Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-02-22, 21:03
Bannlyst
Har nyligen köpt ny dator med 3 GB ram.. det jag inte förstår är när jag andvänder helt vanliga aplikationer (typ itunes, torrent program osv) så ligger pagefile usage på 500 mb visst tar itunes väldigt mycket minne men den säger att den har runt 2 gb ram ledigt men ändå så använder den page file, det är iallalfall så jag tolkar aktivitetshanteraren.
Det jag inte förstår är varför den väljer att använda virituellt minne framför det fysiska minnet... borde den inte välja att använde det ram jag har och använda pagefile som sista utväg liksom?? tacksam för svar.. // Johan
Citera
2008-02-22, 23:56
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrk
Har nyligen köpt ny dator med 3 GB ram.. det jag inte förstår är när jag andvänder helt vanliga aplikationer (typ itunes, torrent program osv) så ligger pagefile usage på 500 mb visst tar itunes väldigt mycket minne men den säger att den har runt 2 gb ram ledigt men ändå så använder den page file, det är iallalfall så jag tolkar aktivitetshanteraren.
Det jag inte förstår är varför den väljer att använda virituellt minne framför det fysiska minnet... borde den inte välja att använde det ram jag har och använda pagefile som sista utväg liksom?? tacksam för svar.. // Johan
Det tar tid att växla från disk till RAM och tvärt om. Därför vill man inte ha saker som man vet sällan behövs i RAM ifall man inte kan vara helt säker på att mängden ledigt RAM aldrig kommer att ta slut. Rent prestandamässigt förlorar du inte så mycket på att låta Windows göra som det gör, men känner du att du måste pilla med det så är en variant att installera en RAM-disk och lägga växlingsfilen på den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in