Citat:
Ursprungligen postat av Bensimon
Skulle vilja Komma med ett påstående jag starkt tror på. Duktiga musiker, riktigt duktiga musiker, Som har hållt på med det de håller på med väldigt länge och mycket, finner nog det inte speciellt "komplicerat" att komponera musik i den genre de nu håller eller har hållt på med. Därför tycker jag frågan är luddig. Är det meningen att det ska vara svårt för någon som inte hållt på med musik alls?
Hur som helst, det finns väldigt mycket komplicerad musik. Som Jazzmusiker kan jag inte undgå att säga jazz, då det kräver en väldig känsla och personlighet för att det ska låta bra. Ingen kan få det att låta likadant som en annan, samma person kan inte få det att låta likadant från gång till gång heller.
Men när det kommer till komposition, är jag kaxig och idiotisk nog att säga att jag tycker det är ganska "lätt". Men det har ju tillkommit många många timmar av träning och dåliga kompositioner. Numer leker jag fram musik på de undermedvetna "grunder och regler" man har lärt sig. Jag tror och tycker att det fungerar på samma sätt i de flesta genrer.
Först tänkte jag komma med ett låångt argument, men jag nöjer mig med det korta.
Bra musik är lika svårt att skapa vilken genre det är rör.