Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-16, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sexbrottsling
En mycket viktig aspekt om man prioriterar utseende före funktionalitet. Ungefär som alla Corollor man ser från den tiden.
En bil som måste svetsas upp efter 10 år i trafik kallar då jag inte funktionell. Men du kanske prioriterar fel? Just Fordar är ju kända för sitt dåliga rostskydd på både Focus och Mondeo från den tiden, men om Corolla är lika usel kan man ju ifrågasätta det faktum att så många bedyrar Toyotas kvalitet och driftsäkerhet. Dessutom tycker jag han spretar för mycket i sina val, från liten Corolla till stora Saab och Volvo, som har helt andra driftskostnader. Sen ska man inte välja bil efter sitt rykte i den här prisklassen, utan här ska skicket vara vägledande och till sist avgörande.
Senast redigerad av Bassiehof 2015-06-16 kl. 23:40.
Citera
2015-06-16, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
En bil som måste svetsas upp efter 10 år i trafik kallar då jag inte funktionell. Men du kanske prioriterar fel? Just Fordar är ju kända för sitt dåliga rostskydd på både Focus och Mondeo från den tiden, men om Corolla är lika usel kan man ju ifrågasätta det faktum att så många bedyrar Toyotas kvalitet och driftsäkerhet. Dessutom tycker jag han spretar för mycket i sina val, från liten Corolla till stora Saab och Volvo, som har helt andra driftskostnader. Sen ska man inte välja bil efter sitt rykte i den här prisklassen, utan här ska skicket vara vägledande och till sist avgörande.
Titta på priset som angavs till att börja med. Fundera sedan på en annan bil som konstruerats i samma koncern. Då tänker jag på Volvo V40. Jag har en gammal V40 där till o med taket börjat få rostangrepp.
Den har genom åren gått igenom besiktningen med blankt papper eller små skitfel.

Så återigen så prioriterar vissa skönhet före funktion. Ford är bra bilar även om de ser ut som stryk o för 12 000kr så kanske man ska prioritera annat än att plåten är rostfri.
Citera
2015-06-17, 00:26
Medlem
Fått bort tankarna en aning från Audi a4 -04 till BMW 3 serien som en vän rekommenderat.
Kollat lite på denna, vad kan ni ge för tankar till en relativt okunnig person?
http://www.blocket.se/halland/BMW_520_Sedan__E60__170hk___Auto__60789154.htm?sa= 1

Tips/erfarenheter från BMW 3/5serien?Något att ha?
Citera
2015-06-17, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackshadow
Fått bort tankarna en aning från Audi a4 -04 till BMW 3 serien som en vän rekommenderat.
http://www.blocket.se/halland/BMW_520_Sedan__E60__170hk___Auto__60789154.htm?sa= 1

Ta en Carfaxrapport på den. Är allt i sin ordning är det nog inget dåligt köp.
Citera
2015-06-17, 09:10
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Dessutom tycker jag han spretar för mycket i sina val, från liten Corolla till stora Saab och Volvo, som har helt andra driftskostnader.
Förvisso, men mina urvalskriterier var god tillgång på reservdelar och kombi. I övrigt har jag inte stora behov av just utrymme.

Citat:
Ursprungligen postat av Sexbrottsling
Så återigen så prioriterar vissa skönhet före funktion. Ford är bra bilar även om de ser ut som stryk o för 12 000kr så kanske man ska prioritera annat än att plåten är rostfri.
Självklart, när vi talar om bilar i den här prisklassen så handlar mycket om att undvika kostsamma reparationer. Men nu var budgeten 20-25, i.e. frågan handlar mer om Corolla från -02 gentemot Mondeo från -06 eller Corolla med 25k på mätaren gentemot Mondeo med 15k på mätaren.

Suck, bilar är en nödvändighet men ett ack så tråkigt ämne.
Citera
2015-06-17, 09:10
Medlem
Citat:

Kan vara helt okej, bara en ägare förutom bilhandlare, borde vara lätt att kolla upp historiken, ring han som ägde den innan
Citera
2015-06-17, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Förvisso, men mina urvalskriterier var god tillgång på reservdelar och kombi. I övrigt har jag inte stora behov av just utrymme.

Självklart, när vi talar om bilar i den här prisklassen så handlar mycket om att undvika kostsamma reparationer. Men nu var budgeten 20-25, i.e. frågan handlar mer om Corolla från -02 gentemot Mondeo från -06 eller Corolla med 25k på mätaren gentemot Mondeo med 15k på mätaren.

06 så hade Fords kvalitetsarbete kommit långt. Känner ett par med Mondeos från det tidsspannet o med tanke på valmöjligheterna så hade jag kört på Mondeon alla dagar i veckan.
10 000 mils skillnad är faktiskt 10 000 mil. Milen är en värre bov än årsmodeller när det gäller slitage.

Men för att reservera mig en aning. Köp en Mondeo för 20-25 000kr. Det visar sig att deras rostproblem kvarstår. Då kör du fortfarande i flera år innan rosten tagit över om den är fin i dag.
Finns inte många som kör mer än tre år med en bil de köpt för 25 000kr.
Citera
2015-06-17, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807

Volvo är alltid ett säkert val när det gäller tillgång på reservdelar. V70 har ju varit Sveriges mest sålda bil sen den introducerades, oavsett årsmodell.

Då är rostlagning inget du vill ägna dig åt. Undvik kamrem också om det är möjligt. Där ligger ju Saab i framkant, som har kamkedja. Nissan kan också ha kedja. Vissa Ford har också kedja, beroende på motor och årsmodell. Det är ju inte roligt att lägga 5000-10000 på en service inkl. kamremssats, vattenpump, olja, filter osv på en bil med ett värde på 10-20000. Ju nyare bil desto dyrare blir motorer och växellådor.
Citera
2015-06-17, 11:28
Medlem
hakro807s avatar
Skulle inte bekymra mig alltför mycket över reparationskostnader, det mesta löser jag själv och sådant som jag inte kan lösa själv kommer förmodligen inte heller vara prisvärt att lämna in på reparation.

Det handlar mest om kostsamma delar, plus att jag givetvis måste ta hänsyn till kostnader för försäkring och bensinförbrukning.
Citera
2015-06-17, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Kan vara helt okej, bara en ägare förutom bilhandlare, borde vara lätt att kolla upp historiken, ring han som ägde den innan

Vilken modell bör man gå efter? Budget till 70 000.
520?320?325?

Mvh
Citera
2015-06-17, 13:41
Medlem
Citat:
Vilken modell bör man gå efter? Budget till 70 000.
520?320?325?

Mvh
Var det en 520 med en ägare? Det borde vara ett bra köp om du inte hittar några allvarliga brister. En 325 med flera ungdomliga ägare kan vara hårt körd.
Citera
2015-06-17, 14:32
Medlem
Citat:
Var det en 520 med en ägare? Det borde vara ett bra köp om du inte hittar några allvarliga brister. En 325 med flera ungdomliga ägare kan vara hårt körd.
6 ägare. Ingen aning vart han fick 1 ifrån....
Några andra annonser som någon kan tipsa efter? Bor i Göteborg men kan åka en bit! (2-3h)
Helst bilfirma då jag tänkt ta ett lån på hälften av summan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in