2010-07-31, 04:07
Medlem
Idiotpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisque
word.

Har vi inte kommit överens om att det är oavgjort förresten?

Hahaha jo, personligen kommer jag alltid anse att det är oavgjort och rent av onödigt att försöka kröna en genre.
Citera
2010-07-31, 10:04
Medlem
Rhythmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lodis kaninen
Gammal hederlig wien-klassesism är iten att leka med. Annars är väl nutidens jazz lite småkomplecerad den med.

Jag tycker att Wien-klassesismen är gämförelsevis enkel med t.ex. Barocken, eller ännu värre, Riktigt New York Joplin-style Piano Ragtime.Helvette vad det är jobbigt.
Citera
2010-08-01, 03:13
Medlem
Skulle vilja Komma med ett påstående jag starkt tror på. Duktiga musiker, riktigt duktiga musiker, Som har hållt på med det de håller på med väldigt länge och mycket, finner nog det inte speciellt "komplicerat" att komponera musik i den genre de nu håller eller har hållt på med. Därför tycker jag frågan är luddig. Är det meningen att det ska vara svårt för någon som inte hållt på med musik alls?

Hur som helst, det finns väldigt mycket komplicerad musik. Som Jazzmusiker kan jag inte undgå att säga jazz, då det kräver en väldig känsla och personlighet för att det ska låta bra. Ingen kan få det att låta likadant som en annan, samma person kan inte få det att låta likadant från gång till gång heller.

Men när det kommer till komposition, är jag kaxig och idiotisk nog att säga att jag tycker det är ganska "lätt". Men det har ju tillkommit många många timmar av träning och dåliga kompositioner. Numer leker jag fram musik på de undermedvetna "grunder och regler" man har lärt sig. Jag tror och tycker att det fungerar på samma sätt i de flesta genrer.
Citera
2010-08-01, 04:04
Medlem
Nisques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bensimon
Skulle vilja Komma med ett påstående jag starkt tror på. Duktiga musiker, riktigt duktiga musiker, Som har hållt på med det de håller på med väldigt länge och mycket, finner nog det inte speciellt "komplicerat" att komponera musik i den genre de nu håller eller har hållt på med. Därför tycker jag frågan är luddig. Är det meningen att det ska vara svårt för någon som inte hållt på med musik alls?

Hur som helst, det finns väldigt mycket komplicerad musik. Som Jazzmusiker kan jag inte undgå att säga jazz, då det kräver en väldig känsla och personlighet för att det ska låta bra. Ingen kan få det att låta likadant som en annan, samma person kan inte få det att låta likadant från gång till gång heller.

Men när det kommer till komposition, är jag kaxig och idiotisk nog att säga att jag tycker det är ganska "lätt". Men det har ju tillkommit många många timmar av träning och dåliga kompositioner. Numer leker jag fram musik på de undermedvetna "grunder och regler" man har lärt sig. Jag tror och tycker att det fungerar på samma sätt i de flesta genrer.

Först tänkte jag komma med ett låångt argument, men jag nöjer mig med det korta.
Bra musik är lika svårt att skapa vilken genre det är rör.
Citera
2010-08-02, 20:52
Medlem
Fast det beror ju på om man ser den tid man spenderat att lära sig som lätt eller svår.
De flesta proffs-musiker jag träffat och jobbat med som har uttalat sig inom detta, säger att de har kul med musikskrivandet, leker fram det på känn helt enkelt. Jag kan inte tänka mig dem sitta och torka svett av ansträngning. Visserligen kan man ju bli ansträngd när det är riktigt jävla skitkul och tiden inte räcker till för de idéer man får, men jag skulle inte direkt kalla det "svårt".
Citera
2010-08-03, 23:19
Medlem
psi807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bensimon
Fast det beror ju på om man ser den tid man spenderat att lära sig som lätt eller svår.
De flesta proffs-musiker jag träffat och jobbat med som har uttalat sig inom detta, säger att de har kul med musikskrivandet, leker fram det på känn helt enkelt. Jag kan inte tänka mig dem sitta och torka svett av ansträngning. Visserligen kan man ju bli ansträngd när det är riktigt jävla skitkul och tiden inte räcker till för de idéer man får, men jag skulle inte direkt kalla det "svårt".
Om man av ena eller andra anledningen jobbar under tidspress kan det både vara ansträngande och frustrerande. Så är det väl med det mesta förvisso, men...
Citera
2010-08-04, 13:21
Medlem
kuzikans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brenke
Allt som kräver sång. Kan du inte sjunga spelar det ingen roll hur mycket du övar det låter ändå kasst.

Booker T & The MG's?
Leo Kottke?
Buckethead?
Jeff Beck?

osv osv osv
Citera
2010-08-05, 00:15
Medlem
Chilippos avatar
Musik handlar i grund och botten om konsten att beskriva känslor, musik är därmed väldigt personligt då alla uppfattar ett musikstycke olika. Och bevisligen så behöver musik inte heller vara "svårt" eller "komplext" skapat för att det skall uppfattas som "bra musik", med andra ord så kan man inte definiera "bra musik", annat än att det är upp till lyssnaren själv att bedöma.

Så vad är då talang?
Jag skulle vilja säga att det finns olika sorters talanger. En sorts talang skulle vara att kunna beskriva sin egna musik till så många som möjligt, ett bra exempel är Lady Gaga. En annan sorts "fysisk talang" som bara Opera sångare besitter. En real-time Jazz improvisation som aldrig låter detsamma. Kanske ett stycke Death Metal som fyller lyssnaren med djävulsk energi så att han bara knockar ner första bästa i moshpitten. Eller en tung House-beat som får hela klubben att slänga sig på dansgolvet.

Som ni säkert ser så kan listan gå mot oändligheten vilket också är det fina med Musik.

Givetvis så är inte heller alla pianister lika begåvade, men likt förbaskat så finns det musikaliska genier inom varje genre. Så därför går det inte heller att göra en generell bedömning om vilken genre som kräver mest "talang", rättare sagt så är det inte någon av er som besitter den kunskapen för att kunna dra den slutsatsen, för då man måste kunna "känna" och "förstå" all musik som har skapats, vilket ni kanske tror att ni gör. Så det jag ser i denna tråd är okunskap, eller elitister som självutnämner sig till de största musikaliska genier som någonsin har existerat. Vilket är helt fullkomligt absurt.

"Music is music"
Citera
2010-08-05, 23:51
Medlem
Jag är väldigt trött på överpretentiöst folk som tror sig komma någon vart på "respektera musik, musik ska inte simpelt nånstans". Det kanske stämmer. Men musik ska enligt mig, vara kul. Det är kul! Varför anstränga sig och försöka skriva något man inte kan eller förstår sig på? Jag tycker det är kul att skriva musik, och gör det för att jag tycker det är kul. Inte för att försöka skriva någonting svårast möjligast, och istället inte komma någon vart.
Sen visst lär man sig otroligt mycket på att "imitera/härma" andra musiker, och musikstilar. Sen till slut skriver man sån musik väldigt bra. Men det ska fortfarande vara kul att skriva, och att lära sig.

Jag tycker alltså att man inte ska ha för höga krav på sig själv, och VERKLIGEN INTE sitta och försöka skriva någonting som ska vara helt perfekt. Då blir det inte perfekt, i alla fall inte för mig.
Citera
2010-08-07, 18:36
Medlem
Testa att komponera en symfoni, tror man behöver en del talang där
Citera
2010-08-07, 23:50
Medlem
Leckies avatar
Man leker sig fram, har man tur så får man fram en skön melodi och så utvecklar man den därefter.

Hur svårt är det att göra en simpel låt på tre ackord? Samma genom datorn.
Mycket beror på erfarenheten man har, lättare att göra mer avancerade låtar därefter.
Citera
2010-08-09, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av db3306
Testa att komponera en symfoni, tror man behöver en del talang där

Har testat! Grymt kul, sen vare sig det låter bra eller inte skiter jag fullständigt i!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in