Citat:
Ursprungligen postat av qberty
Råkar ha den guran och översta strängen small av när jag stämde den genom att skruva nere på stallet..
Floyd Rose plattan är inte heller rak längs kroppen om man säger utan den ger med sig, typ som om strängarna drar för mycket. Har även märkt att den inte håller tonen hur noga jag än är på att stämma strängarna. Är nybörjare på såna här gitarrer..
Frågan är om jag ska ha smalare strängar eller pilla på fjädrarna?

Jag skyr flytande stall som pesten men jag tänkte att jag kan ju hjälpa till ändå.
Du ska ha sådana strängar du är bekväm med. Om du köpt tjockare strängar än vad som satt på från början så kommer stallet åka upp och vice versa. Kan även flytta sig en del vid byte av strängar av samma storlek också då nya strängar blir lite mer spända i början.
Om stallet inte är parallellt med kroppen måste du spänna fjädrarna som finns bakom luckan bak på gitarren. Det kan också hända att du kan behöva köpa en till fjäder som du får sätta in. Se även till att stränglåset sitter ordentligt uppe vid huvudet. Stäm gitarren så noga det går utan stränglåset, skruva på plattorna och finstäm sedan nere vid stallet.
Citat:
Ursprungligen postat av Skrffi
den andra gitarristen i mitt band har en sådan m-100, och det är ett jävla helvete. så fort han stämmer någon sträng, så går stämningen på alla strängar åt helvete. spara ett tag, och så köper du en begagnad fender strata (american standard), för typ 7000. grymt jävla bra.
EDIT med den får du också en svaj, som du kan dra upp och ner, och har aldrig haft några problem med något på den gitarren.
Om man har en LTD och köper en Stratocaster så är det ju en jävla skillnad i sound och spelkänsla. Två helt olika gitarrer. Dåligt tips.