Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-02-26, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iradieh
Hur då?
Förutom studentrabbat?

Frakt kostar endast 80 dollar, tull/moms/Skatt betalas inte då det skickas som "present"
Voila... 3000 billigare Macbook med 3 feltryckta tangenter
Fast då ljuger man ju / det är olagligt.

Dessutom är gränsen för tull på en gåva med ett maxvärde på 500kr för privatpersoner och 200kr för företag. Vill du hävda att en ny macbook pro är värd mindre än 500?

Det är väl många fler än 3 som är fel?
Citera
2008-02-26, 16:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Fast då ljuger man ju / det är olagligt.

Dessutom är gränsen för tull på en gåva med ett maxvärde på 500kr för privatpersoner och 200kr för företag. Vill du hävda att en ny macbook pro är värd mindre än 500?

Det är väl många fler än 3 som är fel?

1) Jo det är olagligt

2) De vet väl inte vad som är i paketet, de får ju inte öppna?
Skulle vara en Macbook inte Macbook pro...iof sak samma

3) Jo det gick vi igenom sist, inget som stör mig =)

Men kom till slut fram till att kostnaderna skulle bli detsamma för adapter, frakt osv.
Köper en svensk istället när jag får denna såld.
Citera
2008-02-26, 21:46
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Det gör du rätt i. Och, beträffande vad tullen får och inte får göra. De har all rätt i världen att förtulla, d vs öppna och kontrollera ditt paket, om de vill. Gör de det åker du på alla avgifterna och är det skickat som present kan du åka dit för bedrägeri dessutom.
Citera
2008-02-26, 21:59
Medlem
Durkslags avatar
Min mamma har en brevvän i USA som för några år sen började skicka julklappar till varandra. Hon fick hem ett stort paket där det var en etikett på där det stod exakt vad det innehöll (så var det med de överraskningarna) och man såg tydligt att det var öppnat och sen igentejpat med stor tjock tejp som inte mammas brevvän skulle använda till julklappar

Misstänker att etiketten på utsidan skrivits av posten eller tullen då de kontrollerat innehållet och inte av hon som skickade brevet?
Citera
2008-02-26, 22:09
Medlem
Azraels avatar
Citat:
2) De vet väl inte vad som är i paketet, de får ju inte öppna?

Tullen får öppna ditt paket precis hur de vill och det gör de också. Att det står "Gift" på utsidan skiter de fullständigt i. Jag handlar en hel del och 80-90% av allt fastnar i tullen oavsett vad det står på paketet.
Citera
2008-02-26, 22:19
Medlem
Citat:
Hur då?
Förutom studentrabbat?

Frakt kostar endast 80 dollar, tull/moms/Skatt betalas inte då det skickas som "present"
Voila... 3000 billigare Macbook med 3 feltryckta tangenter

Inget som hindrar dom från att öppna ditt paket som sagt.
Sen kör dom inte med samma uttag som i Sverige.
Samt, skickar du det som gift eller skriver ner ditt värde så får du inte tillbaks pengarna om paketet skulle råka försvinna.
Köp från Sverige eller åk dit och handla istället för att krångla
Citera
2008-02-26, 22:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
Det gör du rätt i. Och, beträffande vad tullen får och inte får göra. De har all rätt i världen att förtulla, d vs öppna och kontrollera ditt paket, om de vill. Gör de det åker du på alla avgifterna och är det skickat som present kan du åka dit för bedrägeri dessutom.
Hur åker jag dit för bedrägeri om det står att det är skickat som present?
Hur motbevisar man något sånt?
Citera
2008-02-26, 23:33
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Det är väl ganska så enkelt i det här fallet. Någon skickar en splajs ny dator till dig och märker det gift (max fem hundra spänn eller vad tidigare skribent hävdade) tullen öppnar det för att kontrollera och ser då en ny dator. En lätt slagning på nätet och de vet att den kostar 10 000. Då har du försökt snuva staten på både moms och tullavgift och det ses inte med blida ögon.

Jag vet folk som fastnat i tullen när de köpt en bärbar i USA, för att man skall slippa betala avgifter måste man kunna bevisa att man ägt datorn i minst ett år. Tullarna ber dig visa systemet eller dokument som kan bevisa att datorn är minst ett år gammal. Köper du då en helt ny modell, låt säga MacBook Air, ja då är det helkört ur den synvinkeln.

Tullarna i Sverige tillhör väl inte alltid begåvningsreserven, men helt dumma är de inte.

Citat:
Hur åker jag dit för bedrägeri om det står att det är skickat som present?
Hur motbevisar man något sånt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in