2016-01-18, 17:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Kan den va om den är välskött med ordentlig underredsbehandling osv.. Men det bör ju finnas en viss prutmån på en sådan gammal bil ändå.
Vad ligger priserna på på en relativt underhållsfri bil som gått "relativt" låga mil?
Citera
2016-01-18, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av etux
Tjena, är intresserad av att köpa en bil som jag kommer att köra ca 15-30 min till plugget och sedan hem, samt lite på helgerna.

Tänker att budget är 20000 max och jag vill ha en som inte krånglar.

Läst mig till att Toyota Corolla är ett väldigt bra alternativ. Har även en fråga om Suzuki Baleno, något att hänga i granen?

Är denna corollan värd priset?
http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Corolla_1_3_obs_8300_mil_63910703.htm?ca=11 &w=1&last=1

Kanske?
http://www.blocket.se/stockholm/Opel_Corsa_1_0_eco_64828152.htm?ca=11&w=1

Corollan är ett bra köp, modellen är populär och lättsåld om du vill bli av med den och de är ungefär lika bra som ryktet säger, betydligt mer stabilt köp än Baleno (även om den inte är direkt dålig)
Citera
2016-01-18, 17:50
Medlem
Citat:
Vad ligger priserna på på en relativt underhållsfri bil som gått "relativt" låga mil?

På så gamla bilar är det skicket som avgör vilket pris som är rimligt. Om Corollan du länkade är välskött och ordentligt underredsbehandlad och så kan du ha den väldigt länge om du vill. Sällan det är några fel på Toyota bilar så förmodligen räcker det med normal service.
Citera
2016-01-18, 17:51
Medlem
Citat:

På så gamla bilar är det skicket som avgör vilket pris som är rimligt. Om Corollan du länkade är välskött och ordentligt underredsbehandlad och så kan du ha den väldigt länge om du vill. Ovanligt det är några fel på Toyotas bilar så förmodligen räcker det med normal service.
Citera
2016-01-18, 18:30
Avslutad
Citat:
På så gamla bilar är det skicket som avgör vilket pris som är rimligt. Om Corollan du länkade är välskött och ordentligt underredsbehandlad och så kan du ha den väldigt länge om du vill. Sällan det är några fel på Toyota bilar så förmodligen räcker det med normal service.
Hur gör man för att undersöka underredets behandling? Står det i servicebok?
Citera
2016-01-18, 18:38
Medlem
Citat:

Är denna corollan värd priset?
http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Corolla_1_3_obs_8300_mil_63910703.htm?ca=11 &w=1&last=1

Kolla kamremsbytet, bilen har körts väldigt lite senaste åren, ska bytas var 10.000:e mil eller var 6:e år.
När stod mätare på 5632 mil? Senaste två åren har bilen rullat 100 mil och ett närstående byte är minst 6.000:-
Citera
2016-01-18, 18:38
Medlem
Citat:
Hur gör man för att undersöka underredets behandling? Står det i servicebok?

Man kikar och känner med naglarna under bilen. Är det ett heltäckande gammalt gummiaktigt lager och inte ren metall/rost så är det ett bra tecken. Det kan finns kvitton eller finnas annan dokumentation på att bilen rostskyddsbehandlats.
Citera
2016-01-18, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pas83
Kolla kamremsbytet, bilen har körts väldigt lite senaste åren, ska bytas var 10.000:e mil eller var 6:e år.
När stod mätare på 5632 mil? Senaste två åren har bilen rullat 100 mil och ett närstående byte är minst 6.000:-

Kan det vara så dyrt? På min gamla Toyota från -92 kostade kamremsbytet senast 275 € och det inkluderade även byte av vattenpump.
Citera
2016-01-18, 18:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pas83

Citat:
Man kikar och känner med naglarna under bilen. Är det ett heltäckande gammalt gummiaktigt lager och inte ren metall/rost så är det ett bra tecken. Det kan finns kvitton eller finnas annan dokumentation på att bilen rostskyddsbehandlats.
Pas83: Verkar som att det faktiskt kan börja närma sig ett kamremsbyte igen, med tanke på de få milen den kört på sistonde?

Okej, då är jag med!

Vad tror ni om en sån här? http://www.bytbil.com/bilar/opel/corsa/wv3nuevg/YEABUDIAAZ84gR6mAdOIHziAGJoA!
Citera
2016-01-18, 18:43
Medlem
Tog det på Lasingoo, verkstäder i och kring Huddinge, där bilen står. Från 6.300:- upp till 9.800:-
Citera
2016-01-19, 10:13
Medlem
Citat:
Pas83: Verkar som att det faktiskt kan börja närma sig ett kamremsbyte igen, med tanke på de få milen den kört på sistonde?

Okej, då är jag med!

Vad tror ni om en sån här? http://www.bytbil.com/bilar/opel/corsa/wv3nuevg/YEABUDIAAZ84gR6mAdOIHziAGJoA!

Jag tror det är mycket större risk för problem och kostsamma reparationer med en Opel jämfört med en Toyota. En Toyota ger ett billigare bilägande på längre sikt.
Citera
2016-01-19, 11:35
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hösten
Jo, men det är ändå en väldigt vanlig modell som också är populär, det är ganska lätt att skapa sig en bild av vad de är värda/kostar. Vill man ha en som rullat mindre finns massor att välja på, men de är ännu dyrare.

Under 150' är helt ok, under 140 riktigt bra.

Det är ändå för högt för den kommer att rasa rätt rejält i andrahandsvärde. Och om årsskatten ändras pga VWs fusk så kommer värdet att sjunka ännu mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in