Citat:
Ursprungligen postat av Asgam
Fick när jag fyllde 18 år för ett halvår sedan lite mer än 40 000 kronor i fonder av min mamma... Nu är pengarna värda ungefär 38 000. Min mamma ville ta något säkert alternativ så hon lade alla pengar i SEBs sverigefond. Hade hon lagt det i ungefär vilken annan fond som helst hade det varit värt liite mer.. Alltså vill jag omplacera mina pengar.
Jag har alltså ungefär 38 000 kronor i SEB till förfogande, hur ska jag göra för att det ska växa så mycket som möjligt på säg 3-5 år?
Och ja, jag är nybörjade på sånt här så allt ni berättar är av värde!
Beroende på hur dina övriga tillgångar ser ut hade jag gjort en lämplig fördelning mellan en räntefond med låg avgift och aktiefonder med en bred global spridning. 3-5 år är inte en lång tidsperiod så mycket kan hända under den tiden. I den ålder kan det vara bra att inte spekulera för mycket, du har studier, och/eller köp av bostad, bil (eller whatever) inom din uppgivna tidsperiod och hade jag varit i din situation hade jag valt en relativt försiktig väg.
Fördelen med aktiefonder är att du kan skapa en en bra riskspridning med 38000 kronor. Då menar jag att du kan ha olika fonder som placerar pengar inom olika brancher, regioner och länder. På så sätt minskar du den företags- och landspecifika risken.
För den summa vi pratar om tycker jag inte aktier är ett bra alternativ. Du kommer inte att uppnå en bra riskspridning och kostnaden för köp av aktierna kommer heller inte att vara speciellt låg (även om kostnaden per köp och försäljning är lägst 9 kr, som hos aktiespar.se). Dessutom anser jag att 3-5 år är en för kort tidsperiod för att spekulera i aktier.
Jag hade heller inte använt mig av SEB, utan hade öppnat en depå hos någon av de etablerade Internetmäklarna. Skälet till det är att dessa har ett större utbud av fonder i sitt utbud än vad SEB har.
Är du villig att ta en hög risk ska du satsa på en större andel aktiefonder än räntefond. Är du mindre riskvillig ska du naturligtvis göra tvärtom.