Flashback bygger pepparkakshus!
2008-03-16, 00:55
Medlem
Jag har försökt att få en dator att starta via nätverket men dessvärre inte lyckats...

Jag har två datorer, en nyare lite nyare och en äldre, som jag har försökt med.

jag har Kollat att sladdarna sitter i på den äldre datorn (Wake-on-LAN cable), på den nyare datorn är nätverkskortet itegrerat i moderkortet och näverkskorten lyser även fast datorn är avstängd

I bios har jag ställt "Wake on lan" på "Enable"

Laddat ned program som ska sända "the magic package" och konfigurerat det (rätt mac adress osv.)

Har även testat inställningar i windows som t.ex. "allow this device to wake the computer" på nätverkskortet.

hittills har jag bara lyckats få datorerna att vakna från "vänteläge" inte från att de har varit helt avstängda, har jag missuppfattat allting eller går det att starta en avstängd dator via nätverket? har arbetat ett tag med olika inställningar både i winows och bios men inte lyckats...
Citera
2008-03-16, 01:24
Medlem
DeGes avatar
som jag förstått så är det just så mkt det går att göra med wake on lan.

The general process of waking a computer up remotely over a network connection can be explained thus:
The target computer is shut down (Sleeping, Hibernating or Soft Off, i.e. acpi state G1 or G2), with power reserved for the network card
Citera
2008-03-16, 02:40
Medlem
jo, efter lite experimenterande ser jag att det säkert är så, kan starta en dator som är i hibernating-läge (vilket jag trodde var att datorn var anvstängd helt och minnet var sparat på hårddisken), men det leder ju genast till att man vill sätta dator i ett sådant läge läge utan att spara ner minnet på hårddisken, så att den bootar windows som vanligt efter att ha vaknat, är detta "soft off"-läge?
Citera
2008-03-16, 09:21
Medlem
DeGes avatar
Här har du beskrivningar på dessa funktioner,http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Configuration_and_Power_Interface#Global_ states
G2 är det du funderar på.
Citera
2008-03-16, 12:22
Medlem
Jag hade ett helvete att få ordning på WOL-funktionerna i mitt lilla nätverk hemma tills jag hittade ett program som heter PowerOff. Det funkar hur bra som helst för mig.

http://users.pandora.be/jbosman/poweroff/poweroff.htm
Citera
2008-03-16, 14:37
Medlem
tack för hjälpen, har lyckats med att sätta datorn i olika acpi lägen nu och få datorn att vakna, men inte G2, går det att göra från windows? jag kan bara välja mellan Sleep (S1 eller S3 beroende på vad jag väljer i bios), Hibernation (S4), och shut down (G3).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in