• 1
  • 2
2008-03-27, 18:35
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maagge
Tack så mycket alla ni som skriver och försöker hjälpa till!!! ska testa det där med loggen och se om det står något! åter kommer när jag vet mer

Edit: hittade detta när jag letade The computer has rebooted from a bugcheck. The bugcheck was: 0x1000008e (0xc0000005, 0xf429901e, 0xbad3f71c, 0x00000000). A dump was saved in: C:\WINDOWS\Minidump\Mini032608-05.dmp.
fattar dock inte vad som menas med det :> plz hjälp

Efter lite googlande kom jag fram till detta:
http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/ms796175.aspx
http://forums.whirlpool.net.au/forum-replies-archive.cfm/635163.html

Det finns även en del som påstår att det kan ha med Cool'n'Quiet att göra, vilket man alltid bör stänga av i vilket fall eftersom det brukar strula.

På den här sidan som postats tidigare http://aumha.org/a/stop.htm finns de flesta STOP-koder och vad som oftast är felet och enligt dem är det vanligaste för 0x0000008E det här:
"A kernel mode program generated an exception which the error handler didn’t catch. These are nearly always hardware compatibility issues (which sometimes means a driver issue or a need for a BIOS upgrade)."

Sammanfattningsvis: det KAN vara fel på ett minne men jag lutar ändå mer åt att det är en drivrutin som är felet, antingen och troligast till ditt grafikkort.
Byt ner dig till äldre drivrutiner eller testa Omega, NGO eller andra "trimmade" drivrutiner!
Citera
2008-03-27, 20:25
Medlem
Passar på att låna tråden!

Har på senare tid fått flera återkommande blåskärmar som säger följande:

Rykande färskt info nu, fick precis en blåskäm till, detta gick att kopiera från loggen.

Felmeddelandet:

BCCode : 1000007f BCP1 : 00000008 BCP2 : BAB38D70 BCP3 : 00000000
BCP4 : 00000000 OSVer : 5_1_2600 SP : 2_0 Product : 256_1

Filer som finns med i felrapporten:

C:\DOCUME~1\ARVIDJ~1\LOCALS~1\Temp\WER4492.dir00\M ini032708-01.dmp
C:\DOCUME~1\ARVIDJ~1\LOCALS~1\Temp\WER4492.dir00\s ysdata.xml

Vad tusan betyder det och vad ska jag göra för att åtgärda problemet?

Några blåskärmar kom vid installationen av min router, vilket jag tror jag åtgärdade mha deras support, (bytte bort "n" i nån inställning, kan inte förklara på rak arm=

har inte heller instalerat något nytt direkt, och det var igår blåskärmandet tog fart på allvar.

hjälp mig snälla=)
Citera
2008-03-27, 20:51
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arvidj
Passar på att låna tråden!

Har på senare tid fått flera återkommande blåskärmar som säger följande:

Rykande färskt info nu, fick precis en blåskäm till, detta gick att kopiera från loggen.

Felmeddelandet:

BCCode : 1000007f BCP1 : 00000008 BCP2 : BAB38D70 BCP3 : 00000000
BCP4 : 00000000 OSVer : 5_1_2600 SP : 2_0 Product : 256_1

Filer som finns med i felrapporten:

C:\DOCUME~1\ARVIDJ~1\LOCALS~1\Temp\WER4492.dir00\M ini032708-01.dmp
C:\DOCUME~1\ARVIDJ~1\LOCALS~1\Temp\WER4492.dir00\s ysdata.xml

Vad tusan betyder det och vad ska jag göra för att åtgärda problemet?

Några blåskärmar kom vid installationen av min router, vilket jag tror jag åtgärdade mha deras support, (bytte bort "n" i nån inställning, kan inte förklara på rak arm=

har inte heller instalerat något nytt direkt, och det var igår blåskärmandet tog fart på allvar.

hjälp mig snälla=)

Försökte söka på BCCoden men fick inga klara besked direkt...kan du få fram STOP-koden istället så är det enklare!

(Det jag hittade pekade mot minnesproblem, men det var endast en person som efter att bytt ut ett minne helt blev av med problemen, men visst, ta ur ett minne eller flytta runt dem, där är värt ett försök!)
Citera
2008-03-27, 21:37
Medlem
tack för att du tar dig tiid!

hur gör jag det, är en riktig nybörjare när det gäller datorer, men 'r det bara att öppna, ta ut och sätta in igen så ska jag nog klara det. Behöver jag återställa/göra något efter det?

koden ser ut såhär:

Stop: 1000007f 00000008 BAB38D70 00000000 00000000

Ska vara nått i stil med 0x också, men har dwet inte på papper tyvärr.
Citera
2008-03-27, 22:07
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
tack för att du tar dig tiid!

hur gör jag det, är en riktig nybörjare när det gäller datorer, men 'r det bara att öppna, ta ut och sätta in igen så ska jag nog klara det. Behöver jag återställa/göra något efter det?

koden ser ut såhär:

Stop: 1000007f 00000008 BAB38D70 00000000 00000000

Ska vara nått i stil med 0x också, men har dwet inte på papper tyvärr.

Hmmm...får faktiskt inte fram så mycket på det alls.

UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP_M (1000007f)
This means a trap occurred in kernel mode, and it's a trap of a kind
that the kernel isn't allowed to have/catch (bound trap) or that
is always instant death (double fault). The first number in the
bugcheck params is the number of the trap (8 = double fault, etc)

Men det verkar som om de flesta är övertygade om att det är minnesfel, troligaste att ett minne gett upp.
Har du flera minnen i din burk så prova att ta ur ett av dem och isåfall det som sitter längst från processorn, eftersom det närmast brukar vara första minnesplatsen.

Som svar på dina övriga frågor: nej, du behöver inte ändra eller återställa något efteråt, däremot kanske köpa ett nytt minne, men testa detta först!
Märker du att datorn blir stabil med enbart ett minne i har du troligtvis hittat felet och då är det bara att beställa nya minnen.

(Jag rekommenderar antingen Komplett eller Webhallen, vilka som nu är billigast den här veckan.)
Citera
2008-03-27, 22:46
Medlem
okej tackför det! Detfinns alltså ingetsätt att kontrollera om det är minnet utan att plocka isär burken?

Om jag nu måste köpa till grejer kanske jag likagärna ska satsa på en uppdatering av mia komponenter. Klarar jag det grön som jag är?

Det jag har just nu är:

Amd Athlon 64 X2 dual core 3800+
2 gig ram
geforce 7800gtx 256mb

Vad bör jag se till att kolla/byta förutom det?

Oerhört tacksam om du har lust att ge mig lite fler råd!
Citera
2008-03-27, 22:51
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
okej tackför det! Detfinns alltså ingetsätt att kontrollera om det är minnet utan att plocka isär burken?

Om jag nu måste köpa till grejer kanske jag likagärna ska satsa på en uppdatering av mia komponenter. Klarar jag det grön som jag är?

Det jag har just nu är:

Amd Athlon 64 X2 dual core 3800+
2 gig ram
geforce 7800gtx 256mb

Vad bör jag se till att kolla/byta förutom det?

Oerhört tacksam om du har lust att ge mig lite fler råd!

Jodå, du kan exempelvis köra ett minnestest, men dessa rekommenderas stå i minst 24 timmar för att kunna ge säkra resultat och jag anser man får snabbare resultat bara genom att plocka ur ett minne och testa om det blir stabilt.
(Tips! Stäng ner datorn helt givetsvis, stäng gärna av strömbrytaren bak på nätagget om du har en sån, men låt sladden sitta i! Detta gör tydligen att man minimerar risken för stötar och för att ytterligare minska den, ta tag i ett element eller liknande för att ladda ur dig. Själv har jag aldrig lyckats skada något som helst och då har jag plockat isär och ihop massor med datorer, men jag ville ändå varna dig för att det KAN gå snett.)

Angående uppgradering är jag fel person att fråga, har alldeles för dålig koll idag men det finns ett antal trådar i dataforumet som handlar om detta så fråga där!
Citera
2008-03-27, 23:05
Medlem
okej det låter bra, hur skulle du rekomendera att jag går tillväga för att göra ett test då? Finns det bra program att använda eller hur löser jag det?

mvh
Citera
2008-03-27, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Sammanfattningsvis: det KAN vara fel på ett minne men jag lutar ändå mer åt att det är en drivrutin som är felet, antingen och troligast till ditt grafikkort.
Byt ner dig till äldre drivrutiner eller testa Omega, NGO eller andra "trimmade" drivrutiner!

men hur/vart kan man få tag på dessa trimmade drivrutiner? förlåt ifall jag verkar trög är nybörjare i dator världen ska jag googla på omega, NGO? lr vad är de för några jag har alltid tankat hem från nvidias hemsida.
Citera
2008-03-28, 00:26
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maagge
men hur/vart kan man få tag på dessa trimmade drivrutiner? förlåt ifall jag verkar trög är nybörjare i dator världen ska jag googla på omega, NGO? lr vad är de för några jag har alltid tankat hem från nvidias hemsida.

ja, sök bara på "omega drivers" så lär det vara första träffen.
Jag säger inte att dessa kommer att funka, men för min del funkade de bra på XP.

Sen ett generellt tips: bästa sättet är aldrig att lita på vad en okänd jävel på ett forum säger, utan ta hellre reda på saker själv genom att söka och sen lära dig gradera informationen.
Alltså, är detta relevant ja/nej/kanske och titta på många olika källor.
Jag gör mitt bästa för att infon ska vara korrekt, men även jag gör misstag.
Citera
2008-03-28, 12:07
Medlem
tack så mycket ska kolla runt lite börjar lära mig lite om hur saker å ting funkar här så kklart kan man ´ju inte lita på allt å alla men man märker ganska lätt om någon serriöst försöker hjälpa en och tvärt om. men tack för varningen

ska göra en full omformaterning nu och se vad som händer, återkommer när jag vet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in