2008-10-30, 21:33
Medlem
Schnauzers avatar
helt fel
Citera
2009-03-02, 09:08
Medlem
Gem Boneheads avatar
Bumpar.

De spelar ju på KB i Malmö i samband med utställningen om dem.

1. Finns det biljetter kvar, och är det värt att se dem live?

2. Hur stor del av deras repertoar består egentligen av experimentiellt flum med konstigt stämda gitarrer och hur mycket är vanliga briljanta poplåtar (typ Sugar Kane)?

Hjälp en oinsatt.
Citera
2009-03-02, 17:39
Bannlyst
Dom spelar även på festivalen SiESTA i Hässleholm sista helgen i maj.
Citera
2009-03-03, 00:42
Medlem
mjamjas avatar
Deras bästa skivor är något av det bästa som finns dokumenterat på denna planet. Tyvärr var det ett tag sedan glansdagarna, men dom är fortfarande bra live. Dock så är deras nyaste skiva rutten.
Citera
2009-03-03, 00:46
Medlem
mjamjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gem Bonehead
Bumpar.

De spelar ju på KB i Malmö i samband med utställningen om dem.

1. Finns det biljetter kvar, och är det värt att se dem live?

2. Hur stor del av deras repertoar består egentligen av experimentiellt flum med konstigt stämda gitarrer och hur mycket är vanliga briljanta poplåtar (typ Sugar Kane)?

Hjälp en oinsatt.

Konstigt stämda gitarrer är mer eller mindre 100% av deras repertoar. Briljanta låtar finns det gott om. Lyssna på skivorna: Daydream nation, Goo, Evol, Sister, Sonic Nurse, A thousend leaves, Murrey Street, Washing Maschine, Dirty. Sen har dom gjort bra avantgard-grejer också.
Citera
2009-03-03, 17:33
Medlem
Gem Boneheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjamja
Konstigt stämda gitarrer är mer eller mindre 100% av deras repertoar. Briljanta låtar finns det gott om. Lyssna på skivorna: Daydream nation, Goo, Evol, Sister, Sonic Nurse, A thousend leaves, Murrey Street, Washing Maschine, Dirty. Sen har dom gjort bra avantgard-grejer också.

Jag har Daydream Nation, och den är visserligen bra, men jag har hört grejor jag inte gillar också så...

Jag vill ha musik liksom, inte ljudkollage. Är ganska konservativ av mig på det viset.
Citera
2009-04-19, 00:12
Medlem
Kapten Neptuns avatar
Rekommenderar Evol och Sister då.
Medan de två och Daydream Nation ligger på min lista över världens 10 bästa album så är skivorna från 90- och 00-talet mycket ojämnare.
Citera
2009-04-19, 02:41
Medlem
Schnauzers avatar
Jag tycker att NYC Ghosts & Flowers är skitbra. Ganska mycket oljud och lite ackord & noter
Citera
2009-05-12, 00:25
Medlem
Schnauzers avatar
Ny skiva på g. Släpps 10/6 eller något sånt, var tror ni?
Citera
2009-09-30, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Neptun
Rekommenderar Evol och Sister då.
Medan de två och Daydream Nation ligger på min lista över världens 10 bästa album så är skivorna från 90- och 00-talet mycket ojämnare.

Evol och Sister är mina favoriter också. Ljudbilden är helt perfekt för deras musik på dessa. Och alla ingredienser är så väl avstämda mot varandra. När trummorna går ensamt i början på Schizophrenia hamnar jag i en annan värld, och stannar där för resten av skivan. Inget band har följt mig så i livet som Sonic Youth. Sorgligt att de är så ouppmärksammade hos musikälskare, som den här tråden exemplifierar, blotta två sidor. Fler människor förtjänar att vidröras av dem.

Kan rekommendera DVD:n Corporate Ghosts med alla videos från dessa, som de säger, corporate years. Videos från Goo till Murray Street. De bästa givetvis från Goo.
Citera
2010-04-29, 20:31
Medlem
Feberns avatar
En av världens bästa låtar:

http://www.youtube.com/watch?v=8O9vUAqnVgo
Citera
2010-04-29, 22:49
Medlem
welts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Febern
En av världens bästa låtar:

http://www.youtube.com/watch?v=8O9vUAqnVgo
Jag tycker att de tvättat bort alldeles för mycket av sin stil i den låten, för mig är den inte ens bland mina topp 15 SY-låtar. http://www.youtube.com/watch?v=GvzeVja9sOM är enligt mig ett bättre exempel i kategorin "Sonic Youths mer konventionella poplåtar." Men du kanske inte är så glad för deras sound i övrigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in