Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Av den enkla anledningen att man sett de förslag på byggnader som vissa arkitekter och arkitektstudenter slänger fram som fullständigt möjliga att bygga med nuvarande byggtekniska lösningar? Det räcker med att ha sett detta för att inse att den delen av utbildningen har allt för låg prioritet hos högskolor och universitet.
Vad tror du är anledningen till att arkitekter beskrivs som att de saknar all koppling till byggande i praktiken. Visst, ett visst mått av frihet är bra i kreativa processer, men att helt koppla sig fri från rent byggtekniska detaljer är inte bra för någon (och särskilt inte beställaren), då man kommer få betala dyrt för de förändringar som sker i processen och få något man inte alls anser vara likt det arkitekten skissat upp från första början.
Så du grundar dina argument för vad du har sett? Jag grundar mina argument efter vilka kurser vi arkitektstudenter studerar. Sen är jag väl medveten om att det har funnits en period vissa utbildningar tagit bort ex hållfastighetslära som är inbakad i arkitekturteknik. Men samtliga arkitektutbildningar har idag arkitekturteknik1,2,3,4 och 5. Umeå vågar jag inte svara för.
Hur ska utbildningarna få plats med den kreativaprocessen om det läggs in mer teknik?
Förstår inte ens att jag lägger tid på det här, men det du skriver låter sant vilket det inte är.