Bägge två håller på med överskattat dravel som "inne"-människor låtsas att dom förstår och tycker om för att verka kulturella.
Att dom får betalt för skiten visar ju bara att det är något fel med det här landet...
Jag är inte precis nån innemänniska, men jag låtsas ingenting. Somligt tycker jag är oerhört bra, annat svårt att förstå. Men är du nåt sanningsvittne? Du som indirekt själv säger att du inte förstår. Jävligt trovärdigt... Dessutom, vad har landet Sverige med detta att göra, om att en del gillar poeter?
Bägge två håller på med överskattat dravel som "inne"-människor låtsas att dom förstår och tycker om för att verka kulturella.
Att dom får betalt för skiten visar ju bara att det är något fel med det här landet...
Well. Utan att gå in på detaler så är, eller ska säga, har jag varit lite småbekant/tjenis med Bob, vi umgicks i samma kretsar, gemensamma vänner osv så sprang in i varandra titt som tätt.
Och trots att jag inte är ett fan av estradpoesi grejen och allt detdär teatraliska så kan man faktiskt inte anklaga honom för att vara posör eller "inne" för den delen heller. Han har faktiskt alltid brunnit stenhårt för sin grej, fått ta oändligt mycket skit och levt på bråkdelar av existensminimum bara för att kunna skriva obehindrat. Du måste förstå att han inte blev kändis över en natt precis...
Och det är lite orättvist att jämföra honom med Bruno K som nån annan här gjorde. Man får se till vilken målgrupp han vänder sig. Minns första gångerna jag såg bob uppträda, (år 2000 eller ngt) och blev riktigt tagen av det han gjorde. Det är ju också jävligt lätt att dissa bob, han lämnar liksom öppet mål, och om nån skulle fråga mig om litteraturintresset skulle jag naturligtvis inte nämna honom för det goda anseendes skull..
Vi behöver u dock några sköna rikspoeter, och även om vi inte gillar deras form är det ju ett fint tillskott till samhällsbilden.
Några rader från boken Gunnar.. då denna gamle arbetare är ute på date med dagisfröken Anna.. Gunnars självhat och djupa tankar. Läs den..
"Jag har mött en annan människa. Det kan ingen ta ifrån mig. Nu är det gjort. Nu har vi trätt in i varandras historier. In i varandras doftfält. Börjat luktat på varandra och förr eller senare kommer vi väl lukta något hos den andra som stinker och det är väl då själva prövningen kommer.
I bästa fall
I värre fall kommer vi inte komma ens så långt.
Sitta kvar på våra stolar och nöja oss med det.
Ibland kanske det är så, att man försöker bara för att kunna säga att man försökte.
Snarare än att man försöker för att verkligen lyckas. Att man är en liten smitare.
En smitare från sin egen lycka."
Tajmingen, musiken, allt. Till exempel det här partiet:
"America I used to be a communist when I was a kid and I'm not sorry.
I smoke marijuana every chance I get."
som i Bob Hanssons låt är:
"När jag var liten var jag på kollo för dig skull, Sverige
det var för jävligt, alla slog mig."
Hela Bob Hanssons text:
Sverige, jag andas in fönster i min hjärna
för din skull så gurglar jag med magen
Sverige, jag anstränger mig
Jag bygger sandslott för din skull
ringer upp de gamla människorna och låtsas att jag kommit fel
bara för att de ska ha någon att prata med
Sverige
jag vet inte hur många gånger
jag har haft oralsex bara för
att det ska bli lite bättre
stämning i det här
landet
Sverige, Sverige, fosterland
kom hit och kramas
kom hit och kramas, kom och kramas, Sverige
När jag var liten var jag på kollo för dig skull, Sverige
det var för jävligt, alla slog mig.
Jag grät på kvällarna och ville hem Då sa du att
jag redan var hemma! Tänk om jag inte var det, om du hade fel,
om jag fortfarande inte är helhemma, och inte du heller, Sverige
Hur du har mardrömmar att alla andra, de stora
länderna står och pekar finger åt dig
och du har inga byxor på dig
och din snopp är blek och nordisk och så himla liten och de skrattar så himla jättehögt
De borde sluta med det!
kom hit och kramas, kom och krama mig
Sverige, Sverige, Sverige, fosterland
kom, kom hit och kramas, Sverige
Jag tror att jag behöver någon
jag tror det är dig jag behöver
jag har hört att gammal kärlek inte rostar
och inte ny kärlek heller
att det är helt andra grejer än kärlek som rostar
som gamla ölburkar, cykelekrar och handgranatssplitter
men aldrig kärlek
kärlek rostar aldrig
du borde ha lärt dig vid det här laget, Sverige
och jag vet inte
hur många gånger som jag haft oralsex
bara för att det ska bli lite bättre
stämning i det här landet
så
så Sverige, Sverige, fosterland
kom, kom hit och kramas, kom hit och kramas, Sverige, Sverige, Sverige, fosterland
Bob Hansson är en nästan osannolikt talanglös individ, allting han någonsin gjort är plagiat. "Att vilja men inte kunna" är hans hopplösa lott här i livet.