Flashback bygger pepparkakshus!
2008-02-20, 22:05
Medlem
pooboxxxs avatar
Har en gammal 200gb ide-disk i min dator. Den har uppfört sig konstigt ett tag men ändå gjort sitt jobb någorlunda, men nu helt plötsligt så kommer jag inte in i mp3-mappen. Får istället ett meddelande som säger ungefär: Disken är inte formaterad... Detta händer inte med några andra mappar på disken.

Testade att köra en diskfragmentering (ingen aning om det borde hjälpa) och det stod att det inte gick att fragmentera hela disken. Men när jag kollade vilka filer det var som inte gick så var det inga från mp3-mappen.

Så snäällla någon! Finns det någon som vet hur jag ska kunna rädda mina mp3r? Har samlat på mig dem under flera år och många finns inte ens att hitta längre.

Kudos och ett BJ till den som räddar mig.
Citera
2008-02-20, 22:51
Medlem
Du skulle ju kunna testa spegla över disken på en annan disk.
Citera
2008-02-20, 22:54
Medlem
pooboxxxs avatar
Antar att det inte innebär att bara kopiera innehållet till en annan disk, eller? Om inte, hur?
Citera
2008-02-21, 00:25
Medlem
X_surfers avatar
ladda ner GetData Back
Citera
2008-02-21, 02:19
Medlem
Ondkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pooboxxx
Testade att köra en diskfragmentering (ingen aning om det borde hjälpa) och det stod att det inte gick att fragmentera hela disken.

Aj, aj, inte defragga innan du har kört en CHKDSK /F på en förkyld disk. Annars kan klusterbitarna hamna riktigt i Twilight Zone.
Citera
2008-02-21, 12:59
Medlem
Steamers avatar
testa köra Spinrite på disken.

TPBa spinrite, ladda ner, bränn en bootcd, kör

om det är så att disken har lite kassa sektorer kan spinrite återskapa skadad/förlorad data.

GetDataBack och liknande kan också funka, som någon tipsade, men jag har för mig att vanliga recoveryprogs inte grejar få tillbaka skadade sektorers info eller nåt
Citera
2008-02-21, 13:53
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steamer
testa köra Spinrite på disken.

TPBa spinrite, ladda ner, bränn en bootcd, kör

om det är så att disken har lite kassa sektorer kan spinrite återskapa skadad/förlorad data.

GetDataBack och liknande kan också funka, som någon tipsade, men jag har för mig att vanliga recoveryprogs inte grejar få tillbaka skadade sektorers info eller nåt

Ja, Spinrite bör funka, men efter vad jag läst så lita aldrig mer på den disken, även om Spinrite påstår att den lyckats rädda allt.
Kopiera allt och kör en hederlig vikingabegravning för hårddisken.
Eller kör med den så länge den håller, men spara inget viktigt på den.
Citera
2008-02-21, 14:54
Medlem
Jag fick exakt samma fel tidigare i veckan på ett av mina album i mitt musikarkiv. Är det bara att slänga skiten (hårddisken)?

Såg att den hade 52 C i temp, inte undra på att det gått ovanligt lite husolja i vinter.
Citera
2008-02-21, 15:56
Medlem
Steamers avatar
japp, glömde tillägga att Spinrite kan vara en räddare av data då det kukar ur med diskar. Men, man måste alltså vara beredd på att kopiera DIREKT när/om Spinrite återställer. Så ska det vara alltså, Spinrite rädda, du kopiera hej
Citera
2008-02-21, 21:24
Medlem
pooboxxxs avatar
Tack för alla svar. Ska kolla upp det där Spinrite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in