2001-06-03, 16:07
Hej!

Eftersom olika religioner är ett komplext ämne, vore det inte på sin plats att någon/några kunniga kort skriver för/emot om olika religioner som en slags sammanfattning? Jag vill då se nån slags sammanställning med det man vanligvist förknippar med en religion för/emot.

Exempel:

Satanism:

Argument från förespråkarna: En fri religion, kritisk tänkande osv.

Argument mot: Dom offrar barn till djävulen!

Genom att göra det kanske vi kan ta död på dom värsta myterna och samtidigt kanske det positiva i sammanhangen kan göra att folk lättare kan hitta en religion som passar dom. Det ger en slags överblick som annars är svår att få.
Citera
2001-06-14, 01:36
Medlem
Olika religioner - för eller emot!

Försök att logiskt resonera dig fram till vilken religion som är bäst. Det funkar inte va. Det handlar om tro och samhörighet. En del svenskar väljer nån asiatisk reinkarnation, en del väljer att bli ambassadörer för Sirius, en del väljer en sekterisktisk kristendom.
Jag tror att det handlar om hur trygg du är i dig själv. Varför skulle jag byta bort min kristendom? Jo det kan jag göra men i sådana fall mot ateism, inte nästa bluff?
Jag är dock inte så bensäker att jag skulle kunna säga: "Om du finns Gud, ta min själ och plåga den i all evenerlighet", oavsett vilken religon jag skulle tillhöra.

Så: "stick to where you belong"!

Nedan följer en liten sång att hjälpa dig på vägen:

God is a concept
By which we measure
Our pain
I'll say it again
God is a concept
By which we measure
Our pain
I don't believe in magic
I don't believe in I-ching
I don't believe in Bible
I don't believe in tarot
I don't believe in Hitler
I don't believe in Jesus
I don't believe in Kennedy
I don't believe in Buddha
I don't believe in Mantra
I don't believe in Gita
I don't believe in Yoga
I don't believe in kings
I don't believe in Elvis
I don't believe in Zimmerman
I don't believe in Beatles
I just believe in me
Yoko and me
And that's reality

The dream is over
What can I say?
The dream is over
Yesterday
I was the Dreamweaver
But now I'm reborn
I was the Walrus
But now I'm John
And so dear friends
You'll just have to carry on
The dream is over
Citera
2001-06-19, 13:36

Satanism.

För: ger intrycket av att vara en "fri religion"

mot: upprepar egentligen vardagssanningar och banaliteter, självklarheter, men stoppar in ordet "satan" här och var
ex: "Satanisten vill följa sin ene vilja och inte leva i en livslögn! Satanisten vill leva sitt liv som han vill och inte behöva tänka på livet efter detta!"

Citera
2001-07-29, 22:32
äldre konto (old)
Ej medlem

Jag är imot
Citera
2001-08-10, 00:25

Jag tror att gud finns. Jag har mött han flera gånger. Han såg ut ungefär som Sivert Öholm.
Citera
2001-08-19, 12:47
Medlem

ha ha ha ha ha ha ha
Citera
2001-09-05, 17:31

Jag snacka med Satan härom dan.. Alf Svensson kallar han sig här på jorden..

Imbecillerna: Dom allra flesta människor som lever som människor är ganska sataniska, men det betyder inte att alla människor är satanister, absolut inte! Att vi "stoppar in Satan lite här o var" är en direkt lögn. Om du skulle prata med en seriös satanist kanske din bild skulle ändras.
Citera
2001-09-11, 14:17
äldre konto (old)
Ej medlem

är det inte så att satanisterna egentligen mer kan liknas med ateister? tog dom inte namnet satanister bara för att retas med andra religoner, och då främst kristendomen... är det inte också därför som dom har det uppochnedvända korset som symbol... eller har jag bara fått för mig det?
Citera
2001-12-03, 20:08
Medlem

en dag när jag kom hem från skolan så va min katt bamse borta. När jag letade efter han på ute gården så hörde jag min skumma granne hålla på med sina satanistiska böner. Jag knackade på hanns dörr o han öppnade. Han hade blod runt hela munnen o han ´bad mej komma in. När jag kom in i hanns vardagsrum så såg jag att Bamse va helt slaktad han for omkring i takflekten o blodet bara skvätte.
Jag började gråta o då sa min granne till mej att jag skulle va lugn och att det va min tur att träffa Herren snart.
Jag sprang hem o låste dörren.

Jag måste sluta skriva nu det e någon som flåsar mej i nacken det luktar inälvor.Jag kommer nog dö nu *faaan*
Citera
2002-01-14, 10:28
äldre konto (old)
Ej medlem

Har du ingen mer kat? Jag är fortfarande hungrig...
Citera
2002-03-25, 01:09

kat... det e väl en drog:)
dessutom e "stick to where you belong" det dummaste jag hört på länge... till varje fråga finns en följdfråga och där kommer livsåskådningen in... jag menar... vart hör man hemma? Är det bra att hålla sig till det om man vet vart det är? Är det överhuvudtaget bra att höra hemma i ett fack?
Citera
2002-04-07, 21:57

det år bara religösa fåntrattar som tror på
satan det är så att satan uppfanns av
prällar om gud är god måste det finnas någon
som är ond alltså om du inte tror på
gud så tror du inte på satan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto