Flashback bygger pepparkakshus!
2008-02-28, 17:00
Medlem
jamesbondes avatar
Tjenixen!
Har fått ett nytt problem här hemma . . . . yngsta grabben har upptäckt det roliga med att ladda hem filmer. Det hade väl varit okej om det inte sugit så mycket bandbredd från våra andra (två) datorer.
Så jag vill genomföra en lite kommunistisk idé - lika bandbredd för alla.
Tyvärr verkar det inte finnas nån spak eller reglage på routern (D-link) så att man kan fördela bredbandet rättvist - dvs 4Mb/s till mig och 2Mb/s till de två övriga datorerna.
Rent tekniskt tycker man att det borde finnas nån lösning.
Någon som har något svar?
Mvh Jamesbonde
Citera
2008-02-28, 17:16
Medlem
Jaegarsoldats avatar
Testa Netlimiter
Citera
2008-02-28, 17:28
Medlem
Owes avatar
om han tankar torrent kan du ställa in klienten på vad som får vara
max ner/uppladning. Annars är netlimiter att fint prog.
Citera
2008-02-28, 19:11
Medlem
rallysallys avatar
Man kanske kan tänka sig att PAPPA säger till sonen att sluta, om det tar för mycket bandbredd.
Citera
2008-02-28, 21:26
Medlem
jamesbondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaegarsoldat
Testa Netlimiter

Tack för tipset . . . .
Räcker det att installera detta på EN dator - typ om min egen är "master"?
Citera
2008-02-28, 21:30
Medlem
PGriffins avatar
Det finns ingen router som man kan sköta detta ifrån? Det hade varit väldigt smidigt.
Citera
2008-02-28, 21:36
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PGriffin
Det finns ingen router som man kan sköta detta ifrån? Det hade varit väldigt smidigt.

Det finns routrar som kan trafikprioritering (trafficshaping) detta innebär att routern automatiskt prioriterar ner t ex P2P trafik och släpper förbi webbsurf och online spel före typ

http://en.wikipedia.org/wiki/Traffic_shaping
Senast redigerad av X_surfer 2008-02-28 kl. 21:41. Anledning: tillägg av länk
Citera
2008-02-28, 21:37
Medlem
jamesbondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PGriffin
Om inte . . . så har du ett nobelpris på gång!
Citera
2008-02-28, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamesbonde
Tack för tipset . . . .
Räcker det att installera detta på EN dator - typ om min egen är "master"?

Nej, netlimiter fungerar bara för den datorn som du installerat det på. Det finns inget sätt för din dator att styra hastigheten på andra om du inte installerar program för det på de andra datorerna.

Antingen löser du det via en router som stödjer traffic shaping som X-surfer pratar om, eller så installerar du t.ex. netlimiter på grabbens dator och förklarar varför (så han inte tar bort det). Netlimiter har nackdelen att hans dator ALLTID har den begränsning du sätter, oavsett om någon annan använder linan samtidigt eller inte. En router som styr dataflödena är mer dynamisk i det avseendet, men betydligt dyrare.
Citera
2008-02-28, 22:47
Bannlyst
En router med traffic shaping behöver inte vara alltför dyr, dock kräver det väl lite teknisk kunskap för att få det att fungera på ett smidigt sätt. Enklare vore väl att köra tex Netlimiter, eller köra någon form av parental control, där han kanske endast får ladda ner vissa tider?
Citera
2008-02-28, 22:49
Bannlyst
Har också haft samma problem och det har hänt till att det har blivit stor tjafs.
TACK!
Men jamesbonde.. Jag gillar inte den här "Islam är fredlig relgion bla bla"
Dra inte alla över samma kant.
Citera
2008-02-28, 23:32
Medlem
jamesbondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Im Mclovin
Har också haft samma problem och det har hänt till att det har blivit stor tjafs.
TACK!
Men jamesbonde.. Jag gillar inte den här "Islam är fredlig relgion bla bla"
Dra inte alla över samma kant.

Du kan väl inte påstå att jag drar alla över samma kam (inte kant) . . . jag ogillar fanatiker av alla slag. Om du tittar på min avatar så ser Du att det är Bush = alien. Sammanfattning - Islam och kristendom är lika illa - i sin extremistform.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in