2008-03-08, 18:55
Bannlyst
hoppas inte alla är ute o förfestar såhär dags.
märkte för ett tag sen att min stationära nyinskaffade burk (beggad av vän) hängde sig vid uppstart.
den gjorde det någon enstaka gång tidigare men det var bara att trycka på resetknappen och så gick det.

nu stannar den dock när den listar alla devices, precis efter loggan för datorn visats.
understrecket blinkar som vanligt men datorn laddar inte längre än till dit.

att notera är väl att jag fick den utan nätaggregat, varpå jag hade ett gammalt här hemma som jag slängde i, men det har fungerat i 3 dagar nu.

förslag, tips?

(ja, jag kommer in i bios, men vet inte riktigt vad jag ska göra där?)

edit: orelevant med själva inlägget i sig, men tänkte att det kanske skulle legat i hårdvara istället, då jag tvivlar på att det är mitt windows xp som orsakar ovanstående.
Senast redigerad av folkoel 2008-03-08 kl. 19:38.
Citera
2008-03-17, 15:52
Bannlyst
bumpar tråden lite.
saker o ting löste sig, sålänge jag inte har min usbhub ikopplad.
kör jag devicen ikopplade separat så fungerar det, men när hubben är ikopplad från start så blir det som tidigare inlägg.

märkte även häromdagen när jag skulle koppla i cdromen att då uppstår samma problem.
känns som att det inte bör vara nätaggregatet då den ändå är på 250w, dock redigt gammalt..
och det enda som är inkopplad till den är en hårddisk..

vad kan vara fel?
kan det vara så att den inte vill iomed att fyrpins-kontakten som enligt moderkortet är "pwr_fan" inte finns på agget och därmed inte är ikopplad?
Citera
2008-03-17, 17:29
Medlem
Slash4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folkoel
bumpar tråden lite.
saker o ting löste sig, sålänge jag inte har min usbhub ikopplad.
kör jag devicen ikopplade separat så fungerar det, men när hubben är ikopplad från start så blir det som tidigare inlägg.

märkte även häromdagen när jag skulle koppla i cdromen att då uppstår samma problem.
känns som att det inte bör vara nätaggregatet då den ändå är på 250w, dock redigt gammalt..
och det enda som är inkopplad till den är en hårddisk..

vad kan vara fel?
kan det vara så att den inte vill iomed att fyrpins-kontakten som enligt moderkortet är "pwr_fan" inte finns på agget och därmed inte är ikopplad?

om det inte finns någon kontakt till pwr_fan så är det inbyggt i nätaggregatet. Vet inte riktigt varför de gjorde så på vissa aggregat, alltså att de lät moderkortet starta igång fläkten till aggregatet.

Om du vill vara säker kan du ju kolla ifall fläkten går igång eller inte. Förmodligen skulle väl datorn krascha oftare på grund av överhettning, men i alla fall.

Något som jag däremot reagerade på var 250w. I mina öron låter det lite litet. Men det beror ju på vad du/han har i lådan.
Citera
2008-03-17, 17:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Slash4
om det inte finns någon kontakt till pwr_fan så är det inbyggt i nätaggregatet. Vet inte riktigt varför de gjorde så på vissa aggregat, alltså att de lät moderkortet starta igång fläkten till aggregatet.

Om du vill vara säker kan du ju kolla ifall fläkten går igång eller inte. Förmodligen skulle väl datorn krascha oftare på grund av överhettning, men i alla fall.

Något som jag däremot reagerade på var 250w. I mina öron låter det lite litet. Men det beror ju på vad du/han har i lådan.

då jag kopplade in nätaggregatet och såg att det inte fanns någon "pwr_fan"-kontakt så testade jag nervöst, och hade lådan öppen för att se vad som gick igång och inte - varpå allting snurrade, så såsett funkar det.

ja, överhettningen har slagit mig också, men tempen är "normal" och datorn står på i flera dagar utan att nånting verkar ta stryk (peppar peppar).

250w är ju lite lite ja, men det enda som är ikopplad är EN hårddisk samt min 500gb extern som för övrigt har egen strömkälla. resten är bara tangentbord, mus, skärm, ljud, svideo samt nätverkskabel. och strömkabel givetvis.
så jag tycker ändå att den bör kunna dra det lilla som ändå finns?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in