2008-02-27, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Vad man läser?

En del kurser är gemensamma med VoV. Andra är specifika för inriktningarna/program.

Efter utbildning, arbetsledare inom byggsektorn, projektledare, stadsbyggare/planerare, lantmätare osv.

För mer specifika frågor så kan jag försöka svara också Har lite insikt i programmet.

vad tycker de som läser utbildningen om den? vad tycker arbetsgivarna om de som läst utbildningen? Är det något att satsa på?
Citera
2008-02-27, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timpakay
Det är ingenjörerna som sköter allt som har med matte/teknik/fysik/mekanik att göra. Arkitekt kan jämföras lite med husdesigner.

Precis, kallas konstruktörer och sedan har arkitekten hand om det "estetiska", utformning och formgivning etc. Tidigare var dessa två roller en enda, jfr byggmästare (Vitruvius, och dylikt, kommer även tillbaka i form av arkitektingenjörer, Calatrava bl.a.)
Citera
2010-10-26, 16:15
Medlem
JPlins avatar
Måste säga att det känns väldigt trevligt att sitta och studera hållfastighetslära tills varenda hjärncell i huvudet exploderar och samtidigt läsa era livliga diskussioner hur det är möjligt att arkitekter inte besitter den kunskapen. Vad baserar ni denna fakta på?

Arkitekten måste kunna tala samma språk som ingenjören och läser därav hållfastighetslära men på lägre nivå.
Citera
2010-10-26, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JPlin
Måste säga att det känns väldigt trevligt att sitta och studera hållfastighetslära tills varenda hjärncell i huvudet exploderar och samtidigt läsa era livliga diskussioner hur det är möjligt att arkitekter inte besitter den kunskapen. Vad baserar ni denna fakta på?

Arkitekten måste kunna tala samma språk som ingenjören och läser därav hållfastighetslära men på lägre nivå.

Av den enkla anledningen att man sett de förslag på byggnader som vissa arkitekter och arkitektstudenter slänger fram som fullständigt möjliga att bygga med nuvarande byggtekniska lösningar? Det räcker med att ha sett detta för att inse att den delen av utbildningen har allt för låg prioritet hos högskolor och universitet.

Vad tror du är anledningen till att arkitekter beskrivs som att de saknar all koppling till byggande i praktiken. Visst, ett visst mått av frihet är bra i kreativa processer, men att helt koppla sig fri från rent byggtekniska detaljer är inte bra för någon (och särskilt inte beställaren), då man kommer få betala dyrt för de förändringar som sker i processen och få något man inte alls anser vara likt det arkitekten skissat upp från första början.
Citera
2010-10-26, 20:57
Medlem
JPlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Av den enkla anledningen att man sett de förslag på byggnader som vissa arkitekter och arkitektstudenter slänger fram som fullständigt möjliga att bygga med nuvarande byggtekniska lösningar? Det räcker med att ha sett detta för att inse att den delen av utbildningen har allt för låg prioritet hos högskolor och universitet.

Vad tror du är anledningen till att arkitekter beskrivs som att de saknar all koppling till byggande i praktiken. Visst, ett visst mått av frihet är bra i kreativa processer, men att helt koppla sig fri från rent byggtekniska detaljer är inte bra för någon (och särskilt inte beställaren), då man kommer få betala dyrt för de förändringar som sker i processen och få något man inte alls anser vara likt det arkitekten skissat upp från första början.

Så du grundar dina argument för vad du har sett? Jag grundar mina argument efter vilka kurser vi arkitektstudenter studerar. Sen är jag väl medveten om att det har funnits en period vissa utbildningar tagit bort ex hållfastighetslära som är inbakad i arkitekturteknik. Men samtliga arkitektutbildningar har idag arkitekturteknik1,2,3,4 och 5. Umeå vågar jag inte svara för.

Hur ska utbildningarna få plats med den kreativaprocessen om det läggs in mer teknik?
Förstår inte ens att jag lägger tid på det här, men det du skriver låter sant vilket det inte är.
Citera
2010-12-08, 15:28
Medlem
Jag funderar på att läsa arkitektprogrammet och om det är nån som läser till arkitekt eller är det så har jag några frågor. Vilka är de viktigaste egenskaperna för att bli en bra arkitekt? Behöver man vara bra på att rita för hand för att kunna bli en bra arkitekt eller är det något man kan lära sig under utbildningen?
Citera
2010-12-09, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmie123123
Jag funderar på att läsa arkitektprogrammet och om det är nån som läser till arkitekt eller är det så har jag några frågor. Vilka är de viktigaste egenskaperna för att bli en bra arkitekt? Behöver man vara bra på att rita för hand för att kunna bli en bra arkitekt eller är det något man kan lära sig under utbildningen?

Du behöver kunna gestalta ideér och ifrågasätta dem. Jag kunde teckna/måla innan jag började på skolan men tror inte det var en jättestor fördel. Jag tycker det är trist att arkitekterna idag har så dålig koll på hela processen i byggandet dock, funderar på att komplettera med mark och fastighetsrätt och lite ekonomi..
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in