Citat:
Ursprungligen postat av Huer
Är det någon annan en mig som har märkt att när man inte ställer väckarklockan så känns det som det blir en signal till ens undermedvetna att man kan ta det lugnt och sova gott. Medans dom gångerna när jag ställt klockan kan jag vakna flera gånger under en natt och undra vad klockan är och drömma om klockan och må jäkligt dåligt under själva natten.
Förstör väckarklockan ens nattsömn?
Jepp, märkte det för några månader sen... bättre sent än aldrig liksom. Nuförtiden har jag min väckarklocka vänd så att jag inte kan se vad klockan är från sängen, vilket gör att man i lugn och ro kan sova utan att behöva oroa sig för att man vaknar mitt i natten. Brukade vakna på nätterna för att kolla klockan så att man vet hur mycket tid man har på sig att sova tills man ska upp på riktigt.
Så ett tips till dig och även till andra är att försöka vända klockan ifrån er så att man inte kan se den eller nå den (!). Första veckorna kommer det nog kännas jobbigt då man har lite "kontrollbehov" att veta klockan, men med tiden lär man sig lita på sin klocka och då kan man i lugn och ro lägga sig på natten, för att sen veta att man kommer vakna på morgonen och har sovit gott.
(Talar bara enbart från egna erfarenheter. Men intressant att höra ifall folk har haft liknande erfarenheter?)