2008-02-24, 23:23
Medlem
pslays avatar
Hej,

jag samtalade tidigare ikväll med en kamrat över msn. I konversationen använde han sig vid ett tillfälle av frasen "Nej, men jag hade velat". Jag började efter detta reflektera kring uttrycket och dess egentliga betydelse. Det jag framförallt funderade över var följande, "hade velat" torde snarare innebära att han skulle ha haft svårigheter att bestämma sig; vilket inte var fallet. Nästa fråga som dök upp var, vad bör användas istället för "velat" om detta nu är opassande? Min första tanke var "viljat", men det känns väldigt fel såhär i efterhand.

Min fråga är således, vad ska man använda sig av i detta sammanhang?

//Pslay
Citera
2008-02-24, 23:28
Medlem
Kryžininkass avatar
Velat är supinumform till både vilja och vela, men sammanhanget klargör ju normalt vilket verb det är frågan om, så det finns väl egentligen ingen anledning att söka efter alternativ?
Citera
2008-02-24, 23:29
Medlem
Brullas avatar
Velat är rätt, det är supinum aktivum av vilja. Dock är det detsamma av vela. Viljat finns överhuvudtaget inte.
Citera
2008-02-24, 23:31
Medlem
Brullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Velat är supinumform till både vilja och vela, men sammanhanget klargör ju normalt vilket verb det är frågan om, så det finns väl egentligen ingen anledning att söka efter alternativ?
Ditt inlägg kom in samtidigt som jag skrev mitt
Citera
2008-02-24, 23:36
Medlem
pslays avatar
Citat:

Tack för det snabba svaret! Om så är fallet finns det ingen anledning till det, nej.

Kan passa på att ställa en till fråga på samma ämne då, finns det något sammanhang då användandet av "viljat" ens är berättigat? I och med det relativt höga resultatet på google (~20 000 träffar) så borde det ju fylla någon språklig funktion.
Citera
2008-02-24, 23:36
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brulla

Det har hänt mig också om jag till exempel velat längre än jag velat.
Citera
2008-02-24, 23:39
Medlem
pslays avatar
Citat:
Velat är rätt, det är supinum aktivum av vilja. Dock är det detsamma av vela. Viljat finns överhuvudtaget inte.

Citat:

Lysande, detsamma inträffade precis för mig
Citera
2008-02-24, 23:40
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pslay
Tack för det snabba svaret! Om så är fallet finns det ingen anledning till det, nej.

Kan passa på att ställa en till fråga på samma ämne då, finns det något sammanhang då användandet av "viljat" ens är berättigat? I och med det relativt höga resultatet på google (~20 000 träffar) så borde det ju fylla någon språklig funktion.

Ja, det fyller ju samma funktion som velat. Men vill man inte bli angripen av språkpoliser kan det vara bra att undvika det.
Citera
2008-02-24, 23:45
Medlem
pslays avatar
Citat:
Ja, det fyller ju samma funktion som velat. Men vill man inte bli angripen av språkpoliser kan det vara bra att undvika det.

Noterat! Hädanefter skall jag även fundera mindre och lita mer på min åtminstone någorlunda språkkänsla
Citera
2008-02-26, 07:16
Medlem
JaneCs avatar
"Bevilja" (vilket jag utgår från innehåller samma led utan att dubbelkolla?) är ju redan regelbundet: bevilja - beviljade -beviljat.

"Vilja" visar väl också tendenser åt samma håll eftersom "viljat" (eller kanske "villat") känns som ganska vanliga i barnspråk? ("Viljade" eller "villade" istället för "ville" kan jag dock inte påminna mig att jag någonsin hört.)
Citera
2008-02-26, 18:19
Medlem
petter eremitens avatar
Centerpartiet har alltid velat och kommer alltid att vela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in