Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-15, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Vad tror ni om denna Citroen C1? Knappt gått 3300 mil och sex år gammal låter ju nästan otroligt.

http://www.blocket.se/stockholm/Citroen_C1_1_0i_SX_Auto_Nyservad_AC_GARANTI_567104 47.htm?ca=11&w=3

500 mil per år på en bil som i regel mest går i stadstrafik ser jag inte som något konstigt alls.
Citera
2014-10-16, 00:08
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Vad tror ni om denna Citroen C1? Knappt gått 3300 mil och sex år gammal låter ju nästan otroligt.

http://www.blocket.se/stockholm/Citroen_C1_1_0i_SX_Auto_Nyservad_AC_GARANTI_567104 47.htm?ca=11&w=3

Gillar de där riktigt små citybilarna! Har själv en bil (ingen sån som i annonsen dock) från 2007 som bara gått aningens över 4000 mil. Det blir inte så mkt mil när man kör nästan uteslutande i stan och använder den som andrabil - vilket många av dessa små bilar används som.
Citera
2014-10-16, 20:32
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Gillar de där riktigt små citybilarna! Har själv en bil (ingen sån som i annonsen dock) från 2007 som bara gått aningens över 4000 mil. Det blir inte så mkt mil när man kör nästan uteslutande i stan och använder den som andrabil - vilket många av dessa små bilar används som.
Hur är den att köra på motorväg? Har hört att den ska vara riktigt högljudd där och att den låter förskräckligt och som att dörren vore öppen? Jämförbart med Nissan Micra? Den tycker jag inte är så farlig men vissa tycker ju det så vill ha något att jämföra med.

Och vad tycks om priset?
Citera
2014-10-16, 20:58
Medlem
Citat:
Hur är den att köra på motorväg? Har hört att den ska vara riktigt högljudd där och att den låter förskräckligt och som att dörren vore öppen? Jämförbart med Nissan Micra? Den tycker jag inte är så farlig men vissa tycker ju det så vill ha något att jämföra med.

Och vad tycks om priset?

Hemsk är min begränsade erfarenhet. Den är inte gjord för de hastigheterna, varken med utväxling eller ljudisolering. Det funkar ju såklart ibland, men ska du köra frekvent och längre sträckor på motorväg i de hastigheter man brukar köra där rekommenderar jag att gå upp ett steg till golf-klassen.
Citera
2014-10-16, 22:06
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:

Jag gillar också små bilar och den där C1an låter nästan som ett riktigt kap. Hade jag inte bott ute på landet med lite mer plats, så hade jag köpt den.

Förresten, jag låter experterna bedöma den här Alfa Romeo Breran.
Till saken hör den att min kompis nyligen köpte en Alfa Romeo Brera som vi körde bland annat till Prag med. Helt jävla underbar bil och jag förstår inte varför folk envisas med att köra Volvo.
Inför mitt byte av bil så visade han mig den här annonsen. Den här Breran är visserligen ett renoveringsobjekt, men den har enligt min kompis stått still väldigt länge. Han har nämligen provkört just detta exemplar. Batteriet var dött, men med lite starthjälp gick motorn hur fint som helst och bilen uppförde sig fint på vägen.
Låter nästan som att bilen är ett kap. Nytt batteri, olje/filterbyte samt polering av lacken. Jag var för feg, så det blev en Subaru istället

http://www.blocket.se/helsingborg/Alfa_Romeo_Brera_3_2_V6_260Hk_Q4_Sky_Views_5572597 5.htm?ca=23_11&w=3
Citera
2014-10-16, 23:20
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Jag gillar också små bilar och den där C1an låter nästan som ett riktigt kap. Hade jag inte bott ute på landet med lite mer plats, så hade jag köpt den.

Förresten, jag låter experterna bedöma den här Alfa Romeo Breran.
Till saken hör den att min kompis nyligen köpte en Alfa Romeo Brera som vi körde bland annat till Prag med. Helt jävla underbar bil och jag förstår inte varför folk envisas med att köra Volvo.
Inför mitt byte av bil så visade han mig den här annonsen. Den här Breran är visserligen ett renoveringsobjekt, men den har enligt min kompis stått still väldigt länge. Han har nämligen provkört just detta exemplar. Batteriet var dött, men med lite starthjälp gick motorn hur fint som helst och bilen uppförde sig fint på vägen.
Låter nästan som att bilen är ett kap. Nytt batteri, olje/filterbyte samt polering av lacken. Jag var för feg, så det blev en Subaru istället

http://www.blocket.se/helsingborg/Alfa_Romeo_Brera_3_2_V6_260Hk_Q4_Sky_Views_5572597 5.htm?ca=23_11&w=3

Det är ju för att Alfa har ett så gediget uselt rykte och den här annonsen spär ju på det en del - en 2006:a som säljs som "renoveringsobjekt" är ju inte direkt tilltalande... Sen har ju Alfa haft problem med att det finns väldigt få märkesverkstäder i Sverige, förstod jag det rätt finns det i princip ingen i Norrland. Plus att deras modellutbud varit minst sagt skralt de senaste åren med två ynka modeller (som dessutom är skittrista och saknar Alfas vackra och underbara V6-or).

När det gäller C1-an så blev jag sugen också men jag har inte plats för en till bil...
Citera
2014-10-17, 11:25
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Det är ju för att Alfa har ett så gediget uselt rykte och den här annonsen spär ju på det en del - en 2006:a som säljs som "renoveringsobjekt" är ju inte direkt tilltalande... Sen har ju Alfa haft problem med att det finns väldigt få märkesverkstäder i Sverige, förstod jag det rätt finns det i princip ingen i Norrland. Plus att deras modellutbud varit minst sagt skralt de senaste åren med två ynka modeller (som dessutom är skittrista och saknar Alfas vackra och underbara V6-or).

När det gäller C1-an så blev jag sugen också men jag har inte plats för en till bil...

Faktum är att den där V6 motorn med tillhörande växellåda är egentligen en GM historia och inget som de själva haft fingrarna i. Samma motor återfinns nämligen i en hel del Holden modeller från Australien. Alfa Romeo har däremot utvecklat avgassystemet till den. Om du bara visste hur helt jävla underbart den låter när man gasar på med den samt vilken jävla underbar bil det är i övrigt.
Under vår lilla roadtripp till Berlin, Prag och Frankfurt am Main i somras fick Breran bekänna färg.
Det enda negativa med den var platsen i baksätet där vi tacklade in en stackars bodybuilder polare samt GPS-infosystemet som man kan trycka upp i arslet på en kamel.

Av någon anledning så bara gillar jag den där C1an. En jag känner har en Toyota Aygio mk1 som i stort sett är samma bil. Han är verkligen supernöjd med den. Driftkostnaderna är som på en cykel.
Ang. långfärd i en sådan bil.... jag har kört min förra bil en Opel Tigra Europa runt ca 4 ggr. Jag har kört en nerknullad BMW 5-serie -98 mellan Halmstad och Malmö. Aldrig har den vägen kännts så lång.
Citera
2014-10-18, 01:49
Medlem
Rippless avatar
http://www.blocket.se/ostergotland/Bmw_323_e36_56768565.htm?ca=18&w=2

Är detta ett bra köp tror ni? Att besiktiga och ställa på den blir ju inte särskilt mycket dyrare.
Citera
2014-10-18, 02:52
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
http://www.blocket.se/ostergotland/Bmw_323_e36_56768565.htm?ca=18&w=2

Är detta ett bra köp tror ni? Att besiktiga och ställa på den blir ju inte särskilt mycket dyrare.

Besiktigar man inte bilen inför en försäljning så innebär det att det finns reparationsarbeten som väntar. Troligen behöver topplockspackningen bytas,, bakbromsarna åtgärdas etc.

Om bilen är värd pengarna är omöjligt att svara på utan mer information om skicket.
Citera
2014-10-18, 11:26
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
500 mil per år på en bil som i regel mest går i stadstrafik ser jag inte som något konstigt alls.
Kan säkert stämma. funderade lite på hur bra en bil kan må av att mest gå korta sträckor där den kanske aldrig får chansen att bli riktigt varm? Det skulle göra mig lite tveksam till att köpa en bil som gått korta sträckor mest i stadstrafik. Men det är väl "name of the game" när man köper en liten bil, de används väl oftast som andrabilar?! Vad jag vill ha sagt är att milen inte imponerar speciellt mycket på mig, om möjligt hade jag nog köpt en som fått sträcka ut lite.
Citera
2014-10-18, 12:09
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Kan säkert stämma. funderade lite på hur bra en bil kan må av att mest gå korta sträckor där den kanske aldrig får chansen att bli riktigt varm? Det skulle göra mig lite tveksam till att köpa en bil som gått korta sträckor mest i stadstrafik. Men det är väl "name of the game" när man köper en liten bil, de används väl oftast som andrabilar?! Vad jag vill ha sagt är att milen inte imponerar speciellt mycket på mig, om möjligt hade jag nog köpt en som fått sträcka ut lite.

Det behöver inte vara så små sträckor, men om man ser på en del grannar här i omgivningen som mest cyklar till jobbet så använder de bilen i stort sett bara på helgen samt för att åka till affären och handla. Dvs ett par korta körningar till affären under veckan och någon längre tur på helgen. Det är inte svårt att hamna under 500 mil om året då. Bilen får då bara en längre tur i veckan och några korta.
Citera
2014-10-18, 13:48
Medlem
DraconianTimess avatar
Körsträckan ger naturligtvis en hum om bilens kondition, men det är tyvärr inte hela sanningen. Jag kör mina bilar nästan uteslutande på landsväg och motorväg. 30 000 mil på en bil i min tjänst ger den bara lite bruksslitage.
Kör man däremot korta sträckor i en stad med dåligt underhållna gator ex Göteborg eller Krakow i Polen så kan bilen lämna in tofflorna redan efter 12 000 mil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in