2023-07-19, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Jodå; det fanns kokain, morfin, cannabis samt en uppsjö andra preparat och tinkturer det experimenterades friskt med vid tiden, både medicinskt och rekreationellt. När jag läste om boken för några år sedan stod det klart för mig att den skildrar just narkotikamissbruk.

Nja, den skildrar nog en fiktionell substans men författaren kan ha inspirerats till den av hur vissa påverkas av alkohol och droger.

Likheterna med just alkohol är lite för många i hur en del beter sig under rus. Fast som jag skrev troligen en fiktiv substans ändå då den har effekter lite utöver vad alkohol och de flesta droger kan orsaka.
Citera
2023-07-20, 11:59
Moderator
Maviels avatar
Sammanfogat 2 trådar där det fanns mycket svar i den äldre tråden som troligen är av intresse för trådstartaren.

/Moderator
Citera
2025-12-16, 00:19
Avslutad
AI om Dr Jekyll märkliga blandning;
Dr. Jekyll drack en magisk trolldryck (ett "serum") som han själv hade framställt, vilken separerade det goda och det onda i hans personlighet, så att han kunde förvandlas till sitt onda alter ego, Mr. Hyde. Drycken fick honom att uppleva frihet från sociala begränsningar, men blev beroendeframkallande och han tappade till slut kontrollen.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in