2008-03-02, 17:40
Medlem
Fick när jag fyllde 18 år för ett halvår sedan lite mer än 40 000 kronor i fonder av min mamma... Nu är pengarna värda ungefär 38 000. Min mamma ville ta något säkert alternativ så hon lade alla pengar i SEBs sverigefond. Hade hon lagt det i ungefär vilken annan fond som helst hade det varit värt liite mer.. Alltså vill jag omplacera mina pengar.

Jag har alltså ungefär 38 000 kronor i SEB till förfogande, hur ska jag göra för att det ska växa så mycket som möjligt på säg 3-5 år?

Och ja, jag är nybörjade på sånt här så allt ni berättar är av värde!
Citera
2008-03-02, 18:16
Medlem
KingOfMoons avatar
1: Sälj ALLA fonder.

2: Köp 4 - 5 aktieböcker. (någon som berör aktier lite mer allmänt, någon om teknisk analys, någon om fundamental analys och kanske någon om "money managment")

3: Läs ALLA nogrant

4: Investera direkt i aktier istället.

Senast redigerad av KingOfMoon 2008-03-02 kl. 18:19.
Citera
2008-03-02, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingOfMoon
1: Sälj ALLA fonder.

2: Köp 4 - 5 aktieböcker. (någon som berör aktier lite mer allmänt, någon om teknisk analys, någon om fundamental analys och kanske någon om "money managment")

3: Läs ALLA nogrant

4: Investera direkt i aktier istället.

Haha, okej! Vad är fördelen med aktier över fonder då?
Citera
2008-03-02, 18:36
Medlem
KingOfMoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgam
Haha, okej! Vad är fördelen med aktier över fonder då?

1: DU har FULL kontroll på vilka aktier dom du investerar i.

2: INGA avgifter (kan äta upp MASSOR av vinsten annars (speciellt med "ränta-på-ränta"-effekt))
Citera
2008-03-02, 18:38
Medlem
Pjuuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingOfMoon
2: INGA avgifter (kan äta upp MASSOR av vinsten annars (speciellt med "ränta-på-ränta"-effekt))

Liten fråga: Aktier har väl visst en avgift i form av courtage? Är inte så insatt, rätta mig om jag har fel.
Citera
2008-03-02, 18:53
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgam
Fick när jag fyllde 18 år för ett halvår sedan lite mer än 40 000 kronor i fonder av min mamma... Nu är pengarna värda ungefär 38 000. Min mamma ville ta något säkert alternativ så hon lade alla pengar i SEBs sverigefond. Hade hon lagt det i ungefär vilken annan fond som helst hade det varit värt liite mer.. Alltså vill jag omplacera mina pengar.

Jag har alltså ungefär 38 000 kronor i SEB till förfogande, hur ska jag göra för att det ska växa så mycket som möjligt på säg 3-5 år?

Och ja, jag är nybörjade på sånt här så allt ni berättar är av värde!

Beroende på hur dina övriga tillgångar ser ut hade jag gjort en lämplig fördelning mellan en räntefond med låg avgift och aktiefonder med en bred global spridning. 3-5 år är inte en lång tidsperiod så mycket kan hända under den tiden. I den ålder kan det vara bra att inte spekulera för mycket, du har studier, och/eller köp av bostad, bil (eller whatever) inom din uppgivna tidsperiod och hade jag varit i din situation hade jag valt en relativt försiktig väg.

Fördelen med aktiefonder är att du kan skapa en en bra riskspridning med 38000 kronor. Då menar jag att du kan ha olika fonder som placerar pengar inom olika brancher, regioner och länder. På så sätt minskar du den företags- och landspecifika risken.

För den summa vi pratar om tycker jag inte aktier är ett bra alternativ. Du kommer inte att uppnå en bra riskspridning och kostnaden för köp av aktierna kommer heller inte att vara speciellt låg (även om kostnaden per köp och försäljning är lägst 9 kr, som hos aktiespar.se). Dessutom anser jag att 3-5 år är en för kort tidsperiod för att spekulera i aktier.

Jag hade heller inte använt mig av SEB, utan hade öppnat en depå hos någon av de etablerade Internetmäklarna. Skälet till det är att dessa har ett större utbud av fonder i sitt utbud än vad SEB har.

Är du villig att ta en hög risk ska du satsa på en större andel aktiefonder än räntefond. Är du mindre riskvillig ska du naturligtvis göra tvärtom.
Citera
2008-03-02, 19:01
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjuud
Liten fråga: Aktier har väl visst en avgift i form av courtage? Är inte så insatt, rätta mig om jag har fel.

Absolut, courtaget varierat och kan vara så lågt som 0,15 %, men lägst 9 kr upp till 89 kronor per transaktion. Aktier har ingen förvaltningsavgift.

Fonder är lite mer knepigt då dessa kan ha både en köp- och en säljavgift. Dessutom har "alla" fonder en förvaltningsavgift som brukar, om jag får generalisera lite, ligga på 0,5 - 2 %.
Citera
2008-03-02, 19:07
Medlem
Att ta med i beräkning är väl ävne hur mkt vinst som realiseras vid eventuell försäljning av befintlig fond. Det jag menar är att man kanske inte ska sälja bara för säljandets skull om det är 30tkr vinst.

Men ett mål är såklart att fasa över dom till Avanza eller liknande aktör där valmöjligheterna är desto bredare. Om det sedan sker i form av vanlig depå eller KF är beror ju lite på hur strategin ser ut... Ska man köpa och sälja mycket kan ju KF vara mycket vettigt. Medans en indexfond som inte ska realiseras jättesnart kanske mår bäst av en vanlig depå utan årlig schablonskatt.

Vad gäller placeringarna som sådana ska jag inte säga något.
Citera
2008-03-02, 19:21
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psike
Att ta med i beräkning är väl ävne hur mkt vinst som realiseras vid eventuell försäljning av befintlig fond. Det jag menar är att man kanske inte ska sälja bara för säljandets skull om det är 30tkr vinst.

Men ett mål är såklart att fasa över dom till Avanza eller liknande aktör där valmöjligheterna är desto bredare. Om det sedan sker i form av vanlig depå eller KF är beror ju lite på hur strategin ser ut... Ska man köpa och sälja mycket kan ju KF vara mycket vettigt. Medans en indexfond som inte ska realiseras jättesnart kanske mår bäst av en vanlig depå utan årlig schablonskatt.

Vad gäller placeringarna som sådana ska jag inte säga något.

Så sant, jag läste lite slarvigt och insåg inte att TS hade fått fonder. Har hans mamma/föräldrar sparat sen han var liten kan det som du säger vara en dum affär att sälja av fonden, beskatta vinsten, investera på nytt och gå miste om ränta-på-räntaeffekten!

Som jag uppfattar det är TS 18 år och nybörjare. Då hade jag inte rekomenderat en KF, för att göra många transaktioner krävs, tycker jag, erfarenhet och en längre tidshorisont.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in