen och endast 800 mil sedan dess... Inget som behöver vara fel för det, men man kan ju fundera över varför bilen gått så lite senaste åren.

Det här med utrustning, vad är det främsta som de flesta anser som "vitalt" eller viktigt? Det är väldigt svårt för mig att säga med tanke på att jag knappt använde någon form av utrustning under mina körlektioner.
Citera
2018-11-19, 21:01
Medlem
ICanHass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulAmazin
Det här med utrustning, vad är det främsta som de flesta anser som "vitalt" eller viktigt? Det är väldigt svårt för mig att säga med tanke på att jag knappt använde någon form av utrustning under mina körlektioner.
Det är ju högst individuellt, men adaptiv farthållare, xenon eller LED-lampor, läderklädsel, drag, backvarnare/kamera, större stereo/Carplay/Android Auto är ju sådant som många efterfrågar... Men det finns de som tycker att lättmetallfälgar är onödigt, och de som vägrar röra en bil utan pärlemoeffekt i lacken. Så helt omöjligt att svara på.
Och det du säger kring att du inte använda utrustningen på körlektionen är ju ganska irrelevant, det är som att fråga varför man ska köpa ett hus när man kan bo i tält - man bor ju i båda. Du överlever oavsett och har någonstans att sova, men många föredrar att betala lite mer och få bekvämligheter därav.

I just denna fråga gällde det ju mer varför bilen var prissatt som den var, och att den inte var speciellt utrustad är ju en anledning till att priset inte var högre.
Citera
2018-11-23, 17:03
Medlem
SoulAmazins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ICanHas
Det är ju högst individuellt, men adaptiv farthållare, xenon eller LED-lampor, läderklädsel, drag, backvarnare/kamera, större stereo/Carplay/Android Auto är ju sådant som många efterfrågar... Men det finns de som tycker att lättmetallfälgar är onödigt, och de som vägrar röra en bil utan pärlemoeffekt i lacken. Så helt omöjligt att svara på.
Och det du säger kring att du inte använda utrustningen på körlektionen är ju ganska irrelevant, det är som att fråga varför man ska köpa ett hus när man kan bo i tält - man bor ju i båda. Du överlever oavsett och har någonstans att sova, men många föredrar att betala lite mer och få bekvämligheter därav.

I just denna fråga gällde det ju mer varför bilen var prissatt som den var, och att den inte var speciellt utrustad är ju en anledning till att priset inte var högre.

Okej! I och med min oerfarenhet känner jag att det är svårt att uttyda vad som generellt skulle räknas som en välutrustad bil och vad som inte skulle. Det blir inte lättare av att var och varannan bilannons verkar lägga enormt stora "checklistor" kring vad för utrustning bilen har, trots att typ hälften av det som listas verkar vara ganska så standard.
----

Den här bilen, en Polo:
https://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Polo_TSI_90HK_MAN_MASTERS_82464105.htm? ca=11&w=1
http://vwstockholm.se/bilar-i-lager/KYD404

Spontant verkar det vara ett bra pris. Bilen är av 2016 års modell, gått väldigt låga mil samt servad enligt plan. Priset verkar dock ligga under bilhandlarpriset (112-118000 kr enligt biluppgifter), kan det bero på att bilen inte har blivit besiktad än? Det har gått mer än 3 år sedan den först kördes, den har dock Das Welt Auto-Garanti. Eller är det brist på utrustning (saknar t.ex. parkeringssensorer)?
Senast redigerad av SoulAmazin 2018-11-23 kl. 17:37.
Citera
2018-11-23, 18:12
Medlem
Blocket.ses avatar
Vem bryr sig om backsensor på en så liten bil?

Köpte en Fabia i vintras, och kraven jag hade var ac och elbackspeglar.
Vad mer behövs på en liten andrabil/bruksbil?
Citera
2018-11-23, 18:23
Medlem
SoulAmazins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blocket.se
Vem bryr sig om backsensor på en så liten bil?

Köpte en Fabia i vintras, och kraven jag hade var ac och elbackspeglar.
Vad mer behövs på en liten andrabil/bruksbil?

Bryr mig inte nämnvärt. Vad tycker du om bilen i övrigt?
Citera
2018-11-24, 12:05
Medlem
Blocket.ses avatar
Om du menar Fabian så är jag helnöjd. Är oftast frugan som kör den till och från jobbet, landsväg/motorväg. Minsta motorn på 3 cylindrar med ynka 69hk.
Om man som mig prioriterar ekonomin och kan leva med att den inte är jättepigg, så tycker jag helt klart att den är klockren.
Innan jag köpte den så kollade jag även på Ibiza, Polo, Civic och Corolla.
Anser att skick är viktigare än miltal och modell.
Citera
2018-11-24, 19:28
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blocket.se
Om du menar Fabian så är jag helnöjd. Är oftast frugan som kör den till och från jobbet, landsväg/motorväg. Minsta motorn på 3 cylindrar med ynka 69hk.
Om man som mig prioriterar ekonomin och kan leva med att den inte är jättepigg, så tycker jag helt klart att den är klockren.
Innan jag köpte den så kollade jag även på Ibiza, Polo, Civic och Corolla.
Anser att skick är viktigare än miltal och modell.

Skicket är viktigt, men att köra motorväg med den Fabian är ingen höjdare, fy fan vad det låter.
Men visst, billig är den.
Citera
2018-11-24, 21:34
Medlem
Snikutrustad Polo "Automatisk klimatanläggning" på bilden ser det ut som den har manuella värme reglage. Bilen annonseras ut som -16, när du säljer den kommer den klassas som en -15, men saknar betydelse om du ska ha bilen länge.
Om problemfrihet har hög prioritet ska du inte köpa en VW.
Citera
2018-11-24, 22:55
Medlem
Blocket.ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Skicket är viktigt, men att köra motorväg med den Fabian är ingen höjdare, fy fan vad det låter.
Men visst, billig är den.

Håller med, ligga och nöta 110-130 med Fabian är ingen höjdare.
Men oftast är det farterna 70-100 det handlar om, så det funkar helt ok.
Citera
2018-11-25, 10:05
Medlem
https://www.blocket.se/vi/82542427.htm

Är detta ett rimligt pris? Känns lite dyr för en 10 år gammal i30?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in