Citat:
Ursprungligen postat av psyk-o
Hejsan! jag och en polare drog en badminton runda för sisådär en två veckor sedan, problemet ? Jo polaren blev av med plånboken när vi förmodligen var i duschen, hursomhelst. han spärrade sitt kort omedelbart.
När han sedan hade fått sitt nya kort och kollade hur mycket han hade på kortet så hade 800(!) kronor hunnit försvinna , detta måste då ha hänt på dom första 20 minuterna efter att det blivit stulet, vet för övrigt att det finns en McDonalds restaurang väldigt nära och om jag minns rätt så har jag personligen aldrig slagit in min kod när jag ätit på mcdonalds.
Denna händelse väckte intressanta frågor för mig , varför behöver man inte slå in koden på vissa butiker/restauranger och varför?
På krogen slår man väl inte heller in någon kod när man beställer öl Etc?
Frågorna är alltså:
1.Vilka företag/butiker/restauranger undviker denna säkerhetskoll och varför?
2.Gäller samma regler för alla kort? isåfall , vilket/vilka kort avviker och på vilket sätt?
Var lite osäker på vart jag skulle posta detta men brott och straff forumet kändes endå bäst!
Tacksam för svar !
slår du inte in kåden så skall fotolegitimation visas upp i samband med kortköpet, dock kanske inte alla är så nogräknade med detta, spec. inte på mindre belopp.
sen om kortet är spärrat så kan man ju göra ett offline köp, borde väl bara vara att avmagnetisera kortet, men även i detta fall så ska ju leg krävas för att man ska få handla, men återigen, många slarvar nog med detta..