2008-02-23, 12:26
Medlem
Monkeytronics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Vad grundar du det då? Syre är ett av universums vanligaste grundämnen Mars och Venus består till står del av syre, dock så har min inte observerat något liv där. Syre är ingen förutsättning för liv, då arkéer och bakterier som livet startade med inte hade behövde något syre, tvärtemot det är/var giftigt för dem..

Citat:
Ursprungligen postat av BeerMeUpScotty
Precis, dom första livsformerna på jorden var verkligen inte beroende av syre, tvärtom så var detta en restprodukt av senare organismer. Människan klarar sig nog bra utan sitt egna bajs också.

Nu läste ni nog inte så noga vad Giorgi skrev. Såvitt jag kan se så har han inte hävdat att syre är en förutsättning för liv. Läs om, läs rätt.

Om en planet HAR fritt syre i atmosfären anses det dock vara ett starkt tecken på liv. Syre reagerar så lätt att det hade försvunnit från atmosfären på ett par miljoner år om det inte hela tiden hade tillförts. Och givetvis så kan inte ett ozonlager uppkomma utan fritt syre i atmosfären. Märk väl: Detta betyder inte att ozonlager (eller syre) är en förutsättning för liv, tvärtom, liv behövs förmodligen för att en planet skall få ett ozonlager.

Faktum är att ESAs projekt DARWIN skall leta just efter ozon, vatten och koldioxid på andra planeter. Dessa tre ämnen i atmosfären anses vara en mycket stark indikation på liv.
Citera
2008-02-23, 12:53
Medlem
Alltså vad skulle hända om vårat ozonlager försvann, jag är inte så jävla grym på sånt här så därför frågar jag. Om "Rymden" skulle ta sig in på jorden vad skulle hända?
Citera
2008-02-23, 13:04
Medlem
Ursus Arctoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Alltså ponera att för cirka 15 000 år sedan, eller fritt årtal men långt tillbaka iallafall. Kan det ha varit så att ett ozonlager funnits där men sedan kollapsat och dödat planeten?, alltså en planet lik våran eller iallafall med liv.

Om en hel civilisation dött ut när ozonlagret kollapsat, borde det då inte fortfarande finnas spår av den? Byggnader, skelett m.m?

Även om det inte var någon art som liknande vår, utan bara vanliga djur, så borde det finnas spår efter dem.
Citera
2008-02-23, 14:02
Medlem
Herr Hattuluss avatar
Citat:
Alltså vad skulle hända om vårat ozonlager försvann, jag är inte så jävla grym på sånt här så därför frågar jag. Om "Rymden" skulle ta sig in på jorden vad skulle hända?

Det är jordens gravitation som håller luften på plats, inte ozonlagret.
Citera
2008-02-23, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ursus Arctos
Om en hel civilisation dött ut när ozonlagret kollapsat, borde det då inte fortfarande finnas spår av den? Byggnader, skelett m.m?

Även om det inte var någon art som liknande vår, utan bara vanliga djur, så borde det finnas spår efter dem.

Om det gått så lång tid så borde rester vara begravda under marken. Så vitt jag vet har ingen gjort utgrävningar på mars t.ex.

Herr Hatulus, tack för svaret. Skulle det kunna hända då?
Citera
2008-02-23, 15:08
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Om det gått så lång tid så borde rester vara begravda under marken. Så vitt jag vet har ingen gjort utgrävningar på mars t.ex.

Herr Hatulus, tack för svaret. Skulle det kunna hända då?

Varför det Mars har väldigt tunn atmosfär och inget existerande liv, så hur skulle det kunna blir begravet?
Citera
2008-02-23, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Varför det Mars har väldigt tunn atmosfär och inget existerande liv, så hur skulle det kunna blir begravet?

behöver inte vara just mars, försökte lägga fram ett scenario.
Citera
2008-02-23, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Läs. På.

Vad är det för jävla svar? Han försöker ju lära sig nu det är därför han skriver här. Sluta upp med sån jävla tråkig attityd.
Citera
2008-02-24, 00:53
Medlem
Jomazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonathan__
Vad är det för jävla svar? Han försöker ju lära sig nu det är därför han skriver här. Sluta upp med sån jävla tråkig attityd.

TS tror att ozonlagret är det som håller atmosfären på plats. Då kan jag antingen utförligt förklara både vad ozonlagret innebär (vilket jag dessutom kortfattat gjorde i posten ovanför) och vad gravitation är, eller skriva att jag rekommenderar personen att förkovra sig inom mellanstadiefysikens underbara värld.

Det är således din post som är totalt poänglös.
Citera
2008-02-24, 02:45
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverstream
Ozonlagret är ingen bubbla som håller vår atmosfär på plats som du verkar tro. Det är ett lager gas som reflekterar bort en del av den UV-strålning som kommer från solen.
Nej det är det inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in