Flashback bygger pepparkakshus!
2008-03-14, 18:37
Medlem
Hittade en webcam liggandes hemma som jag fick från PC tidningen i sommras, oom jag inte missminner mig så fick jag ingen skiva med drivrutiner.
Det finns inga namn på tillverkare eller nånting som kan identifera kameran och windows själv hittar inga drivrutiner heller....
Har någon några förslag på hur man kan göra för att få liv i den?
Tack på förhand.
Mvh.
H
Senast redigerad av Hoodie_1 2008-03-14 kl. 19:15.
Citera
2008-03-14, 18:49
Medlem
kvints avatar
Är det USB? I så fall vad händer om du kopplar in den i datorn? Kan hända att Windows känner igen den och installerar grundläggande drivrutiner automatiskt.
Citera
2008-03-14, 18:54
Medlem
Det är usb 2.0, men windows hittar inte drivrutinen, det står att drivrutiner hittades inte...
När jag kollar i enhetshanteraren så står det USB 2.0 Webcam och en står gul frågetecken...iriterande som fan!
Citera
2008-03-14, 19:28
Medlem
Om du går in i enhetshanteraren så kan du få fram enhetsid och via den vägen få fram vilka drivrutinmer du ska ha. detta förutsätter att su har WinXP SP2 eller senare.

Högerklicka på "Den här datorn/Dator" -> "Hantera" -> "Enhetshanteraren" -> Öppna upp "Egenskaper" för enheten -> Gå till fliken "Information" -> Välj "Maskinvaru-ID" i rullisten.

Sök på det som står under "Maskinvaru-ID" på t.ex. Google.

Maskinvaru-ID't brukar se ut ungefär så här "PCI\VEN_10DE&DEV_00F9" eller liknande, oftast brukar det vara längre än så.

Hittar du inget kan du posta "Maskinvaru-ID" här så kan jag försöka hjälpa till.

//zekel
Citera
2008-03-14, 22:07
Medlem
Du e min hjälte!

Jag fick fram maskinvaru ID, faktiskt fanns det 2 stycken.
usb\vid_17a1&pid_0128&rev_0100
usb\vid_17a1&pid_0128&rev_0100&Rev_0100
Lyckades dock inte få fram nånting vettigt...
skulle lovorda till resten av livet om du skulle hitta den!
Citera
2008-03-14, 23:04
Medlem
Hittar inte mycket nyttigt jag heller måste jag erkänna. verkar som att den är tillverkad av nåt företag som heter "tascorp".

dock så verkar deras sida ligga nere... http://www.tascorp.com.tw/

återkommmer om jag hittar någe mer.

//zekel
Citera
2008-05-24, 12:46
Medlem
Om det fortfarande är aktuellt (eller om någon annan råkar behöva det) så var jag ute efter samma sak, och googlade runt en stund. Hittade ett franskt forum där de diskuterade den webcamen och där hade en person laggt upp hela installationsfilen från skivan på http://www.4shared.com/file/43985259/c3d6e4a6/Jpeg_usb2_0_webcam_Setup.html
Tankade den och installerade, fungerade perfekt.

Hoppas det hjälper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in