2008-05-18, 17:49
Medlem
Talande Huvuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krackshot
Lånar denna tråd (shameless, I know):

Har någon synpunkter på ESP LTD EC-500? Fick den rekommenderad till mig utav en polare i staterna, då dom tydligen är billiga där... Här var dom dock inte lika billiga.

Hittade en ifrån en tysk webshop, för cirkus 1400 billigare, men då gick den bara att få i röd/wood. Vill ju ha en svart!

Det finns riktiga ESPor i den prisklassen! Köp en begagnad
Citera
2008-05-31, 03:55
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThanksForNothin
Sitter på Mh-250'in. Riktigt jävla bra gura i den prisklassen. 5 lax på musikbörsen idag. Ryck upp dig.
Det är precis en sådan som jag funderar på att köpa.
Citera
2008-05-31, 13:37
Medlem
autodidaktkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talande Huvud
Det finns riktiga ESPor i den prisklassen! Köp en begagnad

Det största skillnaden på ESP och LTD förrutom priset är att dem riktiga gurorna är gjorda i USA och dem andra i ching chong.

Frågan är om man verkligen vill lägga ner massa extra pengar på det? Bättre att köpa en ny LTD tycker jag Alla LTD gitarrer jag har haft har fungerat alldeles utmärkt.
Citera
2008-05-31, 14:09
Medlem
ensiferums avatar
MEn omg, 3 papp?! Ja köpte min för 6.5 för nått halvår/år sedan

Förjävla bra gura dock, låter fantastiskt och skön att spela på. Floyd Rose har dock skapat lite problem för min del ,men det löste sig .
Citera
2008-06-01, 00:37
Medlem
pirates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensiferum
MEn omg, 3 papp?! Ja köpte min för 6.5 för nått halvår/år sedan

Förjävla bra gura dock, låter fantastiskt och skön att spela på. Floyd Rose har dock skapat lite problem för min del ,men det löste sig .

Vad för problem ?
Citera
2008-06-01, 02:40
Medlem
ensiferums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pirate
Vad för problem ?

Mest att strängarna har spruckit och jag inte riktigt orkar ta mig till informationen om hur man bytte på ett FR. Annars så har fjädrarna där bak varit lite fittiga, men bytte dem och svajjar mindre och de funkar helbra.

Trodde svajarm skulle va skitballt innan ja köpte guran, att det var nått man måste ha, men njaä.. Ja är inte tillräckligt begåvad än för att göra något vettigt av det.
Citera
2012-02-12, 01:09
Medlem
qbertys avatar
Råkar ha den guran och översta strängen small av när jag stämde den genom att skruva nere på stallet..

Floyd Rose plattan är inte heller rak längs kroppen om man säger utan den ger med sig, typ som om strängarna drar för mycket. Har även märkt att den inte håller tonen hur noga jag än är på att stämma strängarna. Är nybörjare på såna här gitarrer..

Frågan är om jag ska ha smalare strängar eller pilla på fjädrarna?
Citera
2012-02-12, 02:11
Medlem
Skrffis avatar
den andra gitarristen i mitt band har en sådan m-100, och det är ett jävla helvete. så fort han stämmer någon sträng, så går stämningen på alla strängar åt helvete. spara ett tag, och så köper du en begagnad fender strata (american standard), för typ 7000. grymt jävla bra.

EDIT med den får du också en svaj, som du kan dra upp och ner, och har aldrig haft några problem med något på den gitarren.
Citera
2012-02-12, 09:35
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qberty
Råkar ha den guran och översta strängen small av när jag stämde den genom att skruva nere på stallet..

Floyd Rose plattan är inte heller rak längs kroppen om man säger utan den ger med sig, typ som om strängarna drar för mycket. Har även märkt att den inte håller tonen hur noga jag än är på att stämma strängarna. Är nybörjare på såna här gitarrer..

Frågan är om jag ska ha smalare strängar eller pilla på fjädrarna?

Jag skyr flytande stall som pesten men jag tänkte att jag kan ju hjälpa till ändå.

Du ska ha sådana strängar du är bekväm med. Om du köpt tjockare strängar än vad som satt på från början så kommer stallet åka upp och vice versa. Kan även flytta sig en del vid byte av strängar av samma storlek också då nya strängar blir lite mer spända i början.

Om stallet inte är parallellt med kroppen måste du spänna fjädrarna som finns bakom luckan bak på gitarren. Det kan också hända att du kan behöva köpa en till fjäder som du får sätta in. Se även till att stränglåset sitter ordentligt uppe vid huvudet. Stäm gitarren så noga det går utan stränglåset, skruva på plattorna och finstäm sedan nere vid stallet.

Citat:
Ursprungligen postat av Skrffi
den andra gitarristen i mitt band har en sådan m-100, och det är ett jävla helvete. så fort han stämmer någon sträng, så går stämningen på alla strängar åt helvete. spara ett tag, och så köper du en begagnad fender strata (american standard), för typ 7000. grymt jävla bra.

EDIT med den får du också en svaj, som du kan dra upp och ner, och har aldrig haft några problem med något på den gitarren.

Om man har en LTD och köper en Stratocaster så är det ju en jävla skillnad i sound och spelkänsla. Två helt olika gitarrer. Dåligt tips.
Citera
2012-02-12, 13:52
Medlem
qbertys avatar
Tog lös strängarna från Floyd Rose'n och såg till min förvåning att ringarna på strängarna var borta, personen på musikaffären hade alltså satt i dem så. Kan man inte ha ringarna nedsatta där eller vad?
Citera
2012-02-12, 14:24
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qberty
Tog lös strängarna från Floyd Rose'n och såg till min förvåning att ringarna på strängarna var borta, personen på musikaffären hade alltså satt i dem så. Kan man inte ha ringarna nedsatta där eller vad?

Ringarna ska knipsas av. De får inte plats i de små hålen där. Gäller inte alla flytande stall (Ibanez egna modeller och så), men om det är Floyd så brukar det vara så.
Citera
2012-02-12, 14:32
Medlem
qbertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Ringarna ska knipsas av. De får inte plats i de små hålen där. Gäller inte alla flytande stall (Ibanez egna modeller och så), men om det är Floyd så brukar det vara så.

Ah ok! Ska dra mig till musikaffären imorgon och lära mig ett å annat om strängbyten på gitarren.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in