Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-03-10, 17:28
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Nah ett troll är:

En person som går in i t.ex. ett kristet forum och skriver saker som att, Gud är skit och liknande sen finnns det en uppsjö av trolltekniker från väldigt raffinerade till endast dumheter.

Sen är troll generellt ointresserade av själva ämnet utan är mer för att provocera. Troll svarar sällan direkt på frågor heller utan försöker mindfucka den som försöker diskutera med trollet på ett vettigt sätt.

Båda har rätt, FB's def av troll är en avstängd person som återkommer. Det du beskriver är den mer vedertagna beskrivningen.
Citera
2008-03-10, 18:03
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Båda har rätt, FB's def av troll är en avstängd person som återkommer. Det du beskriver är den mer vedertagna beskrivningen.

Nu blir det ju jävligt OT, men
Varför i hela världen har man låtit det bli så?
Det är ju att tigga om missförstånd.
Antagligen är det lätt hänt att ord får en värdeförskjutning inom vissa grupper, men vore det inte smartare att försöka "rätta sig" efter omvärlden i detta fall?
Citera
2008-03-10, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nirp
Troll = Bannad användare som kommer tillbaka under nytt nick.
Smurf = Användares sekundära konto, tillåtet så länge man inte skriver i samma trådar med båda konton. Skulle så ske bannas båda, utan annonsering (tror jag).
Man får skriva i samma tråd, men inte citera sin smurf.

Right?!!
Citera
2008-03-10, 18:09
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konsensus
Man får skriva i samma tråd, men inte citera sin smurf.

Right?!!

man får inte diskutera med två olika konton i samma tråd. Tex så får du posta i "vilket låt är detta" tråden med flera olika användare men inte använda samma två användare till att "dubbelargumentera" mot en användare i I&I.
Citera
2008-03-10, 20:47
Medlem
jerkuss avatar
Men såhär då: om jag skulle t.ex hävda att jag är kungen, eller starta en tråd om mina resor till månen, då trollar jag väl också? D.v.s om jag ljuger för att verka ball eller för att bara ha kul och jävlas med folk.
Citera
2008-03-10, 22:53
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerkus
Men såhär då: om jag skulle t.ex hävda att jag är kungen, eller starta en tråd om mina resor till månen, då trollar jag väl också? D.v.s om jag ljuger för att verka ball eller för att bara ha kul och jävlas med folk.

Ja det är en form av trollning som idag inte är mot reglerna på FB även om riksken för KFK alltid finns där.
Citera
2008-03-11, 00:23
Medlem
Morientess avatar
Så moderatorerna vet alltid vilka användare som är samma person?

Detta känns givetvis lite otäckt då man kanske har ett konto där man är mer öppen med personuppgifter och ett "mörkare" konto där man vill vara mer anonym.
Senast redigerad av Morientes 2008-03-11 kl. 00:37.
Citera
2008-03-11, 00:29
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morientes

Detta känns givetvis lite otäckt då man kanske ha kan ett konto där man är mer öppen med personuppgifter och ett "mörkare" konto där man vill vara mer anonym.

Jag har ingen aning.
Citera
2008-03-11, 00:37
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Nu blir det ju jävligt OT, men
Varför i hela världen har man låtit det bli så?
Det är ju att tigga om missförstånd.
Antagligen är det lätt hänt att ord får en värdeförskjutning inom vissa grupper, men vore det inte smartare att försöka "rätta sig" efter omvärlden i detta fall?

Det där är nåt jag alltid undrat...varför har just FB en helt egen definition på troll?
Är inte det rent ut sagt jävligt dumt?
Citera
2008-03-11, 00:40
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morientes

Detta känns givetvis lite otäckt då man kanske ha kan ett konto där man är mer öppen med personuppgifter och ett "mörkare" konto där man vill vara mer anonym.
Dom moderatorer som kan se ip-nummer (vilka är ett fåtal, enligt admins tidigare ord) kan med hjälp av inbyggda funktioner i vBulletin leta efter konton som använder sig av samma ip-nummer. Det är automatiserat och är ingenting som Flashback är ensamma om. Skulle man manuellt få sitta och jämföra ip-nummer med 100.000+ konton skulle nog inte många troll bli avslöjade.

Att några 'vet' vem man är får man leva med och välja själv ifall man vill lita på - har man registrerat sig någonstans har man de facto valt att offentliggöra sitt nummer till minst en administratör. Nu råkar anonymiteten var ofantligt mycket högre prioriterad på Flashback än många andra ställen, vilket är skönt, och därmed måste vi helt enkelt lita på att det inte sprids eller kopplas samman för humors skull på något vis.
Citera
2008-03-11, 00:42
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Det där är nåt jag alltid undrat...varför har just FB en helt egen definition på troll?
Är inte det rent ut sagt jävligt dumt?
Varför inte? En tradition som börjar lite lätt blir snart ett faktum och svårt att ändra på. Om du eller någon nu stör sig så mycket på det, kom på en bättre benämning och börja predika.
Citera
2008-03-11, 01:51
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Varför inte? En tradition som börjar lite lätt blir snart ett faktum och svårt att ändra på. Om du eller någon nu stör sig så mycket på det, kom på en bättre benämning och börja predika.

För att det är som upplagt för missförstånd iom att det är ett så pass vedertaget begrepp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in