2011-04-16, 21:47
Bannlyst
Får jag fråga varför denna tråd liger i heta ämnen???
Citera
2011-04-16, 22:04
Medlem
dozyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laakshoo
Får jag fråga varför denna tråd liger i heta ämnen???

För att det var med på "Är du smartare än en 5e klassare?" ikväll
Citera
2011-04-19, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jerka^
Ledningsförmågan har att göra med atomstrukturen i materialet. Metaller i allmänhet har mycket hög ledningsförmåga och silver råkar helt enkelt ha högst. Det har att göra med hur ofta elektronerna krockar med vibrerande atomkärnor.

Som någon redan påpekat så finns det dock s k supraledare som faktiskt har noll resistivitet, och det är givetvis ännu bättre än silver. Det fungerar dock bara vid måttliga elektriska fält och mycket låga temperaturer.
Om jag inte minns fel är silver dessutom bäst på att leda värme. Säkert ingen slump eftersom det är bäst på att leda elektricitet. Har det med fononerna att göra? Har glömt kristallernas fysik märker jag. Ngn som vet?
Citera
2011-04-19, 20:11
Medlem
Toddeleros avatar
Jag har alltid trott att Platina leder bäst..

(Om man bortser från nämnda Supraledare etc som kräver en del kringarbete och utrustning för att fungera..)
Citera
2011-04-19, 23:00
Medlem
dxdps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubbens
Om jag inte minns fel är silver dessutom bäst på att leda värme. Säkert ingen slump eftersom det är bäst på att leda elektricitet. Har det med fononerna att göra? Har glömt kristallernas fysik märker jag. Ngn som vet?

http://en.wikipedia.org/wiki/Wiedemann–Franz_law

Elektriskt och värmeledningsförmåga hör ihop, eftersom de båda beror på fria elektroner. Det där är förvisso en empirisk lag och inte en exakt härledd lag, men om förutsättningen att det stämmer så ger det att silver leder värme bäst också av metallerna.

Därmed inte sagt att något icke-metalliskt kan leda värme bättre.
Citera
2013-12-06, 11:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Den här tråden behöver en hifi-bög.

En elektriker ingen hifi-nisse
Citera
2013-12-06, 19:58
Medlem
GalFisks avatar
Under Manhattan-projektet behövdes enorma elektromagneter för att separera uran-isotoper genom masspektroskopi. Ingen hade råd med så mycket silver, men Federal Reserve (tror jag) lånade ut det till projektet.
Så gott som allt silvret kom till rätta efteråt.
Citera
2013-12-06, 22:17
Medlem
GalFisks avatar
Mera läsning om silvret i Manhattan-projektet: http://m.phys.org/_news182628141.html
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in