Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-03, 10:29
Medlem
Highsounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
ingen skillnad? Det är som dag och natt mellan bak och framhjulsdrift... Fram understyt något fruktansvärt samt bakhjulsdrift får bättre fäste vid start om man trycker på.
Mjo ser nu att jag skrev "normalt bruk" men menar såklart när jag kör och då är skillnaden inte natt och dag.
Citera
2014-05-03, 10:48
Moderator
Citat:
ingen skillnad? Det är som dag och natt mellan bak och framhjulsdrift... Fram understyt något fruktansvärt samt bakhjulsdrift får bättre fäste vid start om man trycker på.
Just det där med understyrt har ju mer med bilmodell att göra än vilka hjul den driver på. Har du kört en gammal Volvo eller MB? Trots sin massiva understyrning är de bakhjulsdrivna.
Likaså finns det gott om kvickstyrda, överstyrda framhjulsdrivna bilar. Alla framhjulsdrivna bilar är inte som gamla Audi liksom...
Citera
2014-05-03, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Får man volvon før 40 så tror jag nog det hade varit bæst før mig. T5 skulle man nog inte få behålla kørkortet længe med

Citat:
du kan inte chippa en sugmotor, inte värt det lilla du kan få, max max max 10k kan du få men räkna då med att de optimerar för 98oktan vilket är bra mycket dyrare.

Du måste ha en turbo/kompressor för att det ska hända något.

Hm okok, kanske man ska lägga ner bmw och satsa på dem andra om dem nu ändå är snabbare. Antar att effektskillnaden väger mer än körglädjen och bakhjulsdriften i dessa fallen?
Citera
2014-05-03, 12:45
Medlem
Ingen blocket annons tyvärr men dumt att starta en tråd för frågan jag tänkt ställa.

En väns fader säljer en Nissan Sunny från -92. Besiktad,skattad och trafikförsäkrad.
Manuell och åkt cirka 11000 mil. Allting fungerar felfritt och inga problem insides.
Pris han kan sälja den till mig är 3000kr. Bör jag slå till? Ska kolla upp bilen, men vad anser ni från det ni fått reda på? Mvh
Citera
2014-05-03, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackshadow
Ingen blocket annons tyvärr men dumt att starta en tråd för frågan jag tänkt ställa.

En väns fader säljer en Nissan Sunny från -92. Besiktad,skattad och trafikförsäkrad.
Manuell och åkt cirka 11000 mil. Allting fungerar felfritt och inga problem insides.
Pris han kan sälja den till mig är 3000kr. Bör jag slå till? Ska kolla upp bilen, men vad anser ni från det ni fått reda på? Mvh

Klart värd
Citera
2014-05-03, 15:17
Medlem
devafandas avatar
Citat:

Jag hade köpt den direkt ifall jag hade behövt en bil. 3000 för en besiktad, fungerande bil? Inget att snacka om.
Citera
2014-05-03, 15:45
Medlem
Tack så mycket! Blir nog ett köp. Är den bensinsnål tro? Hittar inte mycket om bränsleförbrukning på Nissan sunny-92... Hur mycket skulle ni uppskatta siffrorna på bränsleförbrukning+
Citera
2014-05-03, 16:22
Medlem
Hej. Är sugen på en Audi A4, med Automat, under 100k. Fastnat lite för denna

http://www.blocket.se/dalarna/Audi_A4_1_8T_Automat_53441305.htm?ma=1

åsikter? för/nackdelar?
Citera
2014-05-03, 17:12
Medlem
Citat:

Jag hade nog inte tvekat, en bil som är besiktigad och skattad för 3000 kan du inte begära mycket av, lågt miltal och om allt fungerar så är de ju bara plus.

Skulle heller inte tro att dom drar något överdrivet, så du har nog en ganska vettig bil för 3000 kronor
Citera
2014-05-03, 17:42
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
du kan inte chippa en sugmotor, inte värt det lilla du kan få, max max max 10k kan du få men räkna då med att de optimerar för 98oktan vilket är bra mycket dyrare.

Du måste ha en turbo/kompressor för att det ska hända något.
Volvos 140 hp, med chip 188. Men det är nog en av få prisvärda sugmotorer att omprogramera. Dom tar ju bort spärren att inte gasspjället ska öppna fullt över 4000 varv, så blir det samma motor som 170 hästars. Med lite andra inställningars så mäter dom alltså upp 140 hp till 188 efteråt. Lätt värt dom 4000 jag gav tycker jag.
Citera
2014-05-03, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Hm okok, kanske man ska lägga ner bmw och satsa på dem andra om dem nu ändå är snabbare. Antar att effektskillnaden väger mer än körglädjen och bakhjulsdriften i dessa fallen?

Ett tips bara, åk till närmaste företag som säljer liknande bilar som volvon och BMWn och testkör de där, även om de är dyrare och du inte är intresserad av de bör du utan problem kunna få en provkörning med lite visat intresse.

Själv hade jag alla dagar valt BMWn över volvon, dock kan jag inte säga att jag har kört allt för många volvos hittills. Ägde tidigare en SAAB 9-3 Aero (205HK) och medan den var kul att dra på med föredrar jag min BMW E39 523i nu trots motorstyrkan, just för att den känns bättre under all körning och inte bara när man håller gaspedalen i botten. Med en 528 kommer det bli ännu bättre. Volvo i all ära, en bra familjebil, men av de S40s och S80 jag kört var de alla för mjuka och kändes mer som en båt jämfört mot en direktstyrd BMW som glider fram längs vägen.
Citera
2014-05-03, 20:07
Medlem
NISSAN SUNNY N14 1,6 Är exakta namnet på bilen. Någon som kan hitta något om förbrukning? Mvh

Kan detta stämma?Fuel consumption (economy) - combined 6.9 l/100 km, låter trovärdigt?
Senast redigerad av blackshadow 2014-05-03 kl. 20:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in