2008-03-01, 17:56
Medlem
Har dessa två frågor som skoluppgift och hur mycket jag än letar i min lärobok kan jag inte hitta något svar.

Citat:
Vid beskrivning av fonder i olika informationskällor brukar man ange den risk som är
förknippad med respektive fond. Vad är det man brukar se på när man bedömer risken för
en viss fond? Kommentera utförligt.

Citat:
Det har under senare tid blivit populärt med aktie- och fondsparande inom en kapitalförsäkring. Försäkringsbolag med flera framhåller ofta de stora fördelarna med denna konstruktion. Det finns dock minst två stora nackdelar, vilka man dock inte så ofta hör talas om. Vilka är dessa nackdelar?

Någon som kan svara på frågorna?

Tar emot hjälp tacksamt.

mvh
Citera
2008-03-01, 18:08
Medlem
Flus avatar
Två nackdelar med kapitalförsäkring:
1. Du betalar skatt varje år, även om värdet minskar.
2. Eftersom du betalar en viss summa skatt varje år får du ingen avkastning på den summan. Du missar till viss del den sk ränta-på-ränta-effekten.
Citera
2008-03-02, 01:09
Medlem
Risk mäts i Beta-värde, vilket är ett mått på fondens samvariation med resten av aktiemarknaden. räknas som kvoten mellan fondens och ex stockholmsbörsens kovarians och standardavikelsen för stockholmsbörsen. Mått går från 1 (varierar perfekt med "börsen/marknaden") till 0 (ingen samvariation alls) till -1 (perfekt negativ samvariation, dvs börsen upp 5% ger nedgång i fonden med 5%)
Citera
2008-03-02, 18:32
Medlem
KingOfMoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onkelfrans
Risk mäts i Beta-värde, vilket är ett mått på fondens samvariation med resten av aktiemarknaden. räknas som kvoten mellan fondens och ex stockholmsbörsens kovarians och standardavikelsen för stockholmsbörsen. Mått går från 1 (varierar perfekt med "börsen/marknaden") till 0 (ingen samvariation alls) till -1 (perfekt negativ samvariation, dvs börsen upp 5% ger nedgång i fonden med 5%)

Det är rätt. Men googla lite och ta upp Beta-värdet till diskussion (det är inte helt 100 % "rätt" med BETA-värdet) i klassen så får du nog plus poäng!
Citera
2008-03-02, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onkelfrans
Betavärdet är inte begränsat utan kan även ligga över 1 eller under -1. Det du beskriver är korrelationen snarare. Ett betavärde på 1 innebär inte perfekt samvarion, det är en korrelation på 1 som innebär detta.
Beta på 1 innebär bara att när index går upp x % så förväntas (i medel) även investeringen gå upp x %.

Sen skulle jag säga att man snarare använder standardavvikelse för att mäta total risk. Betavärdet ger bara marknadsriskkomponenten.
Senast redigerad av raol 2008-03-02 kl. 18:45.
Citera
2008-03-02, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Två nackdelar med kapitalförsäkring:
1. Du betalar skatt varje år, även om värdet minskar.
2. Eftersom du betalar en viss summa skatt varje år får du ingen avkastning på den summan. Du missar till viss del den sk ränta-på-ränta-effekten.
Det där skulle jag säga är en och samma nackdel...

En ytterligare nackdel är att försäkringsbolaget står som ägare av aktierna, så du kan inte gå på bolagsstämman.
Citera
2008-03-02, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raol
Betavärdet är inte begränsat utan kan även ligga över 1 eller under -1. Det du beskriver är korrelationen snarare. Ett betavärde på 1 innebär inte perfekt samvarion, det är en korrelation på 1 som innebär detta.
Beta på 1 innebär bara att när index går upp x % så förväntas (i medel) även investeringen gå upp x %.

Ok, du har rätt i att beta kan vara över 1 och under -1, bra där. Men beta på ett betyder ju visst att den förväntade avkastningen på tillgången kommer vara den samma som på markanden, det va det jag skrev, iaf andemeningen. Och ja, beta-värde är ju en typ av korrelation.

Citat:
Ursprungligen postat av raol
Sen skulle jag säga att man snarare använder standardavvikelse för att mäta total risk. Betavärdet ger bara marknadsriskkomponenten.

Det är ju markandsrisken som är det enda som är intressant, total risk är ointressant då den osystematiska risken kan diversifieras bort i en fond/portfölj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in