2008-04-01, 01:44
Medlem
mushi_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombKatt
Jag menade inte att du var feminist, du skrev "ni feminister", och jag tolkade det som att du menade mig och alla mina icke-existerande feministpolare.

Ja, jag har aldrig påstått något annat. Det jag sa var att om man exempelvis ger likvärdiga slutresultat inom en viss sorts arbete skall även lönen vara lika.
Och jag skrev "symboliskt", inte att det är det enda sättet en man och en kvinna skulle fullända varandra.

Då är vi överens. För mina åsikter skiljer sig inte nämnvärt från dina.

Har dock fortfarande svårt att se vart jag skrev "ni feminister" någonstans. Men men.

Må bra
Citera
2008-04-01, 01:49
Medlem
BombKatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mushi_
Feminism är en styggelse och borde inte ens förknippas med liberal humanism då feminism är mer lik kommunism på alla dess plan. Nej och åter nej, ni så kallade feminister har ej mitt stöd.

I rest my case.
Citera
2008-04-01, 01:59
Medlem
mushi_s avatar
Tråkigt att just du kände dig träffad men det var menat för dom rabiata feministanhängarna här. Du vet säkert vilka jag menar om du brukar läsa här.
Citera
2008-04-01, 08:27
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mushi_
Det är ju just detta "normala" människor hajjar. Att vi är olika rent biologiskt och ser varandra för vad vi är och tillför. Som vilken annan relation som helst, man fulländar sin respektive.

Feminism är en styggelse och borde inte ens förknippas med liberal humanism då feminism är mer lik kommunism på alla dess plan. Nej och åter nej, ni så kallade feminister har ej mitt stöd.

Så bara för att vi är biologiskt olika så skall det ligga till grund för att skapa könsroller och se till att dessa efterföljs oavsätt om det känns rätt för indviden eller inte?

Jag håller med om detta med biologiska skillnader att det finns. De skall inte på något sätt förbises..

Men på vilket sätt har min biologiska köön (kvinna) med saken att göra om huruvida jag kan klara mig själv och inte behöver en man som kommer mig till räddning så fort jag behöver fixa med saker där det hävdas är "mannliga sysslor".

Man får faktiskt skilja på det sociala könet och det biologiska könet.
De flesta feminister gör misstaget att strunta i de biologiska skillnaderna..
Medan många som ser rött på feminismen "jämstäldhets strävan" gör misstaget och tror att det sociala könet är samma sak som det biologiska könet.

Feminiteten i en kvinna försvinner inte med att hon kan vara självständig och veta vad hon vill ha ut av livet och kan öpna dörren själv och gärna är aktiv i stället för passiv i sitt liv.. Det gör inte en kvinna till att var "manhaftig", bara för att någon sammhälssyn som hänger kvar utgår fråna detta att det är "manhaftigt" med att vara "aktiv, stark och ha ledaregenskaper och kan hantera även 'manliga' sysslor".
Senast redigerad av Empress 2008-04-01 kl. 08:31.
Citera
2008-04-07, 15:35
Medlem
Grumbledocks avatar
Det finns ju psykologiska skillnader, inte bara bilogiska och rent fysiska. Om ett kön skulle vara perfekt/äst på allt så skulle de andra könet inte fylla någon funktion och försvinna efterhand. Män och kvinnor tänker olika, prioriterar olika och kommer med olika slutsatser (iaf en klar majoritet). Mångfald berikar och jämställdhet är bra så länge den inte går för långt och blir mer teoretisk än funktionell.
Citera
2008-04-07, 21:29
Medlem
Seus avatar
Alla här verkar tro att feminism handlar om att kvinnor ska ha mer på männens bekostnad och att feminister hatar män som biologisk varelse. Jag hävdar motsatsen.
Både män och kvinnor är lika fast i strukturer som begränsar dem, män tillåts inte t.ex. inte ta lika stor plats i familjelivet som kvinnan, får mer sällan vårdnaden om barn vid tvister osv. Detta vill jag ändra på. Båda män och kvinnor ska sa ha samma rättigheter och skyldigheter vad gäller familj och karriär.
Visst finns det små fjortisfemister som hatar män just för att de är män, men de är som sagt förmodligen fjorton aningen fysiskt eller psykiskt. Jag tycker nog att kvinnor och män är lika goda kålsupare båda två, där båda två ser till bibehålla och bevara rådande strukturer, båda är ju lika livrädda att bli av med sina inpissade revir.

OnT: Till TS, jag förstod inte riktigt varför man som feminst inte skulle kunna säga att en man är omanlig?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in