Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-03-26, 22:05
Medlem
Jo det är så att jag just inhandlat en HTPC i delar, som jag ska bygga ihop. Och i denna ska jag ha 2stycken 750GB hhdar. Och direkt när en bekant hörde detta, som kan en hel del med datorer, hörde detta. Så sa han att jag måste lägga ihop dem i EN stor partition. Så att de jobbar tillsammans. Och på det sättet ska de jobba bättre och snabbare tillsammans. Eftersom jag normalt har en partition per HHD eller en hdd med två partition, så förstod jag vad han menade. Men inte hur jag ska genomföra det.
Personen i fråga hade inte tid att förklara, men kan hjälpa ifall nödfall uppstår.
Men jag tänkte fråga er först, om ni kunde förklara för mig hur man gör, och vad är för/nackdelarna? Alltid roligare att lära sig, än att lämna över datorn till någon som gör det åt en. Så snälla, vet ni något, skriv tack.
Citera
2008-03-26, 22:07
Medlem
Glömde detta.

Hårddiskarna i fråga är dessa:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=343054
Citera
2008-03-26, 22:09
Medlem
Hin Håle.s avatar
Raid 0? Jbd-"raid"?

Har du RAID-stöd på moderkortet så är det att föredra, annars kan du fixa en RAID0 array med mjukvara, men det begränsar prestandan ganska så märkbart. Vilken förmodligen inte spelar så stor roll i en HTPC iofs, men ändå.
Citera
2008-03-26, 22:19
Medlem
Jag kan ärligt säga att jag inte förstod något av det du skrev, kan du förklara mer ingående vad det är, respektive, vad det gör?

Moderkortet i fråga är:
http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Overview.aspx?ProductID=2689

Står på sidan (länken) på punkt 6 bredvid bilden : Integrated SATA 3Gb/s with RAID function. Är detta de du söker?
Citera
2008-03-26, 22:34
Medlem
För det första måste du inte alls göra som din vän säger. Med det avklarat kan du gå vidare till dina alternativ.

1. Använd diskarna som du är van att göra. 750Gb per disk och allt är frid och fröjd tills du drabbas av alzheimers och måste leta på båda diskarna.

2. RAID-0/Striped Set, du slår ihop diskarna till en enhet med ökad prestanda som resultat. Notera att du har noll redundans. Om ditt moderkort har stöd för detta finner du vidare instruktioner i manualen. Om inte klarar de flesta operativsystem av att göra detta. Vilket använder du?
Citera
2008-03-26, 22:36
Medlem
Hin Håle.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalaHESTEN
Jag kan ärligt säga att jag inte förstod något av det du skrev, kan du förklara mer ingående vad det är, respektive, vad det gör?

Moderkortet i fråga är:
http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Overview.aspx?ProductID=2689

Står på sidan (länken) på punkt 6 bredvid bilden : Integrated SATA 3Gb/s with RAID function. Är detta de du söker?
Okej. Jag är notoriskt opedagogisk, så du får en länk till hur du konfigurerar en RAID array med samma SATA-controller som finns på ditt moderkort:
http://www.evga.com/forums/tm.asp?m=81409&mpage=1&key=

Med två diskar kan du endast använda RAID 0, eller 1. Med RAID 0 får du ingen feltolerans, men ökad prestanda, med RAID 1 så speglas båda diskarna, men du får alltså endast en logiskt 1gb enhet i datorn, medans RAID 0 ger dig båda diskarnas kapacitet.

http://en.wikipedia.org/wiki/RAID

Hoppas det klarnar något.
Citera
2008-03-26, 22:52
Medlem
Nu är jag med igen, då förstår jag mer. MEN, vad är det för höjning av prestanda vi pratar om, vilka skillnader kommer att märkas? Eftersom dessa komma användas till HTPC med film/serie-uppspelning, program mm. Kommer denna prestandahöjning ha någon inverkan på något av detta?

Verkar inte allt för krångligt att sätta upp RAID, så ifall detta är mer positivt än negativt, och kommer underlätta saker, så som att hitta saker, kommer jag försöka mig på detta.
Men som jag frågade, är det värt att göra detta i min situation?

EDIT:

Nu när jag läste vidare på de olika typerna såg ja skillnaden på RAID 0 och 1, och att köra med RAID 1 på mina diskar tycker jag verkar ovärt. Kommer jag inte förlora 750GB då, för att få lite mer prestanda? Detta är jag ju inte direkt ute efter.
Jag skulle isf köra med RAID 0. Men med tanke på hur de står att man förlorar allt om en av HDDarna skulle gå sönder skrämmer ju lite. Men hur stor är chansen att en av de skulle gå sönder egentligen?! Inte så stor att man ska behöva tänka på det förstår jag?!
Senast redigerad av dalaHESTEN 2008-03-26 kl. 23:02.
Citera
2008-03-26, 23:13
Medlem
Hin Håle.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalaHESTEN
Nu är jag med igen, då förstår jag mer. MEN, vad är det för höjning av prestanda vi pratar om, vilka skillnader kommer att märkas? Eftersom dessa komma användas till HTPC med film/serie-uppspelning, program mm. Kommer denna prestandahöjning ha någon inverkan på något av detta?

Verkar inte allt för krångligt att sätta upp RAID, så ifall detta är mer positivt än negativt, och kommer underlätta saker, så som att hitta saker, kommer jag försöka mig på detta.
Men som jag frågade, är det värt att göra detta i min situation?

EDIT:

Nu när jag läste vidare på de olika typerna såg ja skillnaden på RAID 0 och 1, och att köra med RAID 1 på mina diskar tycker jag verkar ovärt. Kommer jag inte förlora 750GB då, för att få lite mer prestanda? Detta är jag ju inte direkt ute efter.
Jag skulle isf köra med RAID 0. Men med tanke på hur de står att man förlorar allt om en av HDDarna skulle gå sönder skrämmer ju lite. Men hur stor är chansen att en av de skulle gå sönder egentligen?! Inte så stor att man ska behöva tänka på det förstår jag?!

Jepp, som jag skrev ovan innebär RAID 1 spegling, vilket skulle medföra att du endast får en 750gbs enhet i HTPC:n. Prestandamässigt skulle du nog inte tappa byxorna av häpnad iaf. RAID är mer eftersträvansvärt för vissa speciella server-applikationer (databas-server t.ex.) och en RAID 0 utan dedikerat RAID-kort med endast två diskar skulle nog endast ge en prestandaökning på kanske upp till max 10% (generellt då, finns ju olika variabler som har olika stor hjälp av RAID såsom söktid, skrivande till slumpmässiga sektorer, läshastighet et.c. et.c.). Den där siffran har jag iofs dragit fram ur arslet, då det är väldigt svårt att ge något exakt svar.

Vidare så behöver du inte RAID för dina behov. F1 spinpoint är ruggigt snabb redan från början.
Senast redigerad av Hin Håle. 2008-03-26 kl. 23:17.
Citera
2008-03-26, 23:44
Medlem
Jag har aldrig sett 2stycken HHDar som något negativt, att ha dem uppdelade alltså. Men visst skulle det vara härligt med en riktigt stor bara. Har i nuläget inte fått datorn, ser ut som den kommer imorgon. Så får se hur jag gör.

Men tack för all hjälp med RAID mm, mycket hjälpsamt!

Återkommer med hur det löste sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in